Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči pozor: od neděle svítit celodenně!

  20:15aktualizováno  20:15
V neděli brzy ráno končí v tuzemsku letní čas. Vyspíme se tak o hodinu více. Pro řidiče to však zároveň přináší povinnost vyplývající ze zákona o provozu na pozemních komunikacích. Automobily musí na silnicích svítit nejen ve noci, ale i za dne.

Zákon předepisuje řidičům celodenně svítit v období, kdy neplatí letní čas. Tato povinnost odpadne na konci března příštího roku. V zahraničí se stále více prosazuje svícení za dne po celý rok, podobné snahy se stále více objevují i v Česku.

Celodenní svícení má několik předností. Řidiči se navzájem lépe vidí. "Třeba neosvětlený vůz v koloně aut svítících snadno zanikne," vysvětluje Václav Špička z Autoklubu. Někteří motoristé navíc i v letním období zapomínají včas rozsvítit, když se setmí nebo se náhle za dne změní světelné podmínky. Podle Špičky je nejhorší polovičatost, která se na silnicích objevuje právě v létě a na podzim. Někteří řidiči svítí a někteří nesvítí, což je pro bezpečnost provozu nejhorší. Podle dopravních odborníků by si řidiči měli vytvořit návyk - sednou za volant, zapnout bezpečnostní pás a světla.

Potížím lze předejít
* Základem správně fungující elektrické soustavy vozu je dostatečně napnutý řemen pohánějící generátor
* Důležitá je pravidelná kontrola hladiny elektrolytu v akumulátoru
* Neuškodí kontrola a seřízení regulačního relé dobíjení
* Kontakty akumulátoru nesmějí nést známky koroze
* Nezapomínejte rozsvícená světla po zaparkování auta
* Vyplatí se montáž akustické signalizace rozsvícených světel (signál se ozve při otevření dveří)
* Při krátkých jízdách zbytečně nezapínejte elektrické spotřebiče, například přídavné světlomety a pod.
* Do výbavy auta doplňte startovací kabely pro případ problémů se startováním automobilu (pet)
Jak navíc potvrzují zahraniční výzkumy, svítící a pohybující se objekt lépe a rychleji zaregistrují i chodci, kteří se zejména ve městech často dostávájí s auty do kolize. BESIP před časem zveřejnil výzkum, podle kterého by při svícení celý den ubylo v celé Evropě 5,5 tisíce mrtvých.

Povinnost rozsvítit i za slunného dne mají kromě osobních a nákladních automobilů také jízdní kola a motorky nebo nemotorová vozidla jako je ruční vozík.

Odpůrci celodenního svícení argumentují především zvýšenou spotřebou paliva. To je však podle techniků zanedbatelné. Zvýšenou zátěž může pocítit elektrosoustava, hlavně akumulátor a žárovky, i to však platí spíše pro letité vozy, kterých je na silnicích stále dost. Majitelům postrarších aut lze proto doporučit preventivní kontrolu celé elektrosoustavy. 

Celodenní svícení a vliv na spotřebu?

Objektivně zjistit, zda má svícení vliv na spotřebu není vůbec jednoduché. Odborníci soudí, že ani dlouhodobé a pečlivé zkoušky provozu dvou identických aut, z nichž jedno by celou dobu svítilo a druhé nikoli, by nemusely dát správnou odpověď.

"Prostě proto, že zvýšení zátěže motoru po zapnutí světel je velmi malé až zanedbatelné a naměřený rozdíl by se s největší pravděpodobností pohyboval hluboko pod obvyklou statistickou chybou měření při praktické jízdě," tvrdí například děkan Vojenskotechnické fakulty Vojenské akademie v Brně Jiří Stodola, který se ve své vědecké práci mnoho let specializuje na provoz silničních a speciálních vozidel.

Jiří Stodola svůj předpoklad potvrdil i matematickými výpočty, které aplikoval na osobní auto, s motorem o výkonu 50 kW a průměrnou spotřebu 8 l/100 km. Zapnutím osvětlení vozidla se zapnou světla: tlumená, přední obrysová, zadní koncová, osvětlení SPZ a osvětlení přístrojů. Celkem jde o 146 wattů příkonu. Při účinnosti alternátoru 0,7 představuje osvětlení zvýšení zátěže motoru vozidla o 208 W.

Vzhledem k tomu, že auto při běžné jízdě využívá jen zhruba polovinu až tři čtvrtiny výkonu motoru, pak jde o zvýšení zátěže motoru vinou alternátoru přibližně o půl až necelé jedno procento oproti zátěži motoru u nesvítícího automobilu. "Přepočteno na spotřebu proto jízda se zapnutými světly způsobí zvýšení spotřeby na sto kilometrů o čtyři a šest setin litru, což je množství, které se při ceně benzinu dvacet pět korun za litr dá pořídit za korunu a padesát haléřů," uzavírá Stodola.  

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.