Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči-senioři musí být opatrní, lékařská prohlídka nemá být jen formální

aktualizováno 
Stále více dopravních nehod si na své konto připisují starší šoféři. Například v olomouckém kraji v minulém roce bourali řidiči ve věkové skupině 64 let a výš o šestadvacet procent častěji než v roce 2008. A nehodová čísla rostou i letos. Obezřetní by řidiči měli být obzvláště v parných letních dnech.

Ilustrační foto | foto: AP

"U starších lidí dochází ke snížení rychlosti a přesnosti reakcí, seniorský věk už mohou doprovázet některé nemoci," říká obvodní lékařka Ilona Talavašková. Horko, ve kterém přichází rychleji únava, může být nebezpečné. Olomoučtí policisté proto začali těmto řidičům připomínat pravidelné zdravotní prohlídky.

"Čeští senioři, kteří nejsou řidiči z povolání, musí absolvovat lékařské prohlídky v souvislosti s dosažením věku 60, 65 a 68 let, pak každé dva roky," upřesňuje Václav Špička z Autoklubu ČR.

"Pokud řidič-senior nemá vystavené potvrzení o zdravotní způsobilosti a řídí motorové vozidlo, hrozí mu ve správním řízení pokuta od 5 do 10 tisíc korun, ztráta pěti bodů a zákaz řízení na 6 měsíců až jeden rok," uvedl olomoucký krajský policejní mluvčí Michal Pižurin.

Za zapomenutý doklad hrozí 2 tisíce pokuty

"Prohlídka se může uskutečnit nejdříve 6 měsíců před dosažením uvedených věkových limitů a nejpozději v den jejich dovršení" dodává Špička. "Prohlídky provádí praktický lékař, u něhož je řidič registrován, případně lékař zařízení závodní preventivní péče." Nemá-li řidič takového lékaře, může požádat o zdravotní prohlídku kteréhokoliv praktického lékaře. Je na lékaři, jestli řidiče pošle na další vyšetření (například oční nebo ušní).

Senioři jsou při řízení povinni mít doklad o zdravotní způsobilosti u sebe. "Předložení dokladu o zdravotní způsobilosti může požadovat policista (příslušník Policie ČR), a nikoliv obecní (městský) strážník či jiné orgány," upozorňuje Špička.

Pokud senior nemá doklad u sebe, ale prohlídku má, může dostat blokovou pokutu do 2 tisíc Kč.

Pozor na špatná potvrzení

Zkontrolujte si, zda máte správný formát dokladu o zdravotní způsobilosti ZDE

Italským seniorům hrozí zákaz řízení

Poslanec italského vládního uskupení PDL a předseda parlamentní komise pro dopravu Mario Valducci navrhuje, aby se lidem starším 80 let řidičské průkazy odebíraly. Prý proto, že staří řidiči nemají dostatečně rychlé reakce.

"Je třeba uvažovat o věkovém limitu, hranici, za kterou už není možné řídit," nechal se slyšet jedenapadesátiletý italský politik Mario Valducci. "Mohlo by to být 80 nebo 85 let, o tom je možné diskutovat."

Podle italských statistiků bude v roce 2018 Itálie nejstarší zemí Evropy. Populace s ještě vyšším průměrným věkem dnes žije jen ve Švédsku, píše italský deník Corriere della Sera. Dnešní Italové maji vyhlídky dožít 78 let věku, Italky ještě o šest let víc.

Italští řidiči pod 50 let věku musí oprávnění k řízení obnovovat každých 10 let, do sedmdesátky každých pět a pak každé tři roky. Prezident svazu pro bezpečnost silničního provozu (ANIA) Sandro Salvati ale tvrdí, že mnohdy je lékařská prohlídka, která je rozhodující pro obnovení řidičského oprávnění, jen formalitou. Se stejným problémem se potýká i české prodlužování platnosti řidičáku.

Návrh poslance Valducciho prezident ANIA částečně podpořil. Podle něj se ale musí brát v potaz čím dál vyšší věk, kterého se lidé dožívají. Věkový limit by totiž podle Salvatiho mohl být velmi nespravedlivý: "Jsou lidé, kteří jsou v 85 letech aktivní a čiperní, a naopak jiní, kteří v 65 nemají reflexy jako dřív." Souhlasí ale s Valduccim, že je třeba něco udělat. ANIA navrhuje například každoroční obnovování řidičáku po sedmdesátce, které by bylo doprovázeno důkladnou lékařskou kontrolou.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.