Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči, jste nahraditelní!

  17:05aktualizováno  17:05
První závod v historii, ve kterém jsou piloti k ničemu, proběhne 13. března na trase mezi Los Angeles a Las Vegas. Darpa Grand Challenge je netradiční rallye, organizovaná americkou vládní organizací Darpa (Defense Advanced Research Project Agency)- prodlouženou rukou americké armády, které ukáže co umí nejmodernější technika 21. století.

Závod je určený superinteligentním vozidlům, která musí bez zásahu lidské ruky, mozku... za méně než 10 hodin ujet stanovenou trasu.

Nejde jen o exhibici umu, jde - jako ostatně téměř vždycky - o peníze. Vítěz dostane možnost spolupracovat na ambiciózních projektech americké armády. Bude se moci podílet na stavbě "samohybu" který chtějí Američané využívat v "horkých" oblastech válečných konfliktů. Procesory tak nahradí člověka.

Vyhrát válku robotů znamená ujet něco kolem 500 kilometrů v méně než 10 hodinách. Roboauta pojedou cestou - necestou, pouští, kamením, vodou. Cestu jim budou zpestřovat podjezdy, skály, prolákliny apod. Důležitý je i požadavek na průměrnou rychlost (40 km/h). "Dálkové ovládání" robotů může mít jedinou funkci, tou je vypnutí motoru soutěžního stroje.

Stránky Darpa Grand Challenge najdete ZDE

Itinerář se týmy dozvědí až těsně před startem závodu. Na naprogramování svých speciálů budou mít pouhopouhé dvě hodiny. Roboauta budou muset projet vytyčenou trasu s kontrolními stanovišti. Případným nedorozuměním o návštěvě mimozemských civilizací chtějí organizátoři předejít uzavřením celé oblasti.

Roboauta jsou vystrojena nejmodernější výbavou, o které valná většina ze smrtelníků ani netuší, že existuje, natož k čemu a jak slouží. Satelitní navigace už do sériových aut pronikla, s přesností na centimetry (pravděpodobnější je ale nulová odchylka,) kterou se darpa-roboti chlubí, už ale nepracuje. Samozřejmostí je radar, skener terénu a desítky kamer s vysokým rozlišením, nechybí senzory všeho myslitelného. Systém Digital Auto Drive dokáže rozpoznat a analyzovat překážky a nebezpečí až do 50 metrové vzdálenosti.

Protože jsou, alespoň podle mínění pořadatelů, pravidla nastavena velmi přísně, je možné že stupně vítězů zůstanou po skončení závodu prázdné. V tom případě bude příští rok následovat další ročník.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.