Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řídili jsme passat s tříválcem o výkonu 163 koní. Má hlas wartburgu

aktualizováno 
Downsizing, tedy zmenšování objemu motoru při zachování výkonu, je zaklínadlem motorářů dneška. Pod kapotu passatu se tak v laboratořích Bosche dostal experimentální tříválec s turbem a nebývalým výkonem.

Ukázka downsizingu v podání Bosch Mahle Turbo Systems | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Na první pohled vcelku běžný Volkswagen Passat kombi skrýval na testovacím okruhu firmy Bosch v Boxbergu experimentální technologii firem Bosch a Mahle. Pod kapotou má tříválcový motor o objemu 1,2 litru přeplňovaný zbrusu novým turbodmychadlem právě od čerstvého společného podniku dvou firem – Bosch Mahle Turbo Systems.

 U Bosche tvrdí, že i blok motoru byl pro tuto příležitost speciálně vyvinut a nepochází z koncernu VW. Malý agregát má hliníkový blok a výkon 120 kW, tedy 163 koní. Ještě úctyhodnější je na daný objem točivý moment 286 Nm už při 1 600 otáčkách za minutu. U Bosche tvrdí, že je to ukázka takzvaného extrémního downsizingu – motor má prý výkon jako šestiválec 2,4 litru.

Nadšení vývojářů je třeba krotit, podobný výkon má i letitá atmosférická 1,6 VTEC od Hondy a řada moderních dvoulitrů. Nicméně litrový výkon 100 kW je úctyhodný.

V podstatě se dá říci, že motor velmi překvapuje. A to jak v dobrém, tak ve zlém. Zátah je opravdu slušný, zrychlení velmi svižné a přitom plynulé. V nižších otáčkách je ale znát určitá prodleva, motory TSI od VW umí zabrat lépe. Jak otáčky rostou, přísun síly je zajímavější a pod kapotou by řidič opravdu hádal motor s větším počtem válců.

Ukázka downsizingu v podání Bosch Mahle Turbo Systems

Tedy, nesmělo by být jeho nekultivovaného projevu. Tříválec má opravdu dost hrubý chod a nevybíravý zvukový projev. Pamětníkům připomene neopakovatelný hlas dvoutaktního wartburgu. U prototypu se to dá pochopit, obzvláště pokud má jít hlavně o demonstraci aplikace nového turbodmychadla.

Zajímavé je, jak lehounký tříválec s turbem změnil jízdní vlastnosti passatu předchozí generace. Přední náprava se nemusí prát s vysokou hmotností a i nezatížená zvládá přenášet točivý moment motoru na vozovku s nebývalou jistotou. Passat tak mění směr jízdy s nečekanou lehkostí. I v obsazení čtyřmi dospělými přitom motoru nechybí chuť zrychlovat. Není to žádný sprinter, ostatně 120 kW není na auto velikosti passatu kdovíjaký výkon. Ale rozhodně to není žádný louda a pro běžnou jízdu má dostatečnou výkonovou rezervu.

Jestli se pod kapotu Volkswagenu Passat nebo některého podobného vozu dostane tříválec, ukáže jen čas. Zmenšování objemu motorů a jejich silné přeplňování je ale jasným trendem současnosti. Musíme si na něj zvyknout a také mu budeme muset přizpůsobit svůj jízdní styl. Dá se totiž očekávat, že i třeba tříválec s novým turbem Bosche bude, pokud jde o spotřebu, stejně závislý na jízdním stylu jako většina dnešních moderních turbomotorů.





Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.