Každý řidič vozidla těžšího než sedm a půl tuny musí od roku 2008 projít psychotesty

Každý řidič vozidla těžšího než sedm a půl tuny musí od roku 2008 projít psychotesty | foto: Tedom

Řidiči kamionů budou muset na psychotesty

  • 32
Jak vypadá správný řidič kamionu podle nového silničního zákona? Má rychlé reakce, vynikající soustředění, schopnost rozhodnout se správně v časové tísni. Naopak nesmí být přehnaně agresivní, impulzivní a nemá psychopatické rysy ani žádnou neurologickou poruchu.

A přesně tohle bude muset už brzy každý šofér při policejní kontrole dokázat. Novinka silničního zákona začne platit v roce 2008.

Zatím prakticky neznámá novinka, která je součástí silničního zákona, začne platit na začátku roku 2008. Každý řidič vozidla těžšího než sedm a půl tuny (kromě kamionů do této kategorie patří také autobusy či některé stavební stroje) do té doby musí podstoupit sérii psychologických testů a neurologická vyšetření.

"Zjišťujeme výkonové a osobnostní předpoklady. Do první kategorie patří například rychlost reakcí nebo schopnost současně vnímat a zpracovávat více podnětů. U osobnostních předpokladů zjišťujeme rizikové chování, jako je nedostatečné sebeovládání či agresivita," řekla psycholožka Edita Bosáková z olomoucké společnosti Kariérový a personální servis, kde už testy prošlo přes pět stovek řidičů.

"A devětadvacet řidičů neuspělo. Nejčastěji to bylo kvůli přílišné impulzivitě nebo agresivitě a také špatným výsledkům v testech rychlosti reakcí," podotkla psycholožka.

Řidiči musí projít také rukama neurologů. Ti hledají případné poruchy, které by mohly mít tragické následky. "Jde o poruchy vědomí, závratě, výpadky zorného pole, dvojité vidění, špatné prokrvování mozku nebo poruchy hybnosti a citlivosti končetin," vyjmenoval neurolog Jan Reml.

Bez potvrzení o zdravotní způsobilosti mohou za řidiči volant těžkých vozidel usednout naposledy 31. prosince 2007. Poté už jim hrozí trest v podobě ztráty pěti bodů a desetitisícové pokuty.

Psycholožka Bosáková však upozorňuje, že vzhledem k termínu, kdy pravidlo začne na silnicích platit, hrozí tisícům řidičům problémy.

"Je to novinka silničního zákona, o které se zatím téměř neví. A podle počtu přihlášených řidičů není vůbec jisté, že se to stihne včas," podotkla. V Česku přitom vlastní řidičský průkaz na nákladní auto nebo autobus až půl milionů lidí.

Samotní řidiči, kteří už testy absolvovali, se novince nebrání. Naprostá většina z nich si ale myslí, že by stejné podmínky měly platit i pro ostatní řidiče. "Když to máme mít my, měli by to mít na silnicích všichni," podotkl profesionální řidič nákladního auta Pavel Hymr, který testy podstoupil včera.

Za sérii testů a vyšetření řidič nebo jeho zaměstnavatel zaplatí asi tři tisíce korun. Psychologická část trvá přibližně tři a půl hodiny, neurologické vyšetření zhruba dvacet minut. Nutné je ale také vyšetření na EEG. Ty jsou například v Olomouci jen čtyři. "A také mají omezenou kapacitu. Nemůžeme tam zavolat a objednat na jeden den naráz třeba dvacet řidičů," podotkl neurolog Jan Reml.

,