Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči kamionů budou muset na psychotesty

  12:13aktualizováno  12:13
Jak vypadá správný řidič kamionu podle nového silničního zákona? Má rychlé reakce, vynikající soustředění, schopnost rozhodnout se správně v časové tísni. Naopak nesmí být přehnaně agresivní, impulzivní a nemá psychopatické rysy ani žádnou neurologickou poruchu.

Každý řidič vozidla těžšího než sedm a půl tuny musí od roku 2008 projít psychotesty | foto: Tedom

A přesně tohle bude muset už brzy každý šofér při policejní kontrole dokázat. Novinka silničního zákona začne platit v roce 2008.

Zatím prakticky neznámá novinka, která je součástí silničního zákona, začne platit na začátku roku 2008. Každý řidič vozidla těžšího než sedm a půl tuny (kromě kamionů do této kategorie patří také autobusy či některé stavební stroje) do té doby musí podstoupit sérii psychologických testů a neurologická vyšetření.

"Zjišťujeme výkonové a osobnostní předpoklady. Do první kategorie patří například rychlost reakcí nebo schopnost současně vnímat a zpracovávat více podnětů. U osobnostních předpokladů zjišťujeme rizikové chování, jako je nedostatečné sebeovládání či agresivita," řekla psycholožka Edita Bosáková z olomoucké společnosti Kariérový a personální servis, kde už testy prošlo přes pět stovek řidičů.

"A devětadvacet řidičů neuspělo. Nejčastěji to bylo kvůli přílišné impulzivitě nebo agresivitě a také špatným výsledkům v testech rychlosti reakcí," podotkla psycholožka.

Řidiči musí projít také rukama neurologů. Ti hledají případné poruchy, které by mohly mít tragické následky. "Jde o poruchy vědomí, závratě, výpadky zorného pole, dvojité vidění, špatné prokrvování mozku nebo poruchy hybnosti a citlivosti končetin," vyjmenoval neurolog Jan Reml.

Bez potvrzení o zdravotní způsobilosti mohou za řidiči volant těžkých vozidel usednout naposledy 31. prosince 2007. Poté už jim hrozí trest v podobě ztráty pěti bodů a desetitisícové pokuty.

Psycholožka Bosáková však upozorňuje, že vzhledem k termínu, kdy pravidlo začne na silnicích platit, hrozí tisícům řidičům problémy.

"Je to novinka silničního zákona, o které se zatím téměř neví. A podle počtu přihlášených řidičů není vůbec jisté, že se to stihne včas," podotkla. V Česku přitom vlastní řidičský průkaz na nákladní auto nebo autobus až půl milionů lidí.

Samotní řidiči, kteří už testy absolvovali, se novince nebrání. Naprostá většina z nich si ale myslí, že by stejné podmínky měly platit i pro ostatní řidiče. "Když to máme mít my, měli by to mít na silnicích všichni," podotkl profesionální řidič nákladního auta Pavel Hymr, který testy podstoupil včera.

Za sérii testů a vyšetření řidič nebo jeho zaměstnavatel zaplatí asi tři tisíce korun. Psychologická část trvá přibližně tři a půl hodiny, neurologické vyšetření zhruba dvacet minut. Nutné je ale také vyšetření na EEG. Ty jsou například v Olomouci jen čtyři. "A také mají omezenou kapacitu. Nemůžeme tam zavolat a objednat na jeden den naráz třeba dvacet řidičů," podotkl neurolog Jan Reml.

Autoři: ,




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.