Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Řídili jsme passat s tříválcem o výkonu 163 koní. Má hlas wartburgu

Downsizing, tedy zmenšování objemu motoru při zachování výkonu, je zaklínadlem motorářů dneška. Pod kapotu passatu se tak v laboratořích Bosche dostal experimentální tříválec s turbem a nebývalým výkonem.
Ukázka downsizingu v podání Bosch Mahle Turbo Systems

Ukázka downsizingu v podání Bosch Mahle Turbo Systems | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Na první pohled vcelku běžný Volkswagen Passat kombi skrýval na testovacím okruhu firmy Bosch v Boxbergu experimentální technologii firem Bosch a Mahle. Pod kapotou má tříválcový motor o objemu 1,2 litru přeplňovaný zbrusu novým turbodmychadlem právě od čerstvého společného podniku dvou firem – Bosch Mahle Turbo Systems.

 U Bosche tvrdí, že i blok motoru byl pro tuto příležitost speciálně vyvinut a nepochází z koncernu VW. Malý agregát má hliníkový blok a výkon 120 kW, tedy 163 koní. Ještě úctyhodnější je na daný objem točivý moment 286 Nm už při 1 600 otáčkách za minutu. U Bosche tvrdí, že je to ukázka takzvaného extrémního downsizingu – motor má prý výkon jako šestiválec 2,4 litru.

Nadšení vývojářů je třeba krotit, podobný výkon má i letitá atmosférická 1,6 VTEC od Hondy a řada moderních dvoulitrů. Nicméně litrový výkon 100 kW je úctyhodný.

V podstatě se dá říci, že motor velmi překvapuje. A to jak v dobrém, tak ve zlém. Zátah je opravdu slušný, zrychlení velmi svižné a přitom plynulé. V nižších otáčkách je ale znát určitá prodleva, motory TSI od VW umí zabrat lépe. Jak otáčky rostou, přísun síly je zajímavější a pod kapotou by řidič opravdu hádal motor s větším počtem válců.

Ukázka downsizingu v podání Bosch Mahle Turbo Systems

Tedy, nesmělo by být jeho nekultivovaného projevu. Tříválec má opravdu dost hrubý chod a nevybíravý zvukový projev. Pamětníkům připomene neopakovatelný hlas dvoutaktního wartburgu. U prototypu se to dá pochopit, obzvláště pokud má jít hlavně o demonstraci aplikace nového turbodmychadla.

Zajímavé je, jak lehounký tříválec s turbem změnil jízdní vlastnosti passatu předchozí generace. Přední náprava se nemusí prát s vysokou hmotností a i nezatížená zvládá přenášet točivý moment motoru na vozovku s nebývalou jistotou. Passat tak mění směr jízdy s nečekanou lehkostí. I v obsazení čtyřmi dospělými přitom motoru nechybí chuť zrychlovat. Není to žádný sprinter, ostatně 120 kW není na auto velikosti passatu kdovíjaký výkon. Ale rozhodně to není žádný louda a pro běžnou jízdu má dostatečnou výkonovou rezervu.

Jestli se pod kapotu Volkswagenu Passat nebo některého podobného vozu dostane tříválec, ukáže jen čas. Zmenšování objemu motorů a jejich silné přeplňování je ale jasným trendem současnosti. Musíme si na něj zvyknout a také mu budeme muset přizpůsobit svůj jízdní styl. Dá se totiž očekávat, že i třeba tříválec s novým turbem Bosche bude, pokud jde o spotřebu, stejně závislý na jízdním stylu jako většina dnešních moderních turbomotorů.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...