Snazší cesty Evropou
Veškeré změny v provedení řidičských dokladů a hlavně v rozdělení řidičských oprávnění žádá přibližování Česka Evropské unii. "Kvalitní je bezpečnostní zajištění nových dokladů, na evropském standardu jsou jednotlivé skupiny," pokračuje Tomáš Heger. "Nové tuzemské řidičské průkazy se obsahem prakticky neliší od dokladů obvyklých v západní Evropě, odlišnosti jsou jen v některých nevýznamných národních skupinách. Například v Německu mají navíc speciální oprávnění pro malotraktory." Nové doklady by měly zdejším motoristům zúžit okruh zemí, do kterých dosud cestovali s mezinárodními řidičskými průkazy. Skutečné možnosti ukáže až čas a konkrétní praxe, ovšem odborníci očekávají, že minimálně do zemí Evropské unie by lidé s novými řidičskými doklady měli cestovat bez nejmenších problémů."
Je to jenom mezityp
Ministerský rada Tomáš Heger upozorňuje, že ani řidičské průkazy, které od příštích dnů místo policejních dopravních inspektorátů začnou vydávat státní úřady, nejsou definitivní. "Zhruba do pěti roků, až bude Česko v Evropské unii, vzniknou ještě další, z hlediska bezpečnostního zajištění dokonalejší řidičské průkazy. Budou mít i digitální fotografie držitelů, budou vyrobeny digitální technikou a chybět nemají ani identifikační čipy," upřesňuje Tomáš Heger. Na otázku, zda by nebylo lepší počkat a současný mezityp vůbec nezavádět, odpověděl, že zdaleka ještě není jisté, kdy se nový - evropsky definitivní - model dokladu do praxe dostane. "Vždyť jenom vývoj řidičského průkazu v podobě plastové karty s čipem potrvá nejméně půldruhého roku," vysvětluje Tomáš Heger. Právníci navíc upozorňují, že kolem dokladů s čipy ještě bezpochyby bude diskuse: o tom, zda neodporuje zákonům, když na řidičském průkazu budou čipy s údaji, které si občan nemůže přečíst.
Řidič neprodělá
Při nejistotách, které závěrem loňského roku provázely uvedení nových silničních zákonů do běžné praxe, budou státní úřady vydávat nové řidičské průkazy nejdřív od konce tohoto měsíce, někde možná až v únoru. "Řidičům v té souvislosti radím, aby si dali pozor na dosavadní doklady. Když je ztratí nebo zničí, nikdo jim v těchto dnech nový řidičský průkaz nevydá. V tuzemsku by se ještě dalo jezdit na náhradní doklad, ovšem cesta do ciziny by byla zmařená, pokud motorista nemá platný mezinárodní řidičský průkaz," říká Vladimír Toman. Držitelé dosavadních řidičských průkazů - a lhostejno, zda vydaných před 30. červnem 1964, či později - na výměny dokladů ani v nejmenším neprodělají. "V každém případě v novém průkazu dostanou ta nejvyšší oprávnění navazující na skupiny, jejichž držiteli dosud byli," ujišťuje Vladimír Toman. "To znamená, že například řidič původní skupiny C dostane oprávnění k řízení nákladních automobilů bez ohledu na jejich hmotnost, zatímco nový absolvent autoškoly musí začínat s menšími nákladními vozy. Totéž platí pro motoristu, který dosud měl skupinu E opravňující k jízdě s těžkými návěsy či přívěsy. Ani pro toho se nové podmínky nemění - nadále nebude hmotností přípojných vozidel omezen. A stejně by se dalo hovořit o řidičích autobusů. Až lidé skládající zkoušky v nových podmínkách budou při dopravě lidí začínat s menšími vozy pro maximálně šestnáct lidí."
Doklad raději s sebou
Nové silniční zákony neupustily od povinnosti lékařských prohlídek starších motoristů. "Řidič je povinen podrobit se pravidelné prohlídce nejdříve šest měsíců před dovršením 60, 65 a 68 let věku a nejpozději v den dovršení stanoveného věku. Po dosažení 68 let věku musí jít k lékařské prohlídce každé dva roky," shrnuje pražský motoristický právník Zdeněk Svátek. Ten současně upozorňuje, že zákon nestanoví, jak má řidič s lékařským nálezem naložit. Má doklad odevzdat do registru řidičů? Nebo ho nechat doma, či vozit s sebou? "Zřejmě nejvhodnější bude přiložit dokument o lékařské prohlídce k řidičskému průkazu, i když to zákon řidiči neukládá a ani nikoho nezmocňuje, aby toto lékařské potvrzení vyžadoval," soudí Zdeněk Svátek.
Nové rozdělení řidičských průkazů
Skupiny a podskupiny |
Oprávnění určené pro |
Potřebný věk |
A |
motocykly do 25 kW nebo do 0,16 kW/kg, motocykly nad 25 kW nebo nad 0,16 kW/kg |
18 let 21 let |
A1 |
lehké motocykly do 125 cm3 a do 11 kW |
16 let |
AM |
mopedy a malé motocykly s konstrukční rychlostí do 45 km/h |
15 let |
B |
motorová vozidla do 3500 kg + přípojné vozidlo do 750 kg, jízdní souprava a skupina T do 3500 kg |
18 let |
B1 |
motorová tří- a čtyřkolová vozidla nad 45 km/h do 550 kg (nebo poháněná spalovacím motorem nad 50 cm3 nebo jiným zařízením srovnatelného výkonu) |
17 let |
C |
motorová vozidla nad 3500 kg + přípojné vozidlo do 750 kg |
18 let |
C1 |
motorová vozidla od 3500 kg do 7500 kg + přípojná vozidla do 750 kg |
18 let |
D |
motorová vozidla určená pro přepravu více než osmi osob (kromě řidiče) + přípojné vozidlo do 750 kg |
21 let |
D1 |
motorová vozidla pro přepravu více než 8 osob, ale ne více než 16 osob (kromě řidiče) + přípojné vozidlo do 750 kg |
21 let |
B+E |
jízdní soupravy z vozidla sk. B a přípojného vozidla nad 750 kg |
18 let |
C+E |
jízdní souprava z vozidla podskupiny C a přípojného vozidla nad 750 kg |
18 let |
C1+E |
jízdní souprava z vozidla podskupiny C1 a přípojného vozidla nad 750 kg; hmotnost soupravy nesmí převyšovat 12000 kg |
18 let |
D+E |
jízdní souprava z vozidla skupiny D a přípojného vozidla nad 750 kg |
21 let |
D1+E |
jízdní souprava z vozidla podskupiny D1 a přípojného vozidla nad 750 kg (bez přepravovaných osob); hmotnost soupravy nesmí převyšovat 12000 kg |
21 let |
T |
traktory a sämojízdné pracovní stroje + k motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlö |
17 let |
Nejrozšířenější řidičské průkazy
(musí být vyměněny do pěti let)
Pramen: MV ČR
typ řidičského průkazu
vydávaný v letech
trojdílný růžový
1964 - 1986
růžová karta rozměru 105 x 74 mm
1986 - 1991
růžová karta rozměru 105 x 74 mm
1991 - 1993
růžová karta rozměru 105 x 74 mm
1993 - 1996
růžová karta rozměru 105 x 74 mm
1996 - 2000