Zákon předepisuje řidičům celodenně svítit v období, kdy neplatí letní čas. Tato povinnost skončí 27. března příštího roku.
V zahraničí se stále více prosazuje svícení za dne po celý rok, podobné snahy se stále více objevují i v Česku.
Celodenní svícení má několik předností. Řidiči se navzájem lépe vidí. "Třeba neosvětlený vůz v koloně aut svítících snadno zanikne," vysvětluje Václav Špička z Autoklubu. Někteří motoristé navíc i v letním období zapomínají včas rozsvítit, když se setmí nebo se náhle za dne změní světelné podmínky.
Povinnost rozsvítit i za slunného dne mají kromě osobních a nákladních automobilů také jízdní kola a motorky nebo nemotorová vozidla jako je ruční vozík.
Odpůrci celodenního svícení argumentují především zvýšenou spotřebou paliva. To je však podle techniků zanedbatelné. Zvýšenou zátěž může pocítit elektrosoustava, hlavně akumulátor a žárovky, i to však platí spíše pro letité vozy, kterých je na silnicích stále dost. Majitelům postrarších aut lze proto doporučit preventivní kontrolu celé elektrosoustavy.
Kde se musí svítit 24 hodin denně | |
Belgie | celoročně motocykly a mopedy |
Bělorusko | celoročně motocykly a mopedy |
Dánsko | celoročně vše |
Estonsko | celoročně vše |
Itálie | celoročně na dálnicích |
Litva | od 1. 11. do 1. 3. |
Lotyšsko | celoročně vše |
Lucembursko | celoročně motocykly a mopedy |
Chorvatsko | celoročně vše |
Finsko | celoročně vše |
Maďarsko | celoročně vše mimo obec |
Německo | celoročně motocykly a mopedy |
Norsko | celoročně vše |
Polsko | od 1. 10. do konce února |
Portugalsko | celoročně motocykly a mopedy |
Rakousko | celoročně motocykly a mopedy |
Rumunsko | celoročně motocykly a mopedy |
Slovensko | celoročně motocykly a mopedy |
Slovinsko | celoročně vše |
Srbsko a Černá Hora | celoročně motocykly a mopedy |
Švédsko | celoročně vše |
Švýcarsko | celoročně vše |
Švédsko | od 1. 12. do 31. 3. |