Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči SUV nejsou pro okolí nebezpeční, jejich auta ano

aktualizováno 
Rostoucí obliba aut typu SUV a jejich zvyšující se podíl na dopravních nehodách přiměly německé pojišťovny prozkoumat jejich bezpečnost. Jimi zřízený Výzkumný ústav nehod uspořádal sérii crashtestů, aby zjistil specifická rizika této kategorie.

Při rozsáhlém výzkumu německé pojišťovny zjistily, že zatímco řidiči SUV se od běžných šoférů výrazněji neliší, jejich auta mohou být pro ostatní účastníky provozu hrozbou.

I když s potomky jeepů nebourají jejich šoféři častěji, bezprostřední následky v okamžiku, kdy mohutné auto narazí do boku jiného vozidla, mohou být mnohem těžší.

To ostatně ukázal i poslední crashtest ze série bočních nárazových zkoušek do kompaktního osobního auta. Zatímco při bočním nárazu způsobeném osobákem stejné kategorie nebo malým SUV vzniknou testovací figuríně na místě řidiče jen lehká, nebo nejvýš středně těžká "zranění", v případě střetu s velkým SUV jsou už následky mnohem těžší.

Crashtest Toyota RAV4 versus Opel Astra Caravan

"Problémem nejsou řidiči, ale některá auta," komentuje neobvyklé crashtesty vedoucí Výzkumného ústavu dopravních nehod Siegfried Brockmann. Velká SUV by podle Brockmanna měla mít takovou strukturu karoserie, která by se přizpůsobila výšce osobního auta.

Kromě toho by měla být povinně vybavena automatickými nouzovými brzdnými systémy. "Pokud by hmota velkého SUV včas zpomalila, nebyly by následky nehod tak těžké."

Výzkumníci ještě prošli statistiky, zjistili, že SUVčkáři nejsou horšími řidiči. Jsou ale lépe situovaní a najedou ročně až o třetinu víc než průměrný řidič.

Crashtest velkého SUV versus Opel Astra Caravan

SUV a nehody

V rámci studie SUV a nehody zkoumali statistiky úrazů osob, na kterých se podílela auta typu SUV a také "normální" vozidla. K tomu s pomocí databáze nehod podrobně zkoumali havárie terénních vozidel. Ve třetím sledu sledovali i jízdní styl řidičů SUV. K tomu přidali anketu mezi zákazníky. Zjistili toto:

  • Z globálního hlediska se průběh nehod  s účastí automobilů SUV neliší od nehod s ostatními osobními auty.
  • Stejně tak nelze prokázat zvýšené chybné jednání řidičů SUV.
  • Typická riziková skupina mladých řidičů je u aut typu SUV zastoupena méně.
  • Při kolizi mezi osobním autem a SUV mají pasažéři osobního vozu výrazně větší riziko zranění nebo usmrcení, zvláště, je-li SUV velké nebo pokud má vpředu ochranný rám.
  • Majitelé SUV jsou častěji podnikatelé nebo vedoucí pracovníci a najedou ročně o 30 procent víc než průměrný řidič.
  • Majitelé SUV se v provozu cítí bezpečněji, svůj styl jízdy hodnotí jako uvolněný, ale také méně dodržují předpisy.
  • Jako skupina nejsou řidiči SUV horší než ostatní.
  • Auta typu SUV jako účastníci nehod ničím nevybočují.
  • Při nehodě mezi osobním autem a SUV jsou následky pro posádku osobního vozu zpravidla podstatně těžší.
  • V budoucnu by měla být auta typu SUV vybavena automatickými nouzovými brzdnými systémy.
  • Je třeba zlepšit přizpůsobení karoserie SUV pro náraz.

Autoři:






Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.