Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi mají špatný zrak a nevědí o tom, 130 tisíc jich nevidí červenou

aktualizováno 
Na padesát tisíc řidičů středního věku v Česku trpí oční vadou, která je nebezpečná pro řízení auta. Druhé oči potřebuje šest milionů Čechů. O drobnější oční vadě lidé však často ani netuší. Během podzimu a zimy, kdy je horší viditelnost, ale představují velké nebezpečí. Riziko nehody je totiž v zimě patnáctkrát větší.
Podzim a zima, šero, mlha a noční jízda dávají očím pořádně zabrat. Projeví se i skryté oční vady. Ilustrační foto

Podzim a zima, šero, mlha a noční jízda dávají očím pořádně zabrat. Projeví se i skryté oční vady. Ilustrační foto | foto: AP

Kolem 50 tisíc řidičů ve věku nad 40 let trpí dioptrickou vadou, která je pro řízení nebezpečná. Kvůli rychlému životnímu tempu a civilizačním chorobám se navíc snižuje věk, ve kterém se oční vady objevují. V současnosti tak „druhé oči“ potřebuje zhruba šest milionů Čechů a Češek a přibývá stále více mladých řidičů, kteří nejsou k řízení bez brýlí způsobilí, přestože denně vyrážejí na silnice. Zhruba pětina řidičů totiž o své oční vadě neví nebo ji zanedbává.

Pozorovací a reakční schopnosti řidiče výrazně ovlivní už tři čtvrtě dioptrie. Čtvrtka dioptrie, která není ve dne znát, může řidičům za tmy docela zavařit. „Zatímco zdravé oko vidí chodce ze vzdálenosti zhruba 200 metrů, oko s vadou tři čtvrtě dioptrie až ze vzdálenosti 100 metrů, oko s vadou minus dvě dioptrie pak ze vzdálenosti pouhých dvaceti metrů. Navíc řidiči se špatným zrakem vůbec nepostřehnou až čtvrtinu dopravních značek. A až 90 procent řidičů vyššího věku není schopno zaostřit na palubní desku bez brýlí,“ popsal smutnou situaci na českých silnicích přednosta sítě očních klinik Gemini Pavel Stodůlka.

Jízda v noci

Lehce léčitelná šeroslepost

Lidem za volantem nekomplikují život jen chybějící brýle, ale také řada nemocí - především šeroslepost. U šeroslepých lidí je schopnost řídit ve tmě natolik snížená, že jsou nebezpeční sobě i lidem v okolí. „Onemocnění se projevuje zhoršeným nebo zaniklým viděním za šera, obtížemi spojenými s orientací ve tmě nebo v mlze a prodlouženou adaptací při přechodu ze světla do tmy. Při tomto onemocnění by měl člověk upřednostňovat řízení během dne, za šera a v noci by se měl řízení raději úplně vyhýbat,“ dodal Stodůlka.

Jak poznat problém?

„V domácích podmínkách je nejlepším způsobem kontroly zraku najít si nějaký nápis nebo objekt ve větší vzdálenosti, který tak tak člověk dokáže rozeznat. Pokud přestaneme tento objekt rozeznávat, vypadá to na zhoršení zraku a je dobré navštívit očního lékaře. Často může pro tento účel sloužit například text na spodní části televizní obrazovky pozorovaný z určité dálky v místnosti nebo při pohledu z okna například na poznávací značky aut zaparkovaných na ulici.

Řidiči s problematickým viděním za šera nemají důvod váhat nad vyšetřením. Léčba šerosleposti je totiž často poměrně snadná. „Pokud je způsobena deficitem vitaminu A, léčba probíhá doplněním tohoto vitaminu ideálně v kombinaci luteinu a omega3,“ uvedl Pavel Stodůlka.

Po světě chodí asi devět procent barvoslepých lidí. Řada z nich si přitom neuvědomuje, jak je pro řízení nebezpečná neschopnost správně barvy rozpoznat - a nejde jen o semafory, kde se snižuje schopnost takových řidičů zastavit včas. Podle nových výzkumů až dvě procenta řidičů špatně vnímají červenou barvu, v České republice je to 130 tisíc lidí. Takový řidič vidí zejména znečištěná brzdová a obrysová světla pozdě nebo vůbec.

Půl milionu Čechů se zákalem

Šedým zákalem trpí v Česku půl milionů lidí. „Mírný stupeň šedého zákalu nemusí mít na vidění žádný vliv. Zkalení čočky se ale postupem času zvětšuje a přibývají i doprovodné příznaky. Těmi jsou například zamlžené vidění, citlivost na oslnění, zvyšující se krátkozrakost a zkreslení pozorovaného objektu. Šedý zákal se dá léčit jen operativně, tedy vyjmutím zakalené čočky ven z oka a nahrazením umělou nitrooční čočkou,“ uvedl Stodůlka. Operace šedého zákalu patří k ambulantním zákrokům a hradí ji pojišťovna.

Odborníci proto obzvláště na podzim a v zimním období apelují na řidiče s problémy se zrakem nebo podezřením na oční vadu, aby přišli na vyšetření. Unaveným očím mohou v tmavém ročním období pomoci doplňky stravy a vitaminy. Zrychlit reakci řidičů při oslnění oka světly protijedoucího auta může například lutein. Řidičům se zdravým zrakem, kterým dělá problémy řízení v šeru a ve tmě, pak pomohou speciální brýle na noční řízení, které zvyšují kontrast a snižují oslnění z reflektorů, navíc mají půl dioptrie.

Autor:




Nejčtenější

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.