Porsche má podíl v chorvatské automobilce, pomůže s vývojem elektroaut

  1:00aktualizováno  1:00
Zapomeňte na Teslu. Nejrychlejší auto s elektrickým pohonem na světě postavil třicetiletý Chorvat Mate Rimac. Může jet rychlostí až 412 kilometrů v hodině. Teď bojuje ve finále světové soutěže podnikatel roku v Monaku a domluvil se se slavnou automobilkou Porsche, že koupí podíl v jeho firmě.

Rimac Concept Two | foto: Rimac

Chorvatsko je přitom jediná země v Evropě, kde není žádný automobilový průmysl. „Minula nás ta vlna, kdy automobilky šly na východ a na jih,“ říká Rimac. Velkou publicitu – paradoxně – přinesla Rimacovi také nehoda věhlasného Richarda Hammonda, moderátora známých britských motoristických pořadů Top Gear a The Grand Tour, v jeho sporťáku. Loni v červnu vyletěl ze zatáčky a vůz vzplál. „Bylo to dost stresující, připadalo mi, že jsem zestárnul o deset let,“ říká Rimac. „Řada lidí mi říkala, že to bylo to nejlepší, co se mohlo přihodit,“ dodává.

Americkou automobilku na elektroauta Tesla nepovažuje za konkurenci. „Vzhlížím spíš k vynálezci Nikolu Teslovi, který se také narodil v Chorvatsku,“ říká Mate Rimac pro MF DNES.

Chorvatská automobilka

Rimac sídlí v Záhřebu a zaměstnává téměř 400 zaměstnanců. Zaměřuje se především na vysokonapěťovou akumulátorovou techniku, elektrické pohony a vývoj digitálních uživatelských rozhraní (HMI). Rimac se kromě toho zabývá také vývojem a výrobou elektrických jízdních kol. Tato divize byla založena v roce 2013 v dceřiné firmě Greyp Bikes.

Kdo si bude chtít jeho vůz pořídit, měl by si pospíšit. Ukázali ho před dvěma lety na ženevském autosalonu. Modelu Concept One se vyrobilo osm kousků a všechny se prodaly. A letos na stejném místě předvedli Concept Two. Vozů se vyrobí jen 150 s dodáním v roce 2020. Jeden vyjde na 44 milionů korun. Na jedno dobití má ujet až 650 kilometrů. A maximální rychlost bude 412 kilometrů v hodině. „Mohl by jet rychleji, jediné omezení jsou pneumatiky,“ vysvětluje Rimac, jehož firma dnes vyvíjí technologie elektropohonu (vysokovýkonné elektrické pohony a akumulátorové systémy) pro Renault, Jaguar či Aston Martin.

Rimac Concept Two

Rimac Concept Two

Bude pracovat pro Porsche

Nově bude jméno Rimac skloňováno v souvislosti se slavnou značkou Porsche. Německá automobilka totiž získala v této chorvatské technologické firmě desetiprocentní obchodní podíl. 

Fotogalerie

„Porsche usiluje v rámci své elektrické ofenzivy o uzavření partnerství se společností Rimac v oblasti vývoje,“ uvedla automobilka.

„Nápady a koncepty této mladé společnosti považujeme za velmi slibné, a proto usilujeme o úzkou spolupráci s firmou Rimac v podobě partnerství v oblasti vývoje,“ říká Lutz Meschke, člen představenstva společnosti Porsche zodpovědný za finance a IT.

„Naším cílem je být dodavatelem modulů a systémů pro výrobce automobilů v oblastech elektrifikace, konektivity a asistenčních systémů,“ dodává Mate Rimac.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

OBRAZEM: Nový kalendář poslal modelky v zetorech na ryby

Kalendář Zetor 2019

Kalendář s červenými traktory z Brna je tu po roce nanovo. Kalendáře Zetor mají obrovskou tradici, letos poslal slavné...

Najdete na iDNES.cz