Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči, pozor na „espézetky", jdou po nich lupiči

  10:56aktualizováno  10:56
Stačí jen dvojí cvaknutí a auto může být bez značky. Ukrást ji je pro zloděje ten nejsnadnější úkol. A s cizí značkou pak může cokoliv. S ukradenou značkou auta tankují benzin bez placení, ale také třeba loupí.

Ilustrační foto | foto: Lukáš ProcházkaMF DNES

Na nedělní výlet tak bude s hořkostí vzpomínat David Mahovský z Břeclavi. S přítelkyní si vyrazil do Hodonína na návštěvu zoo. Zaparkoval přímo před ní a asi po dvou hodinách už zase odjížděl.

Jen pár minut poté, co se z výletu vrátil, už na jeho dveře ťukal policista. "V hlavě se mi okamžitě začaly honit myšlenky na to, zda jsem někudy nejel moc rychle, nedal jsem přednost nebo netelefonoval při jízdě," popisuje.

Policistu ale zajímalo něco jiného. "Ukažte, prosím, nádrž," požádal. Teprve poté se David Mahovský dozvěděl, že jeho auto zachytily kamery na benzinové pumpě v Hodoníně. Řidič natankoval plnou a ujel bez zaplacení.

"Obešel jsem auto a k mému úžasu jsem zjistil, že mi chybí zadní espézetka," popisuje majitel očesaného auta neuvěřitelnou příhodu.

Nikoliv však ojedinělou. Mluvčí hodonínské policie Petr Zámečník potvrdil, že značky z aut se sice nekradou každý den, není to ale ani žádná výjimka. Zvlášť na parkovištích, která nejsou hlídaná.

"Nemáme vytipované konkrétní lokality, kde by k podobným krádežím docházelo nejčastěji. Ale obecně jde o opuštěnější parkoviště. Na frekventovaných a hodně osvícených parkovištích jsou krádeže registračních značek téměř vyloučeny," tvrdí Zámečník.

Pro zloděje je krádež registrační značky jednoduchá. Většina dnešních "espézetek" je připevněna pouze na plastové destičce. Stačí jen pořádně zatáhnout a značka je venku. Přišroubované je už mají dnes jen ta nejstarší auta.

S ukradenou značkou pak zloději míří většinou právě na benzinky. V Kladně však pod cizím registračním číslem dokonce vyloupili banku.

"V takových případech se pachatel dá dopadnout třeba právě podle záznamu z kamerového systému," uvedl Petr Zámečník. Podle něj mohou kamery zachytit podobu zloděje, anebo alespoň auta, kterým jel.
Jako po prvním však policisté šli právě po zákonném držiteli registrační značky. Naštěstí pro Davida Mahovského se vše vysvětlilo.

"Policista mi doporučil ihned nahlásit ztrátu značky, než znovu natankuje. Okamžitě jsem tedy sedl do vozu a jel na služebnu policie v Břeclavi. Tam naštěstí nikdo nic neprotahoval, sepsali jsme vše potřebné a za půl hodiny jsem byl doma," popsal David Mahovský.

Návštěva zoo ho však místo stokoruny vyšla na pětinásobek. Musel k ní totiž připočítat i poplatky za pořízení nové značky. Horší však bylo leknutí a také ztracený čas při vyřizování nezbytných dokumentů.

"Hlavou mi opravdu proběhlo několik velmi vulgárních výrazů," přiznává, že s láskou na zloděje dopravní značky určitě vzpomínat nebude.

Podle Michaely Lagronové, mluvčí Unipetrolu, který provozuje síť čerpacích stanic Benzina, jsou zloději čím dál nápaditější. Že řidiči odjíždějí z benzinky bez placení, už podle ní není nic neobvyklého. Většinou však kradou pod vlastní značkou.

Trend krádeží "espézetek" ale potvrzují policisté v celé republice.

Autoři:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.