Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči se bojí, míří do škol smyku

aktualizováno 
S přibývajícím sněhem roste počet zájemců o kurzy bezpečné jízdy. Na možné nebezpečí, které na silnicích hrozí při častém střídání sněžení, deště a tání, upozorňují i policisté.

Na sněhu jsou řidiči opatrní, nebezpečí ale číhá i na zdánlivě suché silnici | foto: Iveta LhotskáMF DNES

Martin Horejšovský jel před týdnem do Berlína. Ve vánici dostal smyk a skončil se svým zánovním vozem Renault Laguna jen deset centimetrů od svodidel.

Událost ho tak vylekala, že se ihned přihlásil do mosteckého Centra výuky bezpečné jízdy, známého jako polygon Most.

Podobných řidičů jsou desítky. Kurzy jízdy v náročných podmínkách jsou v těchto dnech a v panujícím počasí, kdy silnice pokrývá sníh a led, plné. Není výjimkou, že běží i tři denně.

"Zájem o kurzy je stálý. V tomto období ale řidiči reagují i na to, že vidí bílo, pak zase břečku a za chvíli led,“ říká Dušan Matouš, mluvčí mosteckého autodromu, který Centrum výuky bezpečné jízdy provozuje.

Ten, kdo by se ale rychle chtěl doučit jízdu za ztížených podmínek, má smůlu. Když se dnes zájemce přihlásí, vezmou jej na autodrom až v březnu.

Kromě dvou hodin teorie čeká účastníky šest hodin praktických cvičení na posuvných a kluzných plochách, v zatáčkách a v dalších nebezpečných prostředích, která se na silnicích občas vyskytují.

"Dokážeme nasimulovat různé krizové momenty na silnici. Řidiči si je zkoušejí znovu a znovu projet a při tom dostávají od instruktora rady vysílačkou. Postupně jim správné reakce na nebezpečné situace vejdou do krve,“ uvedl Matouš.

"Nutně potřebuji umět reagovat v krizových situacích na sněhu a ledu,“ vysvětluje Martin Horejšovský z Jablonce důvody, které jej přivedly na mostecký polygon. Na cestách tráví většinu roku, navrhuje pro menší firmu roboty, které pak využívají i velké automobilky. A sám shání také zákazníky. "To pak objíždím skoro celou Evropu bez ohledu na počasí,“ dodal.

Policie: V horách jsou lidé opatrnější
Podobných lidí přibývá. Za uplynulý rok se jich ve výukovém centru v Mostě vystřídalo deset tisíc. Zájem mají jednotlivci i firmy, které tu nechávají školit své řidiče. Není výjimkou ani to, že se na polygon vrátí třeba na speciální noční kurz.

"Je potřeba jezdit v tomto počasí opatrně. Stane se, že sníh přes den na sluníčku taje a je těžký a mokrý, a může dojít ke smyku. Roztátý pak zase v noci umrzne. S těmito variantami je potřeba počítat,“ upozornila Marie Pivková z chomutovské policie.

"K většině těžkých nehod při tomto počasí ale nedochází na horách, tam jsou řidiči opatrnější skoro automaticky. Pak ale podcení přehledný rovný úsek na široké silnici pod horami. Část je třeba ve stínu, takže se na ní drží námraza, i když je silnice dobře upravená,“ doplňuje.

Autoři: ,




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.