Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči mnohdy nemohou sami zjistit, zda jedou s alkoholem

aktualizováno 
- Ačkoliv dopravní předpisy v Česku nedovolují řidiči ani minimum alkoholu, nelze automaticky tvrdit, že každá alkoholická stopa zjištěná při jízdě znamená ztrátu řidičského oprávnění. "Ze soudně lékařského hlediska, které je pro případné spory rozhodující, se v tuzemsku za důkaz jízdy pod vlivem alkoholu považuje až zjištění od 0,2 promile alkoholu v řidičově krvi," konstatuje soudní znalkyně a přednostka Ústavu soudního lékařství v Plzni Helena Kvapilová.
Současně informuje, že podle jejích zkušeností začíná policie postihovat řidiče až od stavu, kdy mají v krvi 0,3 promile alkoholu. Co z toho plyne pro konkrétní praxi? Vůbec nic pro řidiče, který se opije a bez skrupulí usedne za volant. Zato lidé, kteří upřímně nevěří svým očím, když jim jemně nazelená - nebo naopak načervená, to podle druhu - detekční trubička při policejní zkoušce na alkohol v dechu, by se měli nad záležitostí zamyslet a vážit svoje další kroky.

Rozhodující je krev

Jako chybné se totiž někdy může ukázat řešení, při kterém řidič při pohledu ma mírně nazelenalou trubičku kývne na policistův návrh a bez dalšího přizná, že "něco málo" - dejme tomu jedno dvě piva - vypil. Přiznání podepíše do policejního dokumentu a pak už jen čeká na trest, který sice bude mírnější než pro skutečného opilce, ovšem není jisté,zda opravdu bylo nutné o řidičský průkaz a o tisíce za pokutu přijít. "Dechová zkouška je vždy jen orientační, ať už k ní poslouží obyčejná detekční trubička, nebo dokonalý a drahý elektronický analyzátor dechu. Rozhodující pro posouzení toho, zda řidič skutečně požil alkohol, je jen a jen hladina alkoholu v krvi," říká Helena Kvapilová. "Při jakýchkoliv pochybnostech je tedy na místě,když řidič požádá o krevní zkoušku. Má na ni nárok." Malér kvůli alkoholu za volantem hrozí nejen pravověrným opilcům, kteří usedají k řízení pod vlivem alkoholu zcela vědomě, ale také řádným lidem, kteří si alkoholické opojení jenom plně neuvědomili. Takoví zpravidla bývají přistiženi se zbytkovým alkoholem - třeba ráno dne následujícího po oslavě. Neuvědomují si, že kupříkladu po průběžném zdolání dvou litrů vína nebo půl litru kořalky či deseti desítek může pětaosmdesátikilový zdravý chlap usednout bez rizik za volant až zhruba po čtyřiadvaceti hodinách.

Nejjistější je nepít

Příležitostí, jak zjistit alkohol v organismu, mají zdejší řidiči málo. Kromě analýzy krve,která je pro řidiče v každodenní praxi nedostupná a nepřijatelně zdlouhavá, existuje několik způsobů analýzy dechu, ovšem i tato cesta je většinou velmi klikatá. Zahraniční velké a přesné elektronické analyzátory dechu, které používá policie a pár významných firem, totiž stojí kolem 40 tisíc korun a běžný řidič si je obvykle nekoupí. "Existují - za dva až čtyři tisíce korun - také menší elektronické analyzátory dechu, ovšem já je s ohledem na dosavadní zkušenosti řadím - pokud se týká přesnosti a kvality výsledku měření na úroveň poslední z existujících možností, kterou jsou tradiční detekční trubičky," tvrdí šéf dopravní policie Zdeněk Bambas. Ten současně řidiče varuje, aby se na jednoduché analyzátory dechu a detekční trubičky bezvýhradně nespoléhali. "Mám zkušenost: vypil jsem jednu dvanáctku a detekční trubička ji po chvíli v dechu neregistrovala, zatímco policejní analyzátor ano. V podobné situaci by byl řidič na silnici zle zaskočen," říká Zdeněk Bambas. "Má-li tedy mít řidič naprostou jistotu, že nebude v maléru kvůli alkoholu, tak mu zbývá jediné: v dostatečném předstihu před jízdou nepít."

Trubiček je málo

Ani nejjednodušší a ze všech daných možností nejlevnější detekční trubičky však v Česku nejsou - na rozdíl od motoristicky vyspělé ciziny - běžně k mání. K odpovědnosti za to se však žádný ze dvou tuzemských výrobců nehlásí. "Přes 80 procent naší výroby detekčních trubiček dodáváme policii, další odebírají dopravní firmy, dráhy... Přesto jsme schopni jakkoliv zvýšit výrobu a detekční trubičky dát na trh tak, aby byly podobně jako v cizině u každé benzinové pumpy a mnohde jinde," říká zástupce ředitele votického závodu skláren Kavalier Sázava Pavel Liška. Ten upřesňuje, že v nabídce firmy jsou balení se třemi a deseti kusy v cenách kolem čtyřiceti, respektive sta korun. "Jestliže dnes detekční trubičky jsou pro nejširší motoristickou veřejnost běžně k mání jen v nemnoha drogeriích a lékárnách, je to vina obchodu, který nemá odpovídající zájem," tvrdí Liška. A Michal Veřtat, ředitel firmy Tejas v Jablonci nad Nisou, s tím souhlasí. "I my jsme připraveni výrobu zvednout podle jakýchkoliv požadavků zákazníků," konstatuje Michal Veřtát jménem druhého tuzemského výrobce, který detekční trubičky nabízí v balení po jednom, dvou a pěti kusech v cenách od 28 do 60 korun. "Je jen na velkoobchodu a klavně na řidičích, aby detekční trubičky žádali."

Alkohol není vzácným společníkem mnoha řidičů. Někteří to vědí, jiní si to neuvědomují.

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.