Řidiči-senioři musí být opatrní, lékařská prohlídka nemá být jen formální

aktualizováno 
Stále více dopravních nehod si na své konto připisují starší šoféři. Například v olomouckém kraji v minulém roce bourali řidiči ve věkové skupině 64 let a výš o šestadvacet procent častěji než v roce 2008. A nehodová čísla rostou i letos. Obezřetní by řidiči měli být obzvláště v parných letních dnech.

Ilustrační foto | foto: AP

"U starších lidí dochází ke snížení rychlosti a přesnosti reakcí, seniorský věk už mohou doprovázet některé nemoci," říká obvodní lékařka Ilona Talavašková. Horko, ve kterém přichází rychleji únava, může být nebezpečné. Olomoučtí policisté proto začali těmto řidičům připomínat pravidelné zdravotní prohlídky.

"Čeští senioři, kteří nejsou řidiči z povolání, musí absolvovat lékařské prohlídky v souvislosti s dosažením věku 60, 65 a 68 let, pak každé dva roky," upřesňuje Václav Špička z Autoklubu ČR.

"Pokud řidič-senior nemá vystavené potvrzení o zdravotní způsobilosti a řídí motorové vozidlo, hrozí mu ve správním řízení pokuta od 5 do 10 tisíc korun, ztráta pěti bodů a zákaz řízení na 6 měsíců až jeden rok," uvedl olomoucký krajský policejní mluvčí Michal Pižurin.

Za zapomenutý doklad hrozí 2 tisíce pokuty

"Prohlídka se může uskutečnit nejdříve 6 měsíců před dosažením uvedených věkových limitů a nejpozději v den jejich dovršení" dodává Špička. "Prohlídky provádí praktický lékař, u něhož je řidič registrován, případně lékař zařízení závodní preventivní péče." Nemá-li řidič takového lékaře, může požádat o zdravotní prohlídku kteréhokoliv praktického lékaře. Je na lékaři, jestli řidiče pošle na další vyšetření (například oční nebo ušní).

Senioři jsou při řízení povinni mít doklad o zdravotní způsobilosti u sebe. "Předložení dokladu o zdravotní způsobilosti může požadovat policista (příslušník Policie ČR), a nikoliv obecní (městský) strážník či jiné orgány," upozorňuje Špička.

Pokud senior nemá doklad u sebe, ale prohlídku má, může dostat blokovou pokutu do 2 tisíc Kč.

Pozor na špatná potvrzení

Zkontrolujte si, zda máte správný formát dokladu o zdravotní způsobilosti ZDE

Italským seniorům hrozí zákaz řízení

Poslanec italského vládního uskupení PDL a předseda parlamentní komise pro dopravu Mario Valducci navrhuje, aby se lidem starším 80 let řidičské průkazy odebíraly. Prý proto, že staří řidiči nemají dostatečně rychlé reakce.

"Je třeba uvažovat o věkovém limitu, hranici, za kterou už není možné řídit," nechal se slyšet jedenapadesátiletý italský politik Mario Valducci. "Mohlo by to být 80 nebo 85 let, o tom je možné diskutovat."

Podle italských statistiků bude v roce 2018 Itálie nejstarší zemí Evropy. Populace s ještě vyšším průměrným věkem dnes žije jen ve Švédsku, píše italský deník Corriere della Sera. Dnešní Italové maji vyhlídky dožít 78 let věku, Italky ještě o šest let víc.

Italští řidiči pod 50 let věku musí oprávnění k řízení obnovovat každých 10 let, do sedmdesátky každých pět a pak každé tři roky. Prezident svazu pro bezpečnost silničního provozu (ANIA) Sandro Salvati ale tvrdí, že mnohdy je lékařská prohlídka, která je rozhodující pro obnovení řidičského oprávnění, jen formalitou. Se stejným problémem se potýká i české prodlužování platnosti řidičáku.

Návrh poslance Valducciho prezident ANIA částečně podpořil. Podle něj se ale musí brát v potaz čím dál vyšší věk, kterého se lidé dožívají. Věkový limit by totiž podle Salvatiho mohl být velmi nespravedlivý: "Jsou lidé, kteří jsou v 85 letech aktivní a čiperní, a naopak jiní, kteří v 65 nemají reflexy jako dřív." Souhlasí ale s Valduccim, že je třeba něco udělat. ANIA navrhuje například každoroční obnovování řidičáku po sedmdesátce, které by bylo doprovázeno důkladnou lékařskou kontrolou.

Autoři: ,


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Drahé značky VW se inspirují u Ferrari, spekulují o vstupu na burzu

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Porsche by se mohlo vyčlenit z koncernu Volkswagen a stát se součástí skupiny luxusních značek spolu s Bentley, Bugatti...

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nejvíc pokut dostávají řidiči Porsche, nejvíc bourají Volva

Ilustrační snímek

Velmi zajímavou statistiku zveřejnil německý srovnávací pojišťovací portál Check24. Porovnal desetitisíce údajů z...



Najdete na iDNES.cz