Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová pravidla autoškol odrazují zájemce o řidičský průkaz na motocykl

  14:34aktualizováno  14:34
Se zavedením nových pravidel pro motorkáře v autoškolách v listopadu loňského roku zájem o výcvik opadl. Do autoškol chodí podle ředitele odboru agendy řidičů ministerstva dopravy Karla Bezděkovského jen ti, co to s jízdou na motorce myslí vážně a jsou ochotní podstoupit těžší zkušební proces.

Žadatel musí prokázat, že umí motocykl bezpečně ovládat, vyhnout se překážce, zabrzdit nebo zaparkovat. | foto: František Chobotpro iDNES.cz

Podle nových pravidel čeká žadatele o řidičské oprávnění na motocykl praktická zkouška na cvičišti a následně i samostatná jízda v provozu za dohledu cvičitele v jiném vozidle.

Žadatel musí prokázat, že umí motocykl bezpečně ovládat, vyhnout se překážce, zabrzdit nebo zaparkovat. V provozu pak prokazuje osvojení správného způsobu jízdy včetně jízdy v zatáčkách nebo na křižovatkách. K praktické části jsou připuštěni jen úspěšní absolventi teoretických testů.

„Jsme rádi, že takové zkoušky jsou, protože se eliminují uchazeči, kteří na to nemají,“ uvedl vedoucí oddělení zkušebních komisařů v Praze Miroslav Hána.

Podle něj byl zájem o zkoušky přes zimu nízký a sezona se rozjíždí až v současnosti. V Praze byl ale například problém sehnat vhodnou cvičnou plochu, což se podařilo zhruba před měsícem. Zatím má v Praze testy za sebou pět uchazečů.

Změna zkušebního systému by měla podle vedoucího Besipu Martina Faráře lépe připravit začínající řidiče na silniční provoz. „V prvních dvou letech po získání řidičského oprávnění totiž dochází k nejtragičtějším haváriím a následky bývají hrozivé. Mimo jiné také proto, že ne všichni motocyklisté svůj stroj ovládají na patřičné úrovni. A to by měl nový systém zkoušky prověřit,“ dodal.

Motorkáři jsou podle šéfa dopravní policie Tomáše Lercha jednou z nejzranitelnějších skupin účastníků silničního provozu. V 50 procentech případů zaviní dopravní nehodu mladý řidič s nedostatečnou praxí nebo naopak začínající motorkáři ve starším věku.

Loni vzrostl počet usmrcených motorkářů na českých silnicích o šest na 81. Nejčastější příčinou nehod motocyklistů je nepřizpůsobení rychlosti, nezvládnutí řízení a nedodržení bezpečné vzdálenosti.

Nová podoba testů

1/ Praktická zkouška (výcvik) nově na cvičišti (i u rozšíření na vyšší skupinu a vrácení ŘP)

Zkouška se skládá z deseti úkonů, kterými musí každý uchazeč o řidičák na motocykl projít. Jedná se o vedení motocyklu vpřed bez použití motoru a jeho zaparkování, jízdu na motorce v rychlosti chůze, bezpečné otočení o 180° při projetí zatáčky ve tvaru U, slalom v rychlosti chůze, jízdu ve tvaru osmičky při rychlosti chůze, opakované rozjíždění, slalom ve vyšší rychlosti, vyhnutí se překážce, brzdění na přesnost a nouzové brzdění.

2/ Pokud žadatel o řidičák splní zkoušku na cvičišti, čeká ho samostatná jízda v provozu. Zde musí předvést zachování správného směru jízdy, řízení s ohledem na snížení spotřeby paliva a emisí, zrychlení vozidla na vhodnou rychlost a udržení této rychlosti i během řazení. Patří sem i jízda v zatáčkách, vjetí do křižovatky, její projetí přizpůsobením rychlosti vozidla při odbočování oběma směry, dodržování správné vzdálenosti od ostatních a další jízdní úkony prokazující dobré zvládnutí vozidla. Dále pak musí žadatel prokázat znalost značek, jízdy na kruhovém objezdu, na železničním přejezdu, jízdu z kopce, přejezd z pruhu do pruhu, nájezd na dálnici a zvládnout dopravní situace, které jsou v místě konání zkoušky dostupné. Po celou dobu pojede na motorce sám a komisař ho při tom bude navádět přes interkom z doprovodného motocyklu nebo auta.

3/ Pokud žadatel neprojde teoretickou částí zkoušky, není dále připuštěn k praktickému výcviku.

Autoři: ,




Nejčtenější

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Distinguished Gentleman's Ride - spanilá jízda motorek Prahou
OBRAZEM: Frajeři s kníry profrčeli Prahou

V neděli si přesně v poledne přes 92 tisíc elegantně oblečených motorkářů v 95 zemích nalepilo symbolický knírek na světlomet svého klasického „oldschool“...  celý článek

Další z rubriky

Ducati Multistrada 950. Přední reflektory a plexištítek vyhrály nejednu...
Méně je někdy více, Multistrada si titul Motocykl roku 2017 zaslouží

Kolik koní je tak akorát na zábavu a cestování na motorce? Padesát? Sto? Dvě stě? Česká anketa Motocykl roku 2017 konečně přinesla odpověď. Je to přesně 113...  celý článek

Harley-Davidson 2018
Harleye budou jezdit líp. Změny pro novou éru nejsou jen kosmetické

Ikonická americká značka vždy těžila z tradice a své dlouhé historie a k modernizacím přistupuje hodně opatrně. Pod označením Next Custom Revolution...  celý článek

Prague Harley Days 2017
VIDEO: Harleyáři obsadili Prahu

Centrem Prahy dnes projela kolona motocyklů značky Harley-Davidson. Jejich majitelé se do metropole sjeli na akce Prague Harley Days, která se letos koná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.