Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na cestách řádí slepí vrazi. Každý pátý řidič špatně vidí a neví o tom

  9:36aktualizováno  9:36
Řidič, který špatně vidí, může být podle odborníků stejně nebezpečný jako ten, který před jízdou pil alkohol nebo požil drogy. Za varující přitom považují zjištění, že zhruba každý pátý řidič v Česku má vadu zraku, ale neví o tom a nepoužívá žádnou oční korekci.

„Jen loni z důvodu snížené viditelnosti zemřelo na českých silnicích 114 lidí, což je 21 procent z celkového počtu usmrcených,“ řekl dnes novinářům ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. „Zjišťujeme, že na českých silnicích jsou řidiči, kteří špatně vidí. Řidič bez oční korekce je schopen rozeznat chodce na 200 metrů, ale u řidičů s problémy s viděním či očními vadami se vzdálenost může snižovat až na 50 metrů,“ uvedl vedoucí Besipu Martin Farář.

Osm procent motoristů z celkového počtu bezmála šesti milionů tuzemských řidičů má tak závažnou poruchu zraku, že by vůbec neměli sedat za volant. Na problematiku zraku řidičů a nebezpečí špatného vidění při řízení upozorňuje nová kampaň Autoklubu ČR a Besipu nazvaná Slepí vrazi.

Zhoršené vidění znamená výrazně delší reakční dobu, kterou řidič potřebuje, aby se přizpůsobil nenadálé situaci při řízení, jako je třeba předjíždění cyklisty či chodce, vyhýbání se překážkám nebo odbočování. Podle údajů Autoklubu ČR správně vidící řidič, ať už se zdravým zrakem nebo se správnou korekcí, vidí chodce za denního světla už ve vzdálenosti 200 metrů. Ten, kdo má vadu minus 0,75 dioptrie, chodce zaregistruje až při poloviční vzdálenosti, tedy na 100 metrů.

Mezi nejčastější oční vady patří krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus, který způsobuje nepřesné zaostření světla na sítnici.

Na problematiku zraku řidičů a nebezpečí špatného vidění při řízení upozorňuje...

Na problematiku zraku řidičů a nebezpečí špatného vidění při řízení upozorňuje nová kampaň Autoklubu ČR a Besipu nazvaná Slepí vrazi.

Podle očních odborníků je zhoršená taková ostrost vidění, která se pohybuje pod hranicí 70 procent. Řidiči s ostrostí pod 50 procent by podle výkonného manažera Autoklubu ČR Adama Eliáše neměli za volant vůbec usedat. „Až osmdesát procent všech našich vjemů zachytíme právě zrakem. Proto mne překvapuje, že lidé tak podceňují kvalitu vidění,“ uvedl optik Blahoslav Žilka. Podle něj je zhoršování kvality vidění postupné, takže si na něj lidé mohou zvyknout a považovat ho za normální stav.

Každý řidič má ze zákona povinnost dvou očních vyšetření u odborníka, a to při žádosti o vydání řidičského průkazu a následně při dosažení 65 let věku. Podle Žilky lidé začínají řešit špatné vidění pozdě, i když jsou aktivní řidiči. „Přitom by měli pravidelně chodit na kontrolu, aby měli jistotu, že mají zrak v pořádku nebo že stávající korekce je správná,“ dodal Žilka. Podle dostupných údajů zhruba 40 procent řidičů bylo na oční prohlídce před pěti a více lety.

Kampaň připomíná, že i když jsou současné automobily plné moderních bezpečnostních prvků, nejdůležitějším a také nejdokonalejším bezpečnostním prvkem každého auta jsou oči řidiče.

Podle očních odborníků je zhoršená taková ostrost vidění, která se pohybuje pod...
Autor:


Nejčtenější

Nejdůležitější citroën se povedl. Nové Berlingo je rodinný ideál

Nový Citröen Berlingo

Berlingo je přesně ten typ auta, nad kterým můžete ohrnovat nos, ale neskonalou praktičnost mu upřít nemůžete. Požitek...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku

Volkswagen eGolf

Když chce automobilka představit vlastní elektrovůz, má v zásadě dvě možnosti. Buď vyvine úplně nové auto, jako to...

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína

Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné...

Další z rubriky

Další vyhánění dieselů v Německu, nechce je automobilový Stuttgart

Ilustrační snímek

Řidičům starších vozidel tankujících naftu se uzavírá další město. Poté, co jim Hamburk zakázal jízdu do dvou ulic, se...

Fiat to doma nemá lehké. Vztek kvůli Ronaldovi a tečka za Puntem

Fiat Punto

Fanoušci Juventusu Turín jsou teď uprostřed oslav, do jejich milovaného klubu přestupuje zbožštěný Cristiano Ronaldo....

V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Najdete na iDNES.cz