Řidiči kamionů budou muset na psychotesty

  12:13aktualizováno  12:13
Jak vypadá správný řidič kamionu podle nového silničního zákona? Má rychlé reakce, vynikající soustředění, schopnost rozhodnout se správně v časové tísni. Naopak nesmí být přehnaně agresivní, impulzivní a nemá psychopatické rysy ani žádnou neurologickou poruchu.

Každý řidič vozidla těžšího než sedm a půl tuny musí od roku 2008 projít psychotesty | foto: Tedom

A přesně tohle bude muset už brzy každý šofér při policejní kontrole dokázat. Novinka silničního zákona začne platit v roce 2008.

Zatím prakticky neznámá novinka, která je součástí silničního zákona, začne platit na začátku roku 2008. Každý řidič vozidla těžšího než sedm a půl tuny (kromě kamionů do této kategorie patří také autobusy či některé stavební stroje) do té doby musí podstoupit sérii psychologických testů a neurologická vyšetření.

"Zjišťujeme výkonové a osobnostní předpoklady. Do první kategorie patří například rychlost reakcí nebo schopnost současně vnímat a zpracovávat více podnětů. U osobnostních předpokladů zjišťujeme rizikové chování, jako je nedostatečné sebeovládání či agresivita," řekla psycholožka Edita Bosáková z olomoucké společnosti Kariérový a personální servis, kde už testy prošlo přes pět stovek řidičů.

"A devětadvacet řidičů neuspělo. Nejčastěji to bylo kvůli přílišné impulzivitě nebo agresivitě a také špatným výsledkům v testech rychlosti reakcí," podotkla psycholožka.

Řidiči musí projít také rukama neurologů. Ti hledají případné poruchy, které by mohly mít tragické následky. "Jde o poruchy vědomí, závratě, výpadky zorného pole, dvojité vidění, špatné prokrvování mozku nebo poruchy hybnosti a citlivosti končetin," vyjmenoval neurolog Jan Reml.

Bez potvrzení o zdravotní způsobilosti mohou za řidiči volant těžkých vozidel usednout naposledy 31. prosince 2007. Poté už jim hrozí trest v podobě ztráty pěti bodů a desetitisícové pokuty.

Psycholožka Bosáková však upozorňuje, že vzhledem k termínu, kdy pravidlo začne na silnicích platit, hrozí tisícům řidičům problémy.

"Je to novinka silničního zákona, o které se zatím téměř neví. A podle počtu přihlášených řidičů není vůbec jisté, že se to stihne včas," podotkla. V Česku přitom vlastní řidičský průkaz na nákladní auto nebo autobus až půl milionů lidí.

Samotní řidiči, kteří už testy absolvovali, se novince nebrání. Naprostá většina z nich si ale myslí, že by stejné podmínky měly platit i pro ostatní řidiče. "Když to máme mít my, měli by to mít na silnicích všichni," podotkl profesionální řidič nákladního auta Pavel Hymr, který testy podstoupil včera.

Za sérii testů a vyšetření řidič nebo jeho zaměstnavatel zaplatí asi tři tisíce korun. Psychologická část trvá přibližně tři a půl hodiny, neurologické vyšetření zhruba dvacet minut. Nutné je ale také vyšetření na EEG. Ty jsou například v Olomouci jen čtyři. "A také mají omezenou kapacitu. Nemůžeme tam zavolat a objednat na jeden den naráz třeba dvacet řidičů," podotkl neurolog Jan Reml.

Autoři: ,


Nejčtenější

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Toyota RAV4 přijíždí do Evropy v novém, zatím jen jako hybrid

Toyota RAV4

K pětadvacátým narozeninám modelu RAV4 si Toyota nadělí již pátou generaci. Ta je od pohledu hranatější, ale také...

Audi zaplatí skoro 21 miliard korun jako pokutu za Dieselgate

Audi A6

Německá automobilka Audi zaplatí za podvody s emisemi 800 milionů eur (20,7 miliardy korun). Dceřiná firma koncernu...



Najdete na iDNES.cz