Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Za volant žabky nepatří. Špatně se v nich brzdí

  17:28aktualizováno  17:28
Žabky, sandály a v zimě třeba lyžáky rozhodně nejsou ideální šoférské obutí. Za nevhodné obutí dokonce může řidič autobusu nebo kamionu dostat dvoutisícovou pokutu. Podle Igora Siroty z ÚAMK to může být také pro pojišťovnu důvodem ke krácení pojistného plnění v případě nehody.

„Podle normy musí osobní auto z padesátikilometrové rychlosti umět zastavit na dráze s maximální délkou 14,2 metru,“ uvádí Igor Sirota.

V improvizovaném testu autoklubu zastavila octavia na 12,3 metrech. To byla nejlepší naměřená hodnota, řidič měl v tu chvíli na nohou lehké pohodlné kožené boty sportovního střihu s pevnou podrážkou a patou.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Lehké sportovní boty s pevnou patou jsou na řízení nejlepší

Když pak jel bez bot, brzdil o 2,4 metru déle. Na pohled překvapivým propadlíkem testu jsou oblíbené žabky. Naměřili jim brzdnou dráhu 16 metrů. Nemají totiž zpevněnou patu, takže se noha nemůže pořádně zapřít a potící se chodidlo v nich navíc klouže. Lakýrky s hladkou podrážkou a úzkou špičkou se ukázaly také jako ne příliš vhodné, brzdná dráha byla přes 15 metrů.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Naměřený rozdíl v brzdné dráze byl až čtyři metry

Nevhodné jsou podle expertů ÚAMK i pohorky s vysokou podrážkou a zafixovaným kotníkem, stejně jako pracovní boty se širokou podrážkou. 

„Pokud si uvědomíme, že přechod pro chodce je široký tři metry, tak z toho vyplývá, že použití nevhodné obuvi může mít za následek nedobrzdění vozidla a srážku s chodcem,“ uvedl Sirota.

Podobně ÚAMK otestoval i řízení motocyklu v motocyklistických botách a v žabkách. V tomto případě byl rozdíl v brzdné dráze kolem 75 procent.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Motorkáři při průjezdu louží natekla do žabek voda, takže v nich noha klouzala ještě víc.

Moc jistá si při brzdění nebyla ani figurantka, která za volantem vyzkoušela několik druhů lodiček.

Igor Sirota doporučuje mít v autě pár řidičských bot na přezutí. Noha sevřená na jednání si při řízení v pohodlné botě také ráda uleví.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Dámské boty by měly mít co nejnižší podpatek

Fotogalerie

Do auta patří boty, které jsou pohodlné a dobře sedí na noze. Dobře vyhovují například textilní boty s nízkou podešví, které nejsou tuhé a dá se u nich snadno ohnout špička. 

Pokud bota tlačí, tak odvádí řidičovu pozornost. Obuvníci doporučují buď boty s množstvím větracích otvorů, nebo z propustného perforovaného materiálu.

Když už žena chce řídit v botách na podpatku, má volit širší a maximálně pět centimetrů vysoké. Právě ženy často vozí v autě záložní tenisky.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Nejhorší jsou pantofle z kouzavého umělého materiálu.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích podle vedoucího Besipu Martina Faráře nijak přímo nedefinuje, jaká je vhodná obuv pro řízení, ale řidič by neměl jezdit nebezpečně a ohrožovat okolí, což by se dalo vztáhnout i na použité boty.

„Nicméně vymahatelnost ani postižitelnost v tomto případě není a policie ani v případě dopravní nehody nesleduje, jakou měl kdo z účastníků obuv,“ dodal. Pro řidiče z povolání ovšem platí, že musí mít takovou obuv, která umožňuje bezpečné ovládání vozidla. Pokud tedy řidiče autobusu v pantoflích zastaví policie, může ho nahlásit úřadu práce a ten pak má možnost udělit pokutu.

Vhodná obuv by měla být podle Faráře pohodlná, ale těsná. Noha by z ní neměla mít možnost vyklouznout, takže spíše vyšší, ale nikoliv kotníková. Měla by mít nízkou podrážku bez hrubého vzorku, aby byl zachován cit na pedál a ovládání vozidla.

Test brzdění v různých druzích obuvi

V tomto se snad nikdo řídit neodváží...



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Unikátní Mini se na iDNES.cz vydražilo za 850 tisíc korun

Mini pomalované Lucou Stradivarim

Aukce o unikátní Mini Cooper upravený designérem Lucou Stradivarim na iDNES.cz skončila velmi úspěšně. Vyvolávací...

Chystá se zdražení pokut: za telefonování a focení až 10 tisíc a 4 body

Ilustrační snímek

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s policií pracuje na zpřísnění bodového systému. Více se bude postihovat používání...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Najdete na iDNES.cz