Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči na Samoi se bojí, že se pozabíjejí. Musí začít jezdit vlevo

aktualizováno 
Řidiče v malém polynéském státečku čeká neobvyklá změna. Od 7. září musejí začít jezdit na silnicích po levé straně místo po pravé. Obyvatelé se změny samozřejmě obávají.

Za pár dní budou mít všechna auta na Samoi volant na špatné straně. Správně je to takto. | foto: Honda

Malý státeček východně od australských a severně od novozélandských břehů změní na počátku září stranu silnice, po které se jezdí. Vláda si od přechodu na provoz po levé polovině vozovky slibuje zvýšení dostupnosti automobilů.

Vozy s levostranným řízením jsou totiž v dané oblasti dosti vzácné, a tak se musejí dovážet z daleka, což je drahé. Naopak aut s volantem vpravo je spousta na nedalekém Novém Zélandu a v Austrálii.

Obyvatelé Samoy se ale proti této náhlé změně bouří. Možnost zakoupit si levnější automobil bude totiž alespoň zpočátku vykoupena vysokými bezpečnostními riziky. Dá se očekávat, že si řidiči budou strany plést. Samozřejmě se také okamžité nevymění vozový park, nadále bude v Samoi jezdit množství vozů s levostranným řízením.

Chodci se prý budou vrhat pod kola automobilů

To znesnadní předjíždění. Neopatrní chodci se budou vrhat pod kola automobilů, protože se rozhlédnou na špatnou stranu. Tyto obavy potvrzují i názory dopravních expertů. Oprávněně se obávají, že po 7. září výrazně vzroste počet i nebezpečnost dopravních nehod.

Rizika zvyšuje i fakt, že o bezpečnost provozu se v Samoi příliš nedbá ani dnes. Téměř nikdo nepoužívá bezpečnostní pásy, silnice mimo města jsou úzké a rozbité, bujná vegetace často zakrývá už tak sporadické dopravní značení a také výhledy do nebezpečných zatáček. Policie má k dispozici pouze jediný radar pro měření rychlosti a mnoho se případnými přestupky nezabývá.

Proti změně se bouří i firmy, které provozují velký vozový park, nejvíce změna vadí půjčovnám automobilů. Budou muset všechna auta vyměnit. Mnohé z půjčoven svou činnost raději ukončily.

Protestující se bouří především kvůli tomu, že změna nebyla s veřejností konzultována. Na poslední chvíli se tak změnu snaží odvrátit žaloba u soudu. Podala ji organizace PASS (People against switching sides - lidé proti změně stran). Dvě vesnice prý budou projíždějící řidiče nutit k jízdě na původní pravé straně.

Samoa má na svých dvou ostrovech dohromady asi 790 kilometrů zpevněných a 332 kilometrů nezpevněných silnic. Řidiči si mohou jízdu po nové straně vyzkoušet na speciálním úseku v hlavním městě Apia. Tato silnice je jednou z mnoha položek z částky 3,5 milionu dolarů, kterou vláda na změnu vyčlenila. V částce je mimo jiné zahrnuta třeba výměna dopravního značení a úprava cest, osvětová kampaň nebo finanční pomoc autobusovým dopravcům, kteří musejí upravit autobusy tak, aby se jim neotvíraly dveře na špatnou stranu silnice.

Pokud ke změně 7. září opravdu dojde, bude Samoa po téměř padesáti letech první zemí, kde se změní strany řízení. K poslední takové změně totiž došlo v roce 1960 ve Švédsku a na Islandu.

Samoa má jen něco přes 1 100 kilometrů silnic

Samoa má jen něco přes 1 100 kilometrů silnic.





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.