Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Porsche má podíl v chorvatské automobilce, pomůže s vývojem elektroaut

  1:00aktualizováno  1:00
Zapomeňte na Teslu. Nejrychlejší auto s elektrickým pohonem na světě postavil třicetiletý Chorvat Mate Rimac. Může jet rychlostí až 412 kilometrů v hodině. Teď bojuje ve finále světové soutěže podnikatel roku v Monaku a domluvil se se slavnou automobilkou Porsche, že koupí podíl v jeho firmě.

Rimac Concept Two | foto: Rimac

Chorvatsko je přitom jediná země v Evropě, kde není žádný automobilový průmysl. „Minula nás ta vlna, kdy automobilky šly na východ a na jih,“ říká Rimac. Velkou publicitu – paradoxně – přinesla Rimacovi také nehoda věhlasného Richarda Hammonda, moderátora známých britských motoristických pořadů Top Gear a The Grand Tour, v jeho sporťáku. Loni v červnu vyletěl ze zatáčky a vůz vzplál. „Bylo to dost stresující, připadalo mi, že jsem zestárnul o deset let,“ říká Rimac. „Řada lidí mi říkala, že to bylo to nejlepší, co se mohlo přihodit,“ dodává.

Americkou automobilku na elektroauta Tesla nepovažuje za konkurenci. „Vzhlížím spíš k vynálezci Nikolu Teslovi, který se také narodil v Chorvatsku,“ říká Mate Rimac pro MF DNES.

Chorvatská automobilka

Rimac sídlí v Záhřebu a zaměstnává téměř 400 zaměstnanců. Zaměřuje se především na vysokonapěťovou akumulátorovou techniku, elektrické pohony a vývoj digitálních uživatelských rozhraní (HMI). Rimac se kromě toho zabývá také vývojem a výrobou elektrických jízdních kol. Tato divize byla založena v roce 2013 v dceřiné firmě Greyp Bikes.

Kdo si bude chtít jeho vůz pořídit, měl by si pospíšit. Ukázali ho před dvěma lety na ženevském autosalonu. Modelu Concept One se vyrobilo osm kousků a všechny se prodaly. A letos na stejném místě předvedli Concept Two. Vozů se vyrobí jen 150 s dodáním v roce 2020. Jeden vyjde na 44 milionů korun. Na jedno dobití má ujet až 650 kilometrů. A maximální rychlost bude 412 kilometrů v hodině. „Mohl by jet rychleji, jediné omezení jsou pneumatiky,“ vysvětluje Rimac, jehož firma dnes vyvíjí technologie elektropohonu (vysokovýkonné elektrické pohony a akumulátorové systémy) pro Renault, Jaguar či Aston Martin.

Rimac Concept Two

Rimac Concept Two

Bude pracovat pro Porsche

Nově bude jméno Rimac skloňováno v souvislosti se slavnou značkou Porsche. Německá automobilka totiž získala v této chorvatské technologické firmě desetiprocentní obchodní podíl. 

Fotogalerie

„Porsche usiluje v rámci své elektrické ofenzivy o uzavření partnerství se společností Rimac v oblasti vývoje,“ uvedla automobilka.

„Nápady a koncepty této mladé společnosti považujeme za velmi slibné, a proto usilujeme o úzkou spolupráci s firmou Rimac v podobě partnerství v oblasti vývoje,“ říká Lutz Meschke, člen představenstva společnosti Porsche zodpovědný za finance a IT.

„Naším cílem je být dodavatelem modulů a systémů pro výrobce automobilů v oblastech elektrifikace, konektivity a asistenčních systémů,“ dodává Mate Rimac.



Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Vědci se snaží lépe analyzovat průběh nehod, pomáhají crashtesty

Ukázku postupu záchranářů při simulované automobilové nehodě mohli vidět...

Lépe analyzovat průběh a příčiny dopravních nehod mají vědcům pomoci crashtesty, testovací nehody vozů sledované...

Výročí Dieselgate: soudy, miliardové pokuty a rostoucí síla Volkswagenu

Právě motory TDI způsobily Volkswagenu dalekosáhlé problémy.

Přesně před třemi lety vyšla ve světových agenturách nenápadná zpráva o potížích koncernu Volkswagen v USA kvůli měření...

Renault Kadjar 1.2 TCe 2018 ·
Renault Kadjar 1.2 TCe 2018 ·

r.v. 2018, naj. 16 146 km, benzín
500 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz