Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová pravidla autoškol odrazují zájemce o řidičský průkaz na motocykl

  14:34aktualizováno  14:34
Se zavedením nových pravidel pro motorkáře v autoškolách v listopadu loňského roku zájem o výcvik opadl. Do autoškol chodí podle ředitele odboru agendy řidičů ministerstva dopravy Karla Bezděkovského jen ti, co to s jízdou na motorce myslí vážně a jsou ochotní podstoupit těžší zkušební proces.

Žadatel musí prokázat, že umí motocykl bezpečně ovládat, vyhnout se překážce, zabrzdit nebo zaparkovat. | foto: František Chobotpro iDNES.cz

Podle nových pravidel čeká žadatele o řidičské oprávnění na motocykl praktická zkouška na cvičišti a následně i samostatná jízda v provozu za dohledu cvičitele v jiném vozidle.

Žadatel musí prokázat, že umí motocykl bezpečně ovládat, vyhnout se překážce, zabrzdit nebo zaparkovat. V provozu pak prokazuje osvojení správného způsobu jízdy včetně jízdy v zatáčkách nebo na křižovatkách. K praktické části jsou připuštěni jen úspěšní absolventi teoretických testů.

„Jsme rádi, že takové zkoušky jsou, protože se eliminují uchazeči, kteří na to nemají,“ uvedl vedoucí oddělení zkušebních komisařů v Praze Miroslav Hána.

Podle něj byl zájem o zkoušky přes zimu nízký a sezona se rozjíždí až v současnosti. V Praze byl ale například problém sehnat vhodnou cvičnou plochu, což se podařilo zhruba před měsícem. Zatím má v Praze testy za sebou pět uchazečů.

Změna zkušebního systému by měla podle vedoucího Besipu Martina Faráře lépe připravit začínající řidiče na silniční provoz. „V prvních dvou letech po získání řidičského oprávnění totiž dochází k nejtragičtějším haváriím a následky bývají hrozivé. Mimo jiné také proto, že ne všichni motocyklisté svůj stroj ovládají na patřičné úrovni. A to by měl nový systém zkoušky prověřit,“ dodal.

Motorkáři jsou podle šéfa dopravní policie Tomáše Lercha jednou z nejzranitelnějších skupin účastníků silničního provozu. V 50 procentech případů zaviní dopravní nehodu mladý řidič s nedostatečnou praxí nebo naopak začínající motorkáři ve starším věku.

Loni vzrostl počet usmrcených motorkářů na českých silnicích o šest na 81. Nejčastější příčinou nehod motocyklistů je nepřizpůsobení rychlosti, nezvládnutí řízení a nedodržení bezpečné vzdálenosti.

Nová podoba testů

1/ Praktická zkouška (výcvik) nově na cvičišti (i u rozšíření na vyšší skupinu a vrácení ŘP)

Zkouška se skládá z deseti úkonů, kterými musí každý uchazeč o řidičák na motocykl projít. Jedná se o vedení motocyklu vpřed bez použití motoru a jeho zaparkování, jízdu na motorce v rychlosti chůze, bezpečné otočení o 180° při projetí zatáčky ve tvaru U, slalom v rychlosti chůze, jízdu ve tvaru osmičky při rychlosti chůze, opakované rozjíždění, slalom ve vyšší rychlosti, vyhnutí se překážce, brzdění na přesnost a nouzové brzdění.

2/ Pokud žadatel o řidičák splní zkoušku na cvičišti, čeká ho samostatná jízda v provozu. Zde musí předvést zachování správného směru jízdy, řízení s ohledem na snížení spotřeby paliva a emisí, zrychlení vozidla na vhodnou rychlost a udržení této rychlosti i během řazení. Patří sem i jízda v zatáčkách, vjetí do křižovatky, její projetí přizpůsobením rychlosti vozidla při odbočování oběma směry, dodržování správné vzdálenosti od ostatních a další jízdní úkony prokazující dobré zvládnutí vozidla. Dále pak musí žadatel prokázat znalost značek, jízdy na kruhovém objezdu, na železničním přejezdu, jízdu z kopce, přejezd z pruhu do pruhu, nájezd na dálnici a zvládnout dopravní situace, které jsou v místě konání zkoušky dostupné. Po celou dobu pojede na motorce sám a komisař ho při tom bude navádět přes interkom z doprovodného motocyklu nebo auta.

3/ Pokud žadatel neprojde teoretickou částí zkoušky, není dále připuštěn k praktickému výcviku.

Autoři: ,


Nejčtenější



Další z rubriky

Nové GS naučí řádit v terénu i začátečníka. První jízda s novým BMW

Test motorky BMW F 850 GS

To zvládneš. Stoupni si na stupačky, zařaď dvojku a hraj si se spojkou. Když přidáš plyn, buď lehce v předklonu. Na...

Italská radost i starost. Aprilia nemá soupeřku a má krásný zadek

Aprilia Dorsoduro 900

Podobně jako třeba Subaru Impreza mezi auty má tato Italka jen málo přímých konkurentů mezi motorkami. Dorsoduro je...

Tuto motorku z garáže nikdo nevytáhne. Mohly by z ní odpadnout miliony

Harley Davidson Blue Edition Bucherer

Že některé automobilové speciality mohou stát desítky milionů, není nic nového a překvapivého. Obvykle tomu odpovídají...

Najdete na iDNES.cz