Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči na Samoi se bojí, že se pozabíjejí. Musí začít jezdit vlevo

aktualizováno 
Řidiče v malém polynéském státečku čeká neobvyklá změna. Od 7. září musejí začít jezdit na silnicích po levé straně místo po pravé. Obyvatelé se změny samozřejmě obávají.

Za pár dní budou mít všechna auta na Samoi volant na špatné straně. Správně je to takto. | foto: Honda

Malý státeček východně od australských a severně od novozélandských břehů změní na počátku září stranu silnice, po které se jezdí. Vláda si od přechodu na provoz po levé polovině vozovky slibuje zvýšení dostupnosti automobilů.

Vozy s levostranným řízením jsou totiž v dané oblasti dosti vzácné, a tak se musejí dovážet z daleka, což je drahé. Naopak aut s volantem vpravo je spousta na nedalekém Novém Zélandu a v Austrálii.

Obyvatelé Samoy se ale proti této náhlé změně bouří. Možnost zakoupit si levnější automobil bude totiž alespoň zpočátku vykoupena vysokými bezpečnostními riziky. Dá se očekávat, že si řidiči budou strany plést. Samozřejmě se také okamžité nevymění vozový park, nadále bude v Samoi jezdit množství vozů s levostranným řízením.

Chodci se prý budou vrhat pod kola automobilů

To znesnadní předjíždění. Neopatrní chodci se budou vrhat pod kola automobilů, protože se rozhlédnou na špatnou stranu. Tyto obavy potvrzují i názory dopravních expertů. Oprávněně se obávají, že po 7. září výrazně vzroste počet i nebezpečnost dopravních nehod.

Rizika zvyšuje i fakt, že o bezpečnost provozu se v Samoi příliš nedbá ani dnes. Téměř nikdo nepoužívá bezpečnostní pásy, silnice mimo města jsou úzké a rozbité, bujná vegetace často zakrývá už tak sporadické dopravní značení a také výhledy do nebezpečných zatáček. Policie má k dispozici pouze jediný radar pro měření rychlosti a mnoho se případnými přestupky nezabývá.

Proti změně se bouří i firmy, které provozují velký vozový park, nejvíce změna vadí půjčovnám automobilů. Budou muset všechna auta vyměnit. Mnohé z půjčoven svou činnost raději ukončily.

Protestující se bouří především kvůli tomu, že změna nebyla s veřejností konzultována. Na poslední chvíli se tak změnu snaží odvrátit žaloba u soudu. Podala ji organizace PASS (People against switching sides - lidé proti změně stran). Dvě vesnice prý budou projíždějící řidiče nutit k jízdě na původní pravé straně.

Samoa má na svých dvou ostrovech dohromady asi 790 kilometrů zpevněných a 332 kilometrů nezpevněných silnic. Řidiči si mohou jízdu po nové straně vyzkoušet na speciálním úseku v hlavním městě Apia. Tato silnice je jednou z mnoha položek z částky 3,5 milionu dolarů, kterou vláda na změnu vyčlenila. V částce je mimo jiné zahrnuta třeba výměna dopravního značení a úprava cest, osvětová kampaň nebo finanční pomoc autobusovým dopravcům, kteří musejí upravit autobusy tak, aby se jim neotvíraly dveře na špatnou stranu silnice.

Pokud ke změně 7. září opravdu dojde, bude Samoa po téměř padesáti letech první zemí, kde se změní strany řízení. K poslední takové změně totiž došlo v roce 1960 ve Švédsku a na Islandu.

Samoa má jen něco přes 1 100 kilometrů silnic

Samoa má jen něco přes 1 100 kilometrů silnic.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Najdete na iDNES.cz