Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Řiďte s rozvahou! Zima nekončí, ještě může potrápit

  12:37
Zima to stále ještě nezabalila. Mnohému řidiči pořád může způsobit nepříjemné překvapení v podobě sněhem zapadaného vozu na horách, a v horším případě dokonce komplikace, jak se ke sjezdovce vůbec dostat.

Na sněhu, náledí, ale i v břečce a blátě je brzdná dráha několikanásobně delší oproti suché vozovce a vozidlo je po všech stránkách hůře ovladatelné.

A mnohého automobilistu to stále překvapuje.

Elektronické systémy jako ABS nebo ESP v moderních vozech sice pomáhají těžké situace zvládat, ale fyzikální zákony platí pro každého.

Přesvědčit se o tom mohlo i tuto zimu už hodně řidičů opojených tím, co vše si se svým rychlým autem mohou dovolit... Než ovšem překročili mez možností techniky a skončili ve sněhové bariéře.

6 rad od zkušených

1. Na sněhu hustíme pneumatiky asi o 0,2 baru více než v létě.

2. Skla je třeba před jízdou maximálně očistit, abyste měli bezpečný výhled. Malý vyškrábaný průzor v čelním skle není dostačující.

3. V zatáčce zůstane vůz na kluzkém povrchu řiditelný jen pokud nejsou kola zablokována.

4. Při odbočování z hlavní silnice počítejte s tím, že vedlejší bývá zpravidla hůře ošetřena.

5. Náledí se nejčastěji vytváří na mostech, ve vyjetých podélných stopách a v lese.

6. V zimě se vyplatí udržovat odstup větší než na suché vozovce. Každý metr navíc zvyšuje vaši bezpečnost.

Zdroj: Aral

Řidiči se vymlouvají na silnice

Mnozí řidiči s pomuchlanými vozy svádějí své chyby na práci silničářů. "Nemůžeme být všude naráz," tvrdí Petr Erban, ředitel Krajské správy silnic Libereckého kraje. "Máme na starosti údržbu asi 2400 kilometrů silnic a k dispozici jen něco přes stovku sypačů, pluhů, traktorů, fréz.

Zákon stanovuje priority: nejdříve přicházejí na řadu komunikace první třídy, většina druhých tříd, ale i důležité místní komunikace, například k nemocnici nebo hasičům. Je prostě jasné, že na méně důležitá komunikace se dostane až později." Obecně platí, že na zimu jsou lépe připraveni obyvatelé horských oblastí, pro které je sníh samozřejmostí.

"Často si v autech vozí lopaty, používají zimní pneumatiky, sněhové řetězy, které taky umějí nasadit. Lidé z měst jsou někdy hrozně naivní a přitom umínění. Jsou přesvědčeni, že je na cestě nemůže potkat žádná komplikace, a tím zakládají na zárodky problémů," říká Petr Erban.

Kde je nejhůře?

Podle zkušenosti silničářů i policistů nastává nejhorší situace na podhorských komunikacích, které přivádějí provoz z vnitrozemí do hor -tam klesá teplota a přibývá sněhu. Nejnebezpečnější jsou výjezdy z lesů, kde vítr namete na třeba suchou nebo posypanou silnici sníh z polí, a dále mosty.

Nelze se spoléhat na zásněžky, větrolamy. Už se skoro nepoužívají. Jejich údržba je totiž pro silničáře náročná, lidé je kradou a stejně se za nimi dělají zavěje. A také se dost změnily parametry dnešních komunikací - jsou mnohem širší.

Zima přináší i další rizika, která si mnohdy neuvědomujeme. Zvláště za slunečného počasí odráží zasněžená krajina mnohem více světla. Při delší jízdě je proto třeba počítat s vyšší únavou zraku i s horší adaptací vidění na tmavších úsecích trasy nebo po setmění.

Nosič lyží pořádně upevnit!

Stará dobrá zásada říká, že se nemá vyjíždět s vozem se zamrzlými okny. Pomůže speciální fólie, která se běžně prodává. Napnutá zvenku mezi zavřenými dveřmi a pod stěrači zamezí jejich přimrznutí. Když ji nepoužijeme a stěrače přimrznou, nemůžeme jich využívat, protože bychom spálili motorek.

Topení ve voze by mělo být puštěné přiměřeně, protože velké teplo zvyšuje únavu, ospalost a malátnost. I proto je vhodné občas zastavit, projít se na vzduchu nebo alespoň otevřít okénko.

Pozornost je třeba věnovat přepravě lyží. Nejspolehlivějším způsobem převozu je atestovaný a také správně namontovaný střešní nosič. "Určité nebezpečí vzniká u magnetických typů nosičů," upozorňuje Petr Šedivý z Ústavu silniční a městské dopravy. "Málokdo takový nosič na horách nechá na střeše, aby ho někdo neukradl. Jenomže střecha namrzne a při cestě zpět z hor je magnetická síla kvůli námraze menší, a při vysoké rychlosti či nárazu se magnetický nosič může uvolnit nebo odlétnout."

Značná úskalí dálnice

Po dálnici se jezdí podstatně rychleji než po podhorských okreskách. To je však v zimních měsících nebezpečné. Odborníci připomínají, že za sněžení, kdy bílé vločky ulpívají na světlometech či oknech, je největším problémem viditelnost. Tomu je potřeba přizpůsobit rychlost. Prostě nejedu tam, kam nevidím. Nebo tam jedu aspoň pomalu a ostražitě.

A co dělat, když dojde k nejhoršímu, k řetězové havárii na dálnici, kterých se v poslední době odehrálo několik? Policisté z dálničních oddělení mohou potvrdit, že na počátku naprosté většiny případů bývá smyk jednoho jediného řidiče, spěchajícího více, než je záhodno. Řidiči za ním obvykle nedodrží vzdálenost a bourají navzájem.

Ani nestačí vylézt z vozu a zezadu do nich narážejí další a další vozidla. V bílé mlze totiž málokdo dokáže včas reagovat. Proto je nutné okamžitě použít varovná světla a pak hned opustit vozidlo. Ale pozor, aby vás jiné dojíždějící vozidlo neporazilo! Velkým nebezpečím je tvorba sněhových jazyků... Když do takového jazyku vozidlo najede, zpravidla jen jednou stranou, druhá část se pohybuje jinou rychlostí, a proto se auto začne chovat divoce. Obvykle jde do smyku, řidič zazmatkuje a je tu problém...

Tání: nebezpečný aquaplaning

Velká úskalí přinášejí vozovky také tehdy, když sníh taje. Správně se mají svažovat k okrajům, v zatáčce pak do středu. Když taje sníh, vodu tak posbírají kanálové vpusti po krajích nebo příkopy. Jenomže to platí jen u moderních silnic. Většina vozovek na území České republiky se ovšem stavěla v době, kdy se na to moc nedbalo. A především se nejezdilo tak rychle.

Na některých úsecích se tak může stát, že voda teče nikoli do strany, ale podélně. Vzniká nebezpečí aquaplaningu neboli ztráty přilnavosti pneumatik k vozovce, protože nestačí proříznout celou plochu vody na silnici. Na rychlostních komunikacích je takové nebezpečí přímo smrtelné. Přesto se takových míst vyskytuje stále ještě mnoho a s jejich opravou se moc nespěchá. O to větší odpovědnost pak je na řidiči, který musí dobře "číst" situaci před vozem, a případné vrstvě vody na silnici přizpůsobit rychlost.

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...