Nehoda ve starém autě? Téměř jistá smrt

  12:32
Zlínský kraj má po Praze druhý nejmladší vozový park, ale statistiky dopravních nehod jsou neúprosné. Přes 80 procent smrtelných havárií se stalo v autech starších deseti let.

Řidiči ve starých vozech častěji umírají při dopravních nehodách. (Ilustrační snímek) | foto: Policie ČR

Byl prosinec 2012 a na cestách v kraji to hodně klouzalo. Nedaleko Chropyně projížděl postarší Fiat Bravo se dvěma pasažérkami. Třiačtyřicetiletá řidička nezvládla řízení a čelně narazila do stojícího nákladního auta. Její osmnáctiletá dcera, která seděla na místě spolujezdce, zemřela.

Jde o ukázku jedné z nehod, která by nemusela skončit tragicky. Za jediné podmínky: kdyby lidé neseděli ve starší ojetině, v tomto případě vyrobené v roce 1996.

Počet smrtelných nehod v kraji

Rok                             Počet

2001                                 56

2002                                 73

2003                                 59

2004                                 62

2005                                 61

2006                                 35

2007                                 57

2008                                 45

2009                                 43

2010                                 40

2011                                 38

2012                                 32

Pramen: Krajská policie Zlínský kraj

"Jsem si stoprocentně jistý tím, že následky by byly jiné, kdyby šlo o novější, a tudíž i lépe vybavené vozidlo, které má airbagy a další bezpečnostní prvky," je přesvědčen Michal Jánský, vedoucí odboru služby dopravní policie v kraji.

Z jeho strany nejde o rčení o "generálovi, který je po bitvě chytrý". Jánský dlouhodobě upozorňuje, že lidé stáří vozu podceňují. Přitom jde o naprosto zásadní věc, která rozhoduje o životu a smrti.

Stačí, když zalistuje v policejních statistikách a zaměří se u tragických nehod na rok výroby aut. Ukazuje se, že více než 80 procent vozidel, ve kterých umírali lidé, mělo rok výroby nejméně deset let starý.

"Kdyby byly novější, následky nemusely být tragické. Tuto věc není dobré brát na lehkou váhu," zdůraznil Jánský.

Pověst "auta smrti" měla dříve Škoda Favorit

Novější vozy jsou mnohem bezpečnější z více důvodů: mají několik airbagů i různé deformační zóny. Navíc po deseti letech zeslabuje konstrukce auta, byť nemusí být napadená rzí. Často se pak stává, že se při nehodě vůz rozpůlí.

Pověst "auta smrti" měla dlouho Škoda Favorit, která se ale pomalu vytrácí z cest a její pozici zaujímá Felicia, jež už je o trochu bezpečnější. Mnoho lidí v posledních dvou letech ve Zlínském kraji zemřelo právě v těchto dvou typech.

Například 25letý mladík ve Favoritu z roku 1993 na cestě mezi Střílkami a Koryčany dostal smyk, vjel do protisměru a pak do příkopu. Auto udělalo salto, mladý řidič zahynul.

"Kdyby ve voze byly alespoň airbagy, tak by velmi pravděpodobně přežil," soudí Jánský. "A dost možná by se ani nedostal do takových potíží. Nová auta mají lepší jízdní vlastnosti," připomněl.

To samé platí pro tragickou nehodu řidiče, který v Peugeotu 309 z roku 1987 boural na úplně rovném úseku. Jánský upozornil i na to, že novější auta jsou šetrnější vůči chodcům. Už proto, že mají kratší brzdnou dráhu.

Průměrné stáří auta ve Zlínském kraji je 13,5 roku. To se může zdát hodně, ale po Praze jde o druhé nejnižší číslo v celé zemi a je i pod celorepublikových průměrem.

Takže ve srovnání se zbytkem republiky zdejší lidé na nových autech i kvůli svému bezpečí zase tolik nešetří.

"Může to tak být," připustil zlínský prodejce automobilů Ladislav Samohýl. "Ze zkušenosti mohu říct, že minimálně šedesát procent zákazníků po nehodě nechce opravené auto, ale úplně nové. I když je to pro ně větší investice, novému vozu víc věří a cítí se v něm lépe," upřesnil Samohýl.

I podle něj jsou bezpečnostní prvky v každém dalším modelu vozu propracovanější. "Technologie udělala za posledních deset let obrovský pokrok. Proto bychom uvítali, kdyby nových aut jezdilo po silnicích ještě více," přeje si Jánský.

Vozový park mládne ve městech

Nový vůz si ale zdaleka nemůže dovolit každý. Platy ve Zlínském kraji jsou totiž třetí nejnižší v zemi, loni tady brali lidé v průměru jen 22 tisíc korun. Přičemž v Praze to bylo o deset tisíc víc.

"Vozový park mládne především ve větších městech. Na vesnicích, kde se tolik nejezdí a žije tam hodně důchodců, zůstávají starší vozidla," popsal Jánský.

Pokud lidé nemají na nové auto, měli by v tom starém jezdit velmi opatrně. To se týká především dodržování nejvyšší povolené rychlosti a používání bezpečnostních pásů.

Pozitivní ale je, že počty tragických nehod v kraji pořád klesají. V roce 2002 se jich stalo 73, loni 32.

Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...