Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řídit auto v sedmnácti se smí. Ale jen úplně malé

  12:00aktualizováno  12:00
Rádi byste v Česku řídili auto a ještě vám není osmnáct let? Klidně můžete. Ale musíte zvolit speciální výcvik na řidičský průkaz B1.

Autem pro sedmnáctileté může být třeba Fiat 500 | foto: Fiat

Před každou americkou střední školou stojí řady zaparkovaných aut. Na vyučování s nimi přijeli studenti, pro které je řízení od šestnácti naprostou samozřejmostí.

Ve Francii se běžně teenageři prohánějí v autech pro dva s omezeným výkonem. I sedmnáctiletý Čech smí sednout za volant, pokud získá řidičák nepříliš známé skupiny B1. Jeho vůz však musí vážit méně než 550 kilogramů.

tuto podmínku splňuje jen velmi málo aut - například v Česku montovaná JAWA nebo maličký starý Fiat 500. Řidičák B1 potřebují i majitelé motorových čtyřkolek pro volný čas.

V Česku si kurz udělalo jen necelých sto mladých lidí, kteří už se nemohli plnoletosti dočkat. Kurz na "béjedničku“ také nabízí málo autoškol. Patří mezi ně pražská autoškola Ivo Křišťana.

"Kromě majitelů čtyřkolek mívám mezi klienty mladé lidi, kteří se chystají do Spojených států. Tam se smí řídit auto už od šestnácti. Český řidičák tam sice neuznávají, ale někdo se u mě chce na řízení v Americe připravit,“ vysvětluje majitel autoškoly Ivo Křišťan.

Výcvik na řidičský průkaz B1 už u něj za dva roky zvládlo asi šedesát mladých lidí. "Mezi úspěšnými absolventy jsou samí hoši, ale nově se do kurzu přihlásila i jedna slečna,“ dodává Křišťan. Výjimečný je i jeho výukový automobil - právě malý žlutý "fiátek pětistovka“.

Výběr na něj padl mimo jiné i proto, že to je jedno z mála "aut pro sedmnáctileté“, které pojme čtyři pasažéry. Takže se tam vejde kromě žáka a instruktora i zkušební komisař.

Žák se může na autě učit dokonce ještě před dovršením sedmnáctého roku. "Stačí, když je mu sedmnáct v den zkoušky,“ říká Karel Hanzelka z ministerstva dopravy. Na "dospělé“ auto musí mladí složit nové zkoušky, až dosáhnou 18 let.

Sám výcvik se však liší od běžného řidičáku na auto jen menším počtem odježděných hodin. V Česku existují i jiné netypické řidičáky pro úzkou skupinu lidí - například řidičské oprávnění pouze pro auta s automatickou převodovkou. VÍCE ZDE...

Jak rychle takový automobil pro sedmnáctileté může jet, žádný předpis neomezuje. Měli by mít mladí Češi právo řídit plnohodnotná auta před osmnáctými narozeninami? Někteří dopravní experti a politici by byli pro.

Ministr teenagerům velká auta nepovolí
"Já bych nevylučoval, že se to jednou zavede. Alespoň mladí získají postupně potřebné návyky,“ říká poslanec Miloslav Kala (ČSSD), jeden z autorů silničního zákona.

Kamil Pavlíček, který přednáší o dopravě na Policejní akademii, by takovou možnost dal mladým s omezeními. Zavedl by něco jako "řidičák na zkoušku“, o kterém se mluví i v souvislosti s rostoucími počty nehod mladých.

"Mladí řidiči by třeba museli jezdit pomaleji nebo by byli přísněji trestáni za přestupky,“ navrhuje Pavlíček. Šéf Asociace autoškol Ondřej Horázný oponuje, že řízení v nízkém věku má tradici v rozlehlých zemích, kde by se jinak mládež nedostala do školy.

"Muselo by se předtím třeba vyřešit, kdo by uzavíral povinné ručení, když člověk není do osmnácti právně samostatný,“ míní Horázný.

Za dobrý nápad snížení hranice pro udělení řidičáku nepovažuje ani ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS).

"Vzhledem k obecně nízkému respektu k právu a dopravním předpisům je podle mě 18 let správnou dolní hranicí, odkdy je člověk způsobilý řídit,“ odpověděl ministr.

Návrat veterána Fiat 500 na výsluní?
I když sedmnáctiletí mají možnost lehké auto řídit, příliš na výběr nemají. Zřejmě nejrozšířenějším vozem, který se do hmotnostního limitu vejde, je Fiat 500. Ten se vyráběl od roku 1957 a dovážel se i do socialistického Československa.

V Česku se prodávají modely značky Jawa. Delší tradici mají "nákupní tašky na kolech“ ve Francii a Itálii. Tam působí více firem, které "miniauta“ vyrábějí, například Piaggio. Oprávnění B1 potřebují i řidiči čím dál populárnějších čtyřkolek.

Obrázek

Piaggio Ape




Nejčtenější

Bezklíčové startování: pohodlí, které může zabíjet

Test systémů bezkíčkového odemykání aut

V USA sčítají počet lidí, které zabil oxid uhelnatý poté, co zapomněli v garáži zhasnout motor u auta s bezklíčovým...

EU nechce mrtvé na silnicích. Nařídí další bezpečnostní výbavu aut

Parkovací kameru má dnes většina luxusních aut, připlatit si za ni můžete i do

Evropská unie si dala za cíl snížit počet mrtvých z automobilových nehod do roku 2050 na nulu. Prvním konkrétním...



Škoda chystá výrobu nástupce Rapidu, ochutnávku čekejte v březnu 2019

Škoda Karoq

V Mladé Boleslavi už se začíná chystat výrobní linka, ze které by měl v budoucnu sjíždět nástupce Škody Rapid....

Soumrak autosalonů pokračuje. Z pařížské přehlídky se odhlásil i Volkswagen

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Značka Volkswagen ze stejnojmenné automobilové skupiny, do které patří mimo jiné i Škoda, oficiálně oznámila, že se...

Nejdůležitější na ovládání klimatizace je včas ji vypnout

Ilustrační foto

Klimatizace se dnes běžnou výbavou aut, ale ovládat ji správně, abyste nebyli nastydlí, vyžaduje dodržovat pár...

Další z rubriky

I bohatá Evropa ráda ušetří. Levné dacie jdou na odbyt

Dacia Duster

Na západoevropském trhu si za posledních deset let nejvíce z prodávaných automobilových značek polepšila Dacia. Její...

Mazda věří benzinu a oživí wankel. Elektřinu opatrně zkusí

Mazda Kai

Japonská Mazda šla vždy vlastní cestou a bude tomu tak i v nejbližších letech. Ačkoliv se nevyhne elektrifikaci...

EU nechce mrtvé na silnicích. Nařídí další bezpečnostní výbavu aut

Parkovací kameru má dnes většina luxusních aut, připlatit si za ni můžete i do

Evropská unie si dala za cíl snížit počet mrtvých z automobilových nehod do roku 2050 na nulu. Prvním konkrétním...

Najdete na iDNES.cz