Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidičkám dělá problém couvat, ani muži nejsou esa

  16:00aktualizováno  16:00
Českým řidičkám dělá největší problém couvání, zjistili instruktoři, kteří vedli testovací jízdy pro ženy na brněnském autosalonu.

Ilustrační foto | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Za pět dní si jízdu s lektorem vyzkoušelo kolem 700 dam. Většina z nich by autoškolou nejspíš prošla, a to i přeš problémy s couváním a parkováním, řekl  jeden z instruktorů Jan Vyhnánek. Za šest dní na veletrhu zjistil, že ženy nejsou ve srovnání s muži tak špatní řidiči, jak o nich muži tvrdí.

Ani jedna nehoda, žádní mrtví a ranění, žádný křik a už vůbec ne slzy, a to i přesto, že na místě spolujezdce seděl muž, popsal testovací jízdy Vyhnánek.

Většinu žen prý jeho přítomnost znervózňovala. Ženy často nechtějí řídit, když je vedle nich muž, zvlášť pokud je to manžel.

 "Se svým mužem sedám do auta nerada, moc mi do toho mluví a nakonec vždycky řekne, že měl radši řídit on," postěžovala si jedna z účastnic testovacích jízd.

Muži ale nemají co mluvit, ani oni nejsou vždy prvotřídní šoféři, řekl Vyhnánek. Také jim prý dělá couvání často problémy. Nejvíc je to poznat při parkování.

"Muži, ale častěji ženy, to dělají špatně. Otočí se a couvají s hlavou do zadu. Potom ale nemají takový přehled," soudí instruktor. Správně by měl řidič koukat do zrcátek, střídavě do pravého a levého. Vidí tak celou délku auta, jeho přední část i vůz vedle.

Nepřítelem žen je navíc prostorová představivost, při couvání často otáčejí volantem na opačnou stranu než mají. Proto také některé řidičky zacouvávaly i na čtyřikrát, podotkl Vyhnánek.

A ještě jedno minus na řidičkách našel. Jsou prý až moc opatrné. "V autě je hlavně potřeba rychle se rozhodovat, a to právě i při couvání. Nemůžu dlouho koukat, kam pojedu. Tím, že jsou pomalejší, zvlášť ve městech to troubením a pokřiky komentují řidiči a vzniká ten dojem, že je žena za volantem špatná," míní. Oproti tomu muži jsou zase příliš závodiví a drzí, rádi se svými auty chlubí.

Ani ženám ale rozhodně není lhostejné, v čem jezdí. Na Autosalonu dokonce vybírají nejlepší dámské auto. Podle instruktorů z veletrhu ideální vůz přímo pro ženy není. V.I.P. porota složená ze známých českých řidiček přesto tento titul udělila modelu Audi S5, které na autosalon do Brna dorazilo v ostře červené barvě.

Kurz parkování

Našli jste konečně skulinu, do které by se auto mělo podle všeho vejít, nejste si ale jisti při parkování? Základní pravidlo: Nezpanikařit.

Nechte si poradit od profesionála. Radí Jan Faktor ze společnosti Maxcars která pořádá kurzy bezpečné jízdy.

Podélné parkování
Nejprve zastavíme na úrovni volného místa a zkusíme odhadnout dle délky vozu, zda se do volné mezery mezi auty vůbec vejdeme.

Do parkovacího místa je nutné nacouvat, to si ale ještě matně pamatujeme z autoškoly.

Nezapomeneme dát směrovku, aby kolemjedoucím vozidlům bylo jasné, že chci parkovat.

Natočíme kola úplně k chodníku a couváme. Pozor, v této fázi předek auta vybočuje směrem do silnice. Musíme tedy dávat pozor na auta projíždějící kolem.

Při couvání sledujeme levé zpětné zrcátko; když vidíme polovinu přídě auta zaparkovaného za sebou, je čas dát opačný rejd (točíme volantem zprava doleva). Dokončíme parkování a můžeme vystupit. Pozor při otevírání dveří, abyste o ně nepřišli.

Tip: Volantem točíme, když je auto v pohybu, méně se namáháme a závěsy kol méně trpí.


Správná pozice - parkovací manévr začínáme tím, že si najedeme o 50 - 70 centimetrů (může to být i víc) vpřed vedle parkujícího auta. Najedeme k němu co nejblíže tak, že v pravém zpětném zrcátku vidíme jeho zadní část.

Couváme a sledujeme levé zpětné zrcátko, až uvidíme polovinu přídě auta za zády, pak natočíme kola na opačnou stranu (směrem od chodníku) a zaparkujeme.

Auto zaparkujeme tak, aby před i za autem bylo dostatečné místo pro vyjetí ostatních aut.

Při parkování k chodníku s vysokým obrubníkem dáváme pozor na ráfky kol. Najíždíme pomalu, tak abychom je nepoškrábali.

Tip: Při podélném parkování s automobilem, na který nejsme zvyklí, pravé zrcátko sklopíme tak, abychom viděli na pravé zadní kolo. Tak máme jistotu, že ho neodřeme o obrubník.

Zhasneme světla, vypneme motor, zajístíme auto proti samovolnému rozjetí, posbíráme věci, které by mohly zajímat nenechavé ruce zlodějů a můžeme vystupovat.

 Pozor ale při otevírání dveří na projíždějící auta.

Jan Faktor doplňuje: "Každý si své auto musí osahat, stačí několikrát nanečisto zaparkovat. Řidič si uvědomí, kde auto začíná a kde končí, a zaparkuje pak bez větších problémů."

"Každé auto je specifické, například mercedesy mají velký rejd a není problém s nimi zaparkovat i na relativně malém prostoru. Naopak třeba Alfy Romeo mají rejd menší a parkování na malém prostoru je obtížnější," dodává Faktor.

Autoři: ,




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.