2. Auta a malé dodávky
Skupina B1
V sedmnácti letech si mohou zájemci zažádat o řidičské oprávnění skupiny B1. Zde jsou zařazena malá auta a čtyřkolová vozidla nespadající do skupiny AM, kde jejich výkon nepřesahuje 15 kW a hmotnost v nenaloženém stavu není vyšší než 400 kilogramů, nebo u vozidel určených k přepravě zboží do 550 kilogramů. Pokud získáte toto řidičské oprávnění, smíte řídit i tříkolky ze skupiny A1.
Skupina B
Po dosažení plnoletosti si Češi nejčastěji žádají o řidičské oprávnění skupiny B - tedy na osobní auto (případně dodávky). Do skupiny B jsou zařazena všechna motorová vozidla, která nespadají do skupin A1, A2, A a B1. Nejvyšší povolená hmotnost je zde 3,5 tuny a povoleno je maximálně 8 míst k sezení mimo řidiče.
Bez dalšího nutného řidičského oprávnění je k autu možné připojit také vozík/přípojné vozidlo o maximálně 750 kilogramech, respektive řídit soupravu s největší technicky přípustnou hmotností složenou z až 3,5 tunového tažného vozidla a 750 kg přípojného vozidla. Pokud máte přípojné vozidlo s vyšší hmotností než 750 kg, i takovou soupravu smíte řídit s pouhou skupinou B, ale při součtu největších technicky přípustných hmotností vozidel nesmí překročit hodnotu 3,5 tuny.
Řidičské oprávnění skupiny B umožňuje držiteli řídit také malé motorky a vozidla ze skupiny A1 s automatickou převodovkou a vozidla ze skupiny B1. Pokud je řidiči skupiny B více než 21 let, může řídit také tříkolky ze skupiny A.
„Počet hodin základní výuky a výcviku je u B 70 hodin, respektive 36 hodin teorie a 34 hodin praxe, ze které je 28 hodin věnováno jízdám. Učitel může vždy žadateli doporučit absolvovat počet vyšší. V případě výuky a výcviku podle individuálního studijního plánu se teoretická příprava řeší samostudiem a povinnými konzultacemi v počtu minimálně jedné hodiny na každé 4 hodiny teoretické výuky. V takové skupině může být nejvíce 5 žáků. Praktický výcvik se zkracovat nesmí,“ upozornil vedoucí autoškoly Dekra Martin Bednář.
Ke skupině B je možné složit doplňovací zkoušku (tzv. B96) a tím si zvýšit hodnotu 3 500 kilogramů na 4 250 kilogramů součtu největších technicky přípustných hmotností vozidel soupravy, kde je vozík těžší než 750 kilogramů.
Ceny za kurzy B se mezi autoškolami velmi liší, někde začínají už na
6 500 korun.
„Často se setkávám s tím, že mi čerství absolventi autoškol říkají, že žádnou teoretickou výuku neměli, nebo maximálně úvodní hodinu, kde si řekli základní informace a dostali učebnici. Což je nejen špatně z hlediska přípravy nových řidičů, ale i protizákonné jednání provozovatele autoškoly. Taková je bohužel praxe, aby autoškoly získaly klienty. Lákají je na mnohdy neuvěřitelně nízkou cenu,“ upozornil Bednář.
Na optimální cenu si autoškola přijde až po několika neúspěšných zkouškách, kdy si žák musí dokoupit další hodiny, tentokrát již za odpovídající cenu. „Provozovatel totiž musí uhradit spoustu nákladů: platy učitelů, vozidla a jejich servisní náklady, pohonné hmoty, provozovnu autoškoly a vybavení učeben, režijní náklady, pojištění a podobně,“ dodal Bednář s tím, že v Česku máme průměrnou cenu za autoškolu u skupiny B až čtyřikrát nižší než například v Německu. Přitom zákonem daná příprava řidiče je obdobná.