Přehled všech typů řidičských oprávnění v Česku. Máme jich šestnáct

aktualizováno 
V České republice existuje celkem šestnáct skupin a podskupin řidičských oprávnění. Zatímco malé skútry můžete řídit už od patnácti let, řidičský průkaz na kamion lze získat až v jednadvaceti a pod podmínkou, že umíte řídit osobní auto. iDNES.cz přináší podrobný přehled, který usnadní orientaci všem laikům i budoucím řidičům.
Část 1/6

1.Skútry a motorky

Skupina AM

Už v patnácti letech je možné získat řidičské oprávnění na vozidla skupiny AM - jde o malé mopedy, tříkolky, čtyřkolky či skútry nepřevyšující rychlost 45 kilometrů v hodině. Ceny za skupinu AM se v českých autoškolách pohybují zhruba od 13 tisíc korun.

Dvoukolová vozidla spadající do této skupiny nesmí převyšovat zdvihový objem spalovacího motoru 50 cm³ nebo výkon elektrického motoru 4 kW. U tříkolek platí limit zdvihového objemu zážehového motoru 50 cm³ nebo výkon jiného motoru maximálně 4kW. Čtyřkolky v této kategorii mohou mít hmotnost nejvýše 350 kilogramů v nenaloženém stavu.

„Po získání skupiny AM může už patnáctiletý řidič vyjet na silnice s malým autíčkem, které na náš trh dodává nejčastěji Aixam. Jde o kapotované čtyřkolky, váží pouze 350 kilogramů a montují se do nich dieselové motory o výkonu 4kW. Jejich nejvyšší technicky přípustná rychlost je 45 km/h. Ceny takových vozítek začínají okolo 300 tisíc korun,“ uvedl vedoucí autoškoly Dekra Martin Bednář s tím, že výcvik i zkoušky probíhají obecně u skupin A (motocyklů) pouze v sezoně, tedy nejdříve od dubna a maximálně do konce října.

Autoshow Praha 2017 - stánek Automodul.cz a Aixam

Malé čtyřkolové vozítko Aixam

Skupina A1

Vyšší kategorií jsou lehké motorky (mohou být i s postranním vozíkem) o výkonu nejvýše 11 kW, se zdvihovým objemem spalovacího motoru nejvýše 125 cm³. Poměr výkonu a hmotnosti může být nejvýše 0,1 kW na kilogram.

Tříkolky v této kategorii mohou dosahovat maximálního výkonu 15 KW. Řidičské oprávnění pro skupinu A1 platí i pro čtyřkolky o výkonu motoru do 15 kW, s hmotností v nenaloženém stavu do 400 kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru do 125 cm³. Toto řidičské oprávnění mohou získat žadatelé starší šestnácti let s výjimkou pro závodění, kde je možné žádat i dříve.

„Pokud si vystačíte s klasickým (nejběžnějším) skútrem, který bude mít objem spalovacího motoru do 125 ccm, výkon nejvýše 11 kW a automatickou převodovku, smíte takový motocykl řídit v rámci tzv. rovnocennosti řidičských oprávnění po získání řidičáku skupiny B. Nemusíte tedy absolvovat žádnou předepsanou výuku a výcvik na skupinu A1, ale musíte čekat do 18 let,“ uvedl Bednář a dodal, že v takovém případě se v řidičáku nemusí uvádět zápis v kolonce A1 na zadní straně. Policii při případné kontrole stačí zapsané řidičské oprávnění skupiny B.

Ilustrační snímek

Skupina A2

S dovršením plnoletosti mohou budoucí řidiči žádat o řidičské oprávnění v kategorii A2. Zde jsou zařazeny motorky (i s postranním vozíkem) o výkonu nejvýše 35 kW a s poměrem výkon / hmotnost nejvýše 0,2 kW na kilogram, které neprošly úpravou z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem.

Pokud získáte řidičské oprávnění na skupinu A2, můžete řídit i slabší motorky a vozidla ze skupiny A1.

„Při postupném rozšiřování řidičského oprávnění ze skupiny A1 na skupinu A2 (a stejně tak i A2 na A) žadatel podstupuje takzvanou doplňovací výuku a výcvik, která nemá stanovený minimální počet hodin. Pokud žadatel prokáže dostatek znalostí a dovedností, může rovnou ke zkouškám. Díky tomu může být cena za přípravu v autoškole velmi nízká,“ radí Martin Bednář z Dekry.

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Skupina A

Silné motorky ze skupiny A lze řídit až po dovršení 24 let, tříkolky pak po dovršení 21 let. Pokud však mladý řidič vlastní řidičské oprávnění na skupinu A2 dva roky, může si zažádat i o tuto kategorii. Pro závodění se mladším řidičům udělují výjimky.

Řadí se sem silné motorky (i s postranním vozíkem) a tříkolky s výkonem nad 15 kW. Pokud dostanete řidičské oprávnění na skupinu A, můžete řídit i vozidla z podskupin a A1 a A2. Řidičák pro skupinu A opravňuje držitele řídit také čtyřkolky o výkonu do 15 kW a hmotnosti v nenaloženém stavu do 400 kilogramů.

„Při cvičných jízdách na motocyklu může být žák sám a učitel ho doprovází na jiném vozidle (na motocyklu nebo v automobilu). Dorozumívají se přes bezdrátový komunikační systém. Autoškola už tedy nemusí mít speciální motorky s dvojím řízením, jako kdysi,“ popsal jízdy vedoucí autoškoly Dekra Martin Bednář.

Žadatel musí být řádně označen vestou s „elkem“. Řidiči kolem by měli brát ohled na něj i na doprovodné vozidlo a nevjíždět mezi ně.

„Při první části závěrečné zkoušky na motocyklu počítejte s tím, že budete muset splnit několik zvláštních jízdních úkonů, které jsou popsány a vyobrazeny v příloze č. 7 k vyhlášce č. 167/2002 Sb. Počet hodin základní výuky a výcviku je u motocyklů 44 hodin, respektive 26 hodin teorie a 18 hodin praxe, ze které je 13 hodin věnováno jízdám. Učitel může vždy žadateli doporučit absolvovat počet vyšší. Nejčastěji se ceny za základní kurzy A1, A2 nebo A pohybují okolo 15 tisíc korun za skupinu,“ doplnil Bednář.

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Nápady ze startupu Škody: rikša, která nabíjí elektromobil

Mobilní nabíjecí stanice je zařízení připojené za elektrokolo.

Společnost DigiLab, která funguje jako startupový inkubátor nápadů Škody Auto, spustila v Praze pilotní fázi projektu...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Čeští borci se chystají na Dakar. Macháček nechce do písku a zůstává doma

Macíkův závodní kamion Franta

Už 6. ledna odstartuje v Peru 41. ročník legendárního dálkového závodu Dakar. Čeští závodníci představují nové stroje a...

Najdete na iDNES.cz