Řím miluje maličké smarty

Jen v samotném italském hlavním městě Římě je víc malých automobilů Smart než v celé Francii.
Jen v samotném italském hlavním městě Římě je víc malých automobilů Smart než v celé Francii. Říká to Sandro Bufacchi, majitel firmy ABC Micromax, která je výhradním koncesionářem vozítek zmíněné značky pro středoitalské regiony Lazio a Umbria.

Sandro Bufacchi má po ruce čísla: od roku 1998 se ve věčném městě prodalo 14 tisíc vozidel Smart a očekává se, že do konce roku jich přibude dalších osm tisícovek. Sedm procent produkce směřuje na břehy Tibery. Dva a půl metru dlouhý vůz je však hitem v celé zemi - během prvních dvou měsíců roku 2001 si Italové koupili téměř 3700 kusů. Zpočátku to pro smart zavánělo fiaskem: měl nedostatečnou stabilitu, příliš tvrdé pérování, přehnaně vysokou cenu... Továrna pozastavila výrobu a inženýři Mercedesu zasáhli. Změnili paletu barev, zlepšili interiér i komfort a naopak cenu srazili dolů, i když smart ani dnes není levný. "Od začátku jsem sázel na úspěch smartu v Římě," tvrdí Sandro Bufacchi. "Římané se v autech vyznají a hledí hodně kupředu. Ocenili kvalitu, bezpečnost, vyspělou techniku a především výhodu při hledání místa ke stání." Své udělala i reklama - ze smartu se stal do jisté míry symbol. Kupují ho mladí manažeři, elegantní dámy středního věku i studenti univerzit. V úzkých ulicích Říma se dosud nejvíc prosadily mopedy a skútry, jichž ve městě jezdí přes půl milionu, ale smart konkuruje. "Nejlevnější moped stojí pět milionů lir (zhruba pět tisíc německých marek - pozn. red.) a luxusní skútry jsou někdy za 12 až 14 milionů lir. Nejlevnější smart koupíte za 16 milionů lir," vypočítává jednadvacetiletá Alessandra Boniová. "Přitom smart je pohodlnější, jistější a dělá mnohem lepší dojem. Mohu s ním jet do kina či v létě k moři a vím, že ho určitě zaparkuji." Devětačtyřicetiletý obchodní zástupce Carlo Franchi doplňuje: "Pro lidi, kteří musí - podobně jako já - neustále jezdit po Římě, smart znamená méně stresu. Má automatickou převodovku, snadno se s ním parkuje a hbitě kličkuje chaotickým římským provozem... Trochu mi připomíná mládí, když jsem začínal s Fiatem 500. S tím si člověk také mohl dělat, co chtěl. Škoda, že už ho automobilka nevyrábí. Smart má ale velkou výhodu v tom, že jezdím pohodlně v klimatizované kabině a bez hluku. Mercedes měl geniální nápad." Smart se v Itálii nabízí ve 13 verzích se třemi odlišnými motory a dvěma typy karoserií. Největším hitem je kabriolet s elektricky ovládanou střechou a s turbodieselovým motorem. Stojí 27 milionů lir.

Autor je zpravodajem ČTK v Římě