Tragická nehoda na parkovišti u supermarketu v Uherském Hradišti

Tragická nehoda na parkovišti u supermarketu v Uherském Hradišti | foto: Policie ČR

Velká auta si kupují šoféři s malým egem, ale i matky nebo revmatici

  • 528
Zlínský soud poslal na sedm let do vězení řidiče, který úmyslně přejel studenta velkým vozem VW Touareg. Také pirát, který "školil" řidiče na D1, jezdil autem kategorie SUV. Psychologové připouštějí, že chování šoféra někdy s velikostí auta souvisí. Důvodem ke koupi velkého vozu ale mohou být třeba i špatné klouby.

Podle dopravního experta Martina Kořána je několik skupin lidí, kteří usedají za volant sportovně užitkových a dalších mohutných vozů. "Za prvé si je pořizují podnikatelé s malým egem, kteří se domnívají, že to velké silné vozidlo je zviditelní, zvýrazní. Často si pak ještě koupí nějakou divnou značku," uvedl Kořán.

Vozy SUV

SUV je zkratka pro sportovní užitkové vozidlo (Sport Utility Vehicle). Jedná se o mohutná auta kombinující vlastnosti terénních a osobních vozů. Jsou navržena tak, aby se mohla pohybovat komfortně jak na silnicích, tak v lehčím terénu.

Právě tato skupina patří na silnicích k rizikovějším. Dalšími zájemci o auta typu SUV jsou matky s dětmi. Láká je třeba sedalo řidiče výše nad silnicí, ale zejména to, že při nehodách s běžným osobním autem končí SUV s mnohem menším poškozením. "Mají tak pocit, že pro to své mláďátko dělají to nejlepší, " řekl Kořán.

"Tato auta si kupují i lidé, kteří mají problémy s nohama, s klouby a lépe se jim do nich nasedá. Samozřejmě na ně musí mít, to už taky o něčem může svědčit. Ale nepaušalizoval bych," řekl iDNES.cz dopravní psycholog Libor Eliášek.

Zaútočit autem může v určité situaci každý

Zkrat, kdy řidič použije auto jako zbraň, se podle psychologa Eliáška může stát každému. Připomněl film Volný pád s Michaelem Douglasem. Hlavnímu hrdinovi při nekonečném čekání v zácpě rupnou nervy a stane se z něj běsnící monstrum.

"Domnívám se, že to se může stát každému z nás za souběhu nepříznivých okolností. Když prožíváte dlouhodobý stres, řešíte třeba rozvod, úmrtí, a když pak přibývá podobných drobností, člověk může vybuchnout," vysvětlil Eliášek.

V Česku k tomu podle něj přispívá i to, že jsme velmi individualistický národ. Připomíná také čím dál vyšší hustotu provozu na silnicích. "Je to jako v autobuse, když je namačkaný cestujícími. Tam je mnohem výživnější půda pro vznik konfliktů než třeba v poloprázdné tramvaji," uvedl Eliášek.

Odborníci poukazují také na nedostatek sociálního chování, který se může projevovat snahou prosazovat svá přání na úkor druhých. "On ten člověk může mít třeba i méně významné postavení v nějaké malé firmičce. Má ale sekretářku, dvě nebo tři výkonné síly a ti mu odkývají všechno. Poslouchají ho, protože on jim píše prémie, on má nad nimi finanční moc," vysvětlil Martin Kořán.

Takový člověk je podle psychologa od mládí zvyklý, že ho v úzkém okolí všichni poslouchají. "Vyjede na silnici a tam je padesát tisíc podobně 'postižených'. Myslí si, že mají právo užívat silnici ve svůj prospěch, protože oni spěchají, oni mají jednání. Když se sejdou dva jedinci s takovým egem, pak ten se slabšími nervy buď vytáhne baseballovou pálku, nebo použije auto jako zbraň," řekl Kořán.

V naprosté většině případů se podobných útoků dopouštějí muži. "Ne, že by řidičky nebyly vůbec agresivní. Řada žen už dnes přijímá silácké postoje mužů. Snaží se prosadit jako oni. Zdaleka to ale není pravidlem. Neslyšel jsem o tom, že by žena na někoho vytáhla baseballovou pálku, nebo že by vystoupila z auta a řidiči, který ji omezil, utrhla stěrače či ukopla zrcátka," uvedl dopravní psycholog.

Nakolik útoků, při nichž bylo použito auto jako zbraň, přibývá, nebo ubývá, nelze říci. Policie to ve svých statistikách jako samostatnou kategorii neeviduje. Závažné případy nejčastěji vyšetřuje jako ublížení na zdraví.