Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidičům, kteří jezdí hodně, hrozí prý rakovina kůže

aktualizováno 
Řidiči, kteří tráví v autě hodně času, jsou patrně více ohroženi rakovinou kůže než ostatní populace. Naznačuje to studie amerických vědců, o které informoval server BBC News. Může za to údajně opakované vystavování slunečnímu záření skrz boční skla.

V kabrioletu už řidiče před zhoubným UV zářením nechrání vůbec nic | foto: Profimedia.cz

Motoristé, kteří okénko stáhnou, si však podle expertů nepomohou - riziko vzniku zhoubného nádoru na kůži je v tomto případě prý naopak ještě vyšší.

Většina autoskel sice blokuje UVB paprsky, které mohou způsobit popáleniny, ale neumí zastavit hlouběji pronikající UVA záření, upozornili vědci.

Podle Josephine Quaridové z britského centra pro výzkum rakoviny to však neznamenají, že každý řidič automaticky dostane rakovinu kůže.

"V porovnání s množstvím UV záření, jemuž jsou lidé vystaveni po celý rok, je kvantum záření přes sklo auta pravděpodobně jen velmi malým procentem," upozornila Quaridová. Lidé by se podle ní nicméně měli proti slunci chránit vhodnými prostředky.

Vědci z fakulty lékařství Saintlouiské univerzity zkoumali 898 pacientů (z toho 559 mužů a 339 žen) s rakovinou kůže na jedné ze stran těla.

Zjistili, že bujení propuklo na těch částech, které jsou nejčastěji vystaveny UV záření během řízení. To je ve Spojených státech podle umístění volantu na levé straně těla.

Šlo většinou o takové nádory, které se rozvíjejí během let a souvisejí s postupným vystavováním slunci než s intenzivní občasným zářením. Nejčastěji je podle vědců postižena hlava, krk, paže a ruce.

Vedoucí studie a lékař Scott Fosko nyní shromažďuje informace o tom, kolik času tráví za volantem pacienti s rakovinou kůže na fakultní klinice.

První získaná data podle něj ukázala, že lidé, kteří tráví většinu času řízením, jsou více ohroženi rakovinou na levé straně těla.

"Přicházíme také na to, že u řidičů, kteří občas řídí se staženým okénkem, se rakovina na levé straně těla vyskytuje častěji," řekl Fosko.

Autor:




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.