Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová pravidla autoškol odrazují zájemce o řidičský průkaz na motocykl

  14:34aktualizováno  14:34
Se zavedením nových pravidel pro motorkáře v autoškolách v listopadu loňského roku zájem o výcvik opadl. Do autoškol chodí podle ředitele odboru agendy řidičů ministerstva dopravy Karla Bezděkovského jen ti, co to s jízdou na motorce myslí vážně a jsou ochotní podstoupit těžší zkušební proces.

Žadatel musí prokázat, že umí motocykl bezpečně ovládat, vyhnout se překážce, zabrzdit nebo zaparkovat. | foto: František Chobotpro iDNES.cz

Podle nových pravidel čeká žadatele o řidičské oprávnění na motocykl praktická zkouška na cvičišti a následně i samostatná jízda v provozu za dohledu cvičitele v jiném vozidle.

Žadatel musí prokázat, že umí motocykl bezpečně ovládat, vyhnout se překážce, zabrzdit nebo zaparkovat. V provozu pak prokazuje osvojení správného způsobu jízdy včetně jízdy v zatáčkách nebo na křižovatkách. K praktické části jsou připuštěni jen úspěšní absolventi teoretických testů.

„Jsme rádi, že takové zkoušky jsou, protože se eliminují uchazeči, kteří na to nemají,“ uvedl vedoucí oddělení zkušebních komisařů v Praze Miroslav Hána.

Podle něj byl zájem o zkoušky přes zimu nízký a sezona se rozjíždí až v současnosti. V Praze byl ale například problém sehnat vhodnou cvičnou plochu, což se podařilo zhruba před měsícem. Zatím má v Praze testy za sebou pět uchazečů.

Změna zkušebního systému by měla podle vedoucího Besipu Martina Faráře lépe připravit začínající řidiče na silniční provoz. „V prvních dvou letech po získání řidičského oprávnění totiž dochází k nejtragičtějším haváriím a následky bývají hrozivé. Mimo jiné také proto, že ne všichni motocyklisté svůj stroj ovládají na patřičné úrovni. A to by měl nový systém zkoušky prověřit,“ dodal.

Motorkáři jsou podle šéfa dopravní policie Tomáše Lercha jednou z nejzranitelnějších skupin účastníků silničního provozu. V 50 procentech případů zaviní dopravní nehodu mladý řidič s nedostatečnou praxí nebo naopak začínající motorkáři ve starším věku.

Loni vzrostl počet usmrcených motorkářů na českých silnicích o šest na 81. Nejčastější příčinou nehod motocyklistů je nepřizpůsobení rychlosti, nezvládnutí řízení a nedodržení bezpečné vzdálenosti.

Nová podoba testů

1/ Praktická zkouška (výcvik) nově na cvičišti (i u rozšíření na vyšší skupinu a vrácení ŘP)

Zkouška se skládá z deseti úkonů, kterými musí každý uchazeč o řidičák na motocykl projít. Jedná se o vedení motocyklu vpřed bez použití motoru a jeho zaparkování, jízdu na motorce v rychlosti chůze, bezpečné otočení o 180° při projetí zatáčky ve tvaru U, slalom v rychlosti chůze, jízdu ve tvaru osmičky při rychlosti chůze, opakované rozjíždění, slalom ve vyšší rychlosti, vyhnutí se překážce, brzdění na přesnost a nouzové brzdění.

2/ Pokud žadatel o řidičák splní zkoušku na cvičišti, čeká ho samostatná jízda v provozu. Zde musí předvést zachování správného směru jízdy, řízení s ohledem na snížení spotřeby paliva a emisí, zrychlení vozidla na vhodnou rychlost a udržení této rychlosti i během řazení. Patří sem i jízda v zatáčkách, vjetí do křižovatky, její projetí přizpůsobením rychlosti vozidla při odbočování oběma směry, dodržování správné vzdálenosti od ostatních a další jízdní úkony prokazující dobré zvládnutí vozidla. Dále pak musí žadatel prokázat znalost značek, jízdy na kruhovém objezdu, na železničním přejezdu, jízdu z kopce, přejezd z pruhu do pruhu, nájezd na dálnici a zvládnout dopravní situace, které jsou v místě konání zkoušky dostupné. Po celou dobu pojede na motorce sám a komisař ho při tom bude navádět přes interkom z doprovodného motocyklu nebo auta.

3/ Pokud žadatel neprojde teoretickou částí zkoušky, není dále připuštěn k praktickému výcviku.

Autoři: ,



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

Novinky mezi skútry: elektrická i hybridní vespa a městská SUV

V nabídce bude i hybridní verze Vespa Elettrica X s dojezdem zvýšeným na 200 km...

Itálie je země skútrům zaslíbená a na motocyklové výstavě v Miláně se každoročně ukážou zajímavé trendy. Letos to jsou...

Jachta na dvou kolech Honda Gold Wing je zase festivalem přepychu

Honda GL 1800 Gold Wing

Po přestávce vynucené novými ekologickými normami se na evropské motocyklové nebe vrací jedna z jeho největších hvězd....

Dvoukolová SUV nabírají elektroniku, jako make-up používají bahno

Maximální výkon BMW F850GS zvýšil o desetinu na celkových 95 koní při 8250...

Kdo nemá barevnou TFT přístrojovku, LED denní svícení, elektronický podvozek a kontrolu trakce, ten jako by nebyl!...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.