Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Za volant žabky nepatří. Špatně se v nich brzdí

  17:28aktualizováno  17:28
Žabky, sandály a v zimě třeba lyžáky rozhodně nejsou ideální šoférské obutí. Za nevhodné obutí dokonce může řidič autobusu nebo kamionu dostat dvoutisícovou pokutu. Podle Igora Siroty z ÚAMK to může být také pro pojišťovnu důvodem ke krácení pojistného plnění v případě nehody.

„Podle normy musí osobní auto z padesátikilometrové rychlosti umět zastavit na dráze s maximální délkou 14,2 metru,“ uvádí Igor Sirota.

V improvizovaném testu autoklubu zastavila octavia na 12,3 metrech. To byla nejlepší naměřená hodnota, řidič měl v tu chvíli na nohou lehké pohodlné kožené boty sportovního střihu s pevnou podrážkou a patou.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Lehké sportovní boty s pevnou patou jsou na řízení nejlepší

Když pak jel bez bot, brzdil o 2,4 metru déle. Na pohled překvapivým propadlíkem testu jsou oblíbené žabky. Naměřili jim brzdnou dráhu 16 metrů. Nemají totiž zpevněnou patu, takže se noha nemůže pořádně zapřít a potící se chodidlo v nich navíc klouže. Lakýrky s hladkou podrážkou a úzkou špičkou se ukázaly také jako ne příliš vhodné, brzdná dráha byla přes 15 metrů.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Naměřený rozdíl v brzdné dráze byl až čtyři metry

Nevhodné jsou podle expertů ÚAMK i pohorky s vysokou podrážkou a zafixovaným kotníkem, stejně jako pracovní boty se širokou podrážkou. 

„Pokud si uvědomíme, že přechod pro chodce je široký tři metry, tak z toho vyplývá, že použití nevhodné obuvi může mít za následek nedobrzdění vozidla a srážku s chodcem,“ uvedl Sirota.

Podobně ÚAMK otestoval i řízení motocyklu v motocyklistických botách a v žabkách. V tomto případě byl rozdíl v brzdné dráze kolem 75 procent.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Motorkáři při průjezdu louží natekla do žabek voda, takže v nich noha klouzala ještě víc.

Moc jistá si při brzdění nebyla ani figurantka, která za volantem vyzkoušela několik druhů lodiček.

Igor Sirota doporučuje mít v autě pár řidičských bot na přezutí. Noha sevřená na jednání si při řízení v pohodlné botě také ráda uleví.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Dámské boty by měly mít co nejnižší podpatek

Fotogalerie

Do auta patří boty, které jsou pohodlné a dobře sedí na noze. Dobře vyhovují například textilní boty s nízkou podešví, které nejsou tuhé a dá se u nich snadno ohnout špička. 

Pokud bota tlačí, tak odvádí řidičovu pozornost. Obuvníci doporučují buď boty s množstvím větracích otvorů, nebo z propustného perforovaného materiálu.

Když už žena chce řídit v botách na podpatku, má volit širší a maximálně pět centimetrů vysoké. Právě ženy často vozí v autě záložní tenisky.

Test brzdění v různých druzích obuvi

Nejhorší jsou pantofle z kouzavého umělého materiálu.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích podle vedoucího Besipu Martina Faráře nijak přímo nedefinuje, jaká je vhodná obuv pro řízení, ale řidič by neměl jezdit nebezpečně a ohrožovat okolí, což by se dalo vztáhnout i na použité boty.

„Nicméně vymahatelnost ani postižitelnost v tomto případě není a policie ani v případě dopravní nehody nesleduje, jakou měl kdo z účastníků obuv,“ dodal. Pro řidiče z povolání ovšem platí, že musí mít takovou obuv, která umožňuje bezpečné ovládání vozidla. Pokud tedy řidiče autobusu v pantoflích zastaví policie, může ho nahlásit úřadu práce a ten pak má možnost udělit pokutu.

Vhodná obuv by měla být podle Faráře pohodlná, ale těsná. Noha by z ní neměla mít možnost vyklouznout, takže spíše vyšší, ale nikoliv kotníková. Měla by mít nízkou podrážku bez hrubého vzorku, aby byl zachován cit na pedál a ovládání vozidla.

Test brzdění v různých druzích obuvi

V tomto se snad nikdo řídit neodváží...



Nejčtenější

Na německých okreskách se řidiči lekají sloupů na kontrolu mýtného

Sloup osazený kamerami, který kontroluje zaplacení mýta v Německu

V Německu se začínají objevovat kolem silnic a dálnic modré sloupy připomínající radary. Ve skutečnosti sledují...

Jak se žije řidičům v L.A.: hodinové kolony, tučné pokuty a žádná STK

S Volkswagenem California po Kalifornii

Slunná Kalifornie láká na krásnou přírodu, široké silnice a rychlá auta. Motoristé nemusejí jezdit na STK a výměna...



Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...

Nadýcháte po nealko pivu? Žádejte o odklad testu, radí slovenská policie

Ilustrační snímek

Řidiči nemusejí krátce po použití ústní vody či vypití jedné ze značek nealkoholického piva obstát v dechové zkoušce,...

Trump s Putinem si v Helsinkách poměřovali limuzíny, delší je ta ruská

Trumpova limuzína na summitu v Helsinkách

Limuzína Vladimira Putina je mnohem delší než ta Donalda Trumpa. I to je jeden z výstupů summitu v Helsinkách, kde se...

Další z rubriky

Jak se žije řidičům v L.A.: hodinové kolony, tučné pokuty a žádná STK

S Volkswagenem California po Kalifornii

Slunná Kalifornie láká na krásnou přírodu, široké silnice a rychlá auta. Motoristé nemusejí jezdit na STK a výměna...

VIDEO: Sací bagr pomáhal vyprostit dělníky v Praze, vyluxuje i cihly

Sací bagr

V domě v Mikulandské ulici v centru Prahy, v němž spadlý strop v úterý dopoledne zavalil dělníky, nasadili hasiči při...

Trump s Putinem si v Helsinkách poměřovali limuzíny, delší je ta ruská

Trumpova limuzína na summitu v Helsinkách

Limuzína Vladimira Putina je mnohem delší než ta Donalda Trumpa. I to je jeden z výstupů summitu v Helsinkách, kde se...

Najdete na iDNES.cz