Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči, pozor, kamery měří rychlost

  12:59aktualizováno  12:59
Chování českých řidičů začíná sledovat čím dál větší počet "elektronických očí“. K Praze, kde magistrát nechal nainstalovat už šestnáct pevných radarů na měření rychlosti, se letos přidá i Ústí nad Labem. Vedení města zde nechá umístit do konce roku dalších dvaadvacet kamer. Celkem jich řidiče bude v severočeské metropoli sledovat sedmadvacet.
Ruční radar

Ruční radar | foto: Profimedia.cz

Nakupuje se také v dalších městech, i když ne tak masivně jako v Praze nebo v Ústí nad Labem. "Během letoška necháme nainstalovat kamery na dvou místech v centru města,“ řekl například zástupce ředitele městské policie v Pardubicích Pavel Čejka.

Představitelé jednotlivých radnic tvrdí, že novou technikou chtějí zvýšit bezpečnost na silnicích. Dodávají zároveň, že veřejnost se dozví, kde jsou jednotlivé kamery umístěné. V Praze mohou získat zájemci seznam sledovaných míst na webových stránkách města. ČTĚTE VÍCE...

Totéž slibuje i ústecká radnice. "Každý řidič se bude moci dozvědět, kde radary budou. Bude to transparentní,“ prohlásil ústecký primátor Jan Kubata.

Jenže představitelé radnic už tak ochotně nemluví o jiné věci, která je s kamerami a měřením rychlosti spojená – a to o pokutách. Trestat řidiče za vysokou rychlost mohou města od loňského července, kdy začal platit nový silniční zákon. A ten zároveň stanovil, že vybrané pokuty zůstanou v obecních kasách.

Jen Praha tak za posledních osm měsíců vybrala několik desítek milionů korun. "Od července do konce dubna uložil příslušný odbor magistrátu pokuty za 21 milionů. Ale to jsou jen přestupky, které jsme dostali k řešení od státní policie,“ uvedla Eva Kubátová z tiskového odboru pražského magistrátu. Dalších několik desítek milionů korun vybrali pražští městští strážníci od řidičů přímo na ulici.

Ústecký magistrát hodnotu vybraných pokut tají. Kubata to odůvodnil i tím, že o pokuty městu nejde.

Stejně reagoval také náměstek pražského primátora Rudolf Blažek. "Kdyby nám šlo pouze o to, jak vybrat co nejvíc peněz, tak přece nebudeme zveřejňovat, kde radary jsou. Jde o to, aby řidiči začali jezdit tak, jak mají,“ řekl Blažek.

Ne všichni si to však myslí. Šéf ústecké dopravní policie Karol Kočárek otevřeně zdejší magistrát kvůli úmyslu koupit radary kritizoval. Zhruba patnáct milionů korun, které Ústí nad Labem za techniku zaplatí, se mělo podle něj investovat do oprav poničených silnic.

Kočárkův kolega, šéf pražské dopravy Pavel Svrčula, tak příkrý není. "Město přece jenom do té techniky investuje miliony korun. Takže samozřejmě chce, aby se mu ty peníze vrátily,“ dodal Svrčula.

Na radar nemají, přesto měří
Středočeských obcí, kde na řidiče nedodržující rychlost číhají strážníci s radary, přibývá. Ne však proto, že by si radnice zařízení za více než půl milionu korun pořizovaly z vlastních rozpočtů. Obce si radary půjčují od specializovaných firem.

Zakročit proti řidičům, kteří nedodržují rychlost, se rozhodl třeba úřad městyse Karlštejn na Berounsku.

"Chování řidičů na pěší stezce ke hradu je neúnosné. Dokonce si tu vynucují přednost na chodcích. Ani třicítku kolem kempu mnoho šoférů nedodržuje,“ říká karlštejnský starosta Miroslav Ureš.

Státní policie, byť má v Karlštejně sídlo, zde rychlost příliš často nesleduje. "Pokud už přijeli, měli radar v autě, kterého si každý všiml,“ podotýká Ureš. Vedení městyse proto uvažovalo o tom, že zdejším strážníkům pořídí vlastní radar.

"Dostali jsme nabídku za 650 tisíc. Určitě by se nám investice vrátila, ale nyní takovou sumu prostě nemáme,“ vysvětluje starosta, proč se radnice obrátila na firmu, která radary půjčuje. "Mobilní radar si budeme pronajímat dvakrát do měsíce, začneme už teď v březnu,“ pochvaluje si Ureš. Firmě za to zaplatí 35 procent z vybraných pokut.

"Zájem o zapůjčení radaru v poslední době stále stoupá,“ potvrzuje Ivo Šťástka, výkonný ředitel pražské společnosti, která pronájem nabízí. "Každý týden se nám hlásí dvě až tři nové obce, zájem mají i větší města,“ vypočítává Šťástka. Poptávka podle něj dále poroste.

"Radnicím vyhovuje, že se nemusí o nic starat, mají nulové náklady. Zajišťujeme kompletní servis. Radar přivezeme v domluvenou dobu na místo i s technikem,“ říká s tím, že obce za pronájem platí formou provizí z uložených pokut.

"Jde o třicet až pětatřicet procent,“ upřesnil Šťástka. Tvrdí, že pořízení vlastního měřicího zařízení, jehož cena často dosahuje až sedmi set tisíc, se menším obcím nevyplatí. Aby se jim zpět vrátila investice, musely by měřit co nejčastěji. "Každý den to ale nejde, protože pak to ztrácí smysl. Řidiči si o tom řeknou. Navíc by radnice musela dát svoje strážníky vyškolit,“ dodává Šťástka.

Situace je katastrofální
Zatím má jeho firma k dispozici jeden radar, kvůli rostoucímu zájmu ale uvažuje o nákupu dalšího.

"Měříme například v Jílovém u Prahy, Unhošti, Kostelci nad Černými lesy, Čelákovicích,“ vypočetl. „Radar si půjčujeme jednou týdně. Vyhovuje nám to,“ tvrdí starosta Unhoště na Kladensku Ivan Záboj.

S firmou spolupracuje i radnice ve Velkých Přílepech v okrese Prahazápad. "Dopravní situace je u nás katastrofální. Ve špičkách je problém přejít silnici,“ stěžuje si starosta obce Jiří Říha. Počet aut, která denně projíždějí obcí, je podle něj závratný: 11 082 osobních, 1599 náklaďáků, 365 kamionů a 301 autobusů. To je dohromady 13 347 vozidel.

Někteří řidiči navíc nerespektují stanovenou čtyřicetikilometrovou rychlost. I proto se přílepská radnice loni rozhodla zřídit obecní policii. "Spolupráce se státní policií je zatím jen v plenkách. Neměřili tu moc intenzivně,“ tvrdí Říha.

Zasahují i u sousedů
I když jsou se zapůjčováním radaru spokojeni, uvažují o koupi vlastního na leasing. "Bylo by to operativnější. Pokud řidiči budou jezdit tak jako dosud, návratnost investice by mohla být poměrně rychlá,“ míní.

Zda obec měřící zařízení pořídí, rozhodnou zastupitelé na březnovém zasedání. „Chceme projednat i případnou finanční spoluúčast okolních obcí, kde naši strážníci rovněž zasahují,“ říká.

Investice do nákupu radaru se již vrátila městu Černošice v okrese Praha-západ. "Radar jsme koupili před čtyřmi lety. Naši strážníci s ním měřili i v sousedním Třebotově, pronajímali jsme ho do Rudné,“ uvedla místostarostka Helena Langšádlová.

Autoři:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.