Auto, doprava, silnice, dálnice

Auto, doprava, silnice, dálnice - Kamion, doprava | foto: Profimedia.cz

Řidiči neumí jezdit po šestiproudé dálnici

  • 131
Dálnici D1, která je nejvytíženější komunikací v České republice, má ulehčit rozšíření o dva jízdní pruhy. Výzkum, který si nechalo vypracovat Ředitelství silnic a dálnic, však říká, že šest pruhů "dé-jedničku" nespasí. Řidiči totiž na šestiproudé dálnici jezdit neumí.

Ředitelství silnic a dálnic se rozhodlo otestovat efektivnost šestipruhového provozu na dálnici D1. Analýza má odhalit výhody a úskalí jejího plánovaného rozšíření.

Výsledky však zatím příliš povzbudivé nejsou. Řidiče navádějí tři pruhy dálnice k překračování maximální povolené rychlosti a nerespektování pravidla řazení do pruhu pomalejšího.

ŘSD spolu se společností CityPlan sledovalo úsek mezi výjezdy 6 (Průhonice) a 11 (Jesenice), kde už dnes jsou tři pruhy v každém směru, aby získala data k podrobné analýze provozu na D1.

„Z průběžných výstupů testování vyplynul zajímavý závěr, že na rozdíl od situace, kdy provoz probíhá ve dvou pruzích, dochází ve třípruhovém provozu k výraznému zhoršení chování a disciplinovanosti řidičů,“ komentuje výsledky Petr Laušman, generální ředitel ŘSD.

„Řidiči nedodržují zásadní pravidla provozu na dálnicích,“ vysvětluje problémy spojené s širší komunikací Petr Hofhansl ze společnosti CityPlan, a dodává „jde zejména o překračování povolené rychlosti, nedodržování minimálního bezpečného odstupu a nerespektování opětovného řazení do pravého pruhu po skončení předjíždění.“ Jedná se zejména o osobní automobily a o dodávky. Naopak nákladní auta, autobusy a nákladní vozidla s přívěsem se chovají srovnatelně na standardním i rozšířeném úseku.

Průzkum zároveň potvrdil vliv podílu nákladních vozidel na parametry dopravního proudu. "Obecně platí, že se zvyšujícím se podílem nákladních vozidel se snižuje kapacita komunikace," píší autoři výzkumu.

Rozbor rychlostí projíždějících motorových vozidel ukázal, že 48 % osobních aut překračuje maximální povolenou rychlost, přičemž 27 % aut jede rychleji než 140kilometrovou rychlostí. Čísla zároveň ukazují na relativně vysoké rychlostní rozdíly mezi jednotlivými jízdními pruhy.

I přesto je podle Ředitelství silnic a dálnic rozšíření D1 hlavním uvažovaným pilířem dalšího zkapacitnění této klíčové komunikace, která je v současnosti jedinou dálniční spojnicí mezi metropolí a Moravou, východem a západem republiky.

,