Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pohled do budoucnosti. Rinspeed Budii bude přítelem moderního člověka

aktualizováno 
Expozice švýcarského studia Rinspeed je každoročně příjemným oživením ženevského autosalonu. Letos se na domácí půdě prezentuje konceptem elektromobilu s možností automatického řízení.

Doba, kdy vizionář Frank Rinderknecht, zakladatel firmy Rinspeed, šokoval návštěvníky autosalonů všemožnými, často absurdními automobilovými kreacemi, je dávno pryč.

Od konceptů víceúčelových, proměnlivých nebo obojživelných dopravních prostředků se Rinspeed v průběhu let proměnil na společnost, jejímž hnacím motorem jsou hi-tech automobilové speciality, obnovitelné zdroje energie a ekologie. Z nově nastaveného trendu nevybočuje ani letos s konceptem Budii.

Rinspeed Budii

Může se hodit

Hledáte nové auto? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

Rinspeed Budii je prototyp vozu s autonomním systémem řízení, který technicky vychází z moderního elektromobilu BMW i3. S ním má společný nejen synchronní elektromotor přenášející na zadní kola výkon 170 koní a kroutící moment 250 Nm, ale i 230kg porci baterií s celkovou kapacitou 21,6 kWh.

Od mnichovského dárce Budii převzalo i lehkou konstrukci karosérie, která je vyrobena z polymeru tvrzeného uhlíkovými vlákny a hliníkových slitin. Ale vnější design prošel drobnými úpravami. Čtyřmetrový hatchback přišel o členitou linii bočních oken, elegantní skleněné víko zavazadlového prostoru i tradiční ledvinky.

Fotogalerie

Na karosérii naopak přibyly výraznější prolisy, nezbytná jména dodavatelů komponent a technologií a výsuvný periskop s technologiemi pro monitorování okolí.

Kdo bude řídit?

Zcela zásadní změnou prošel interiér. Budii dostalo centrálně umístěný přístrojový štít, rozměrný dotykový displej s infotainmentem od firmy Harman a především robotickou ruku, na které je umístěn volant a luxusní analogové hodinky od společnosti Bucherer.

Díky sedmiosému mechanismu ramene od společnosti Kuka je možné předávat řízení mezi oběma pasažéry na předních sedadlech, případně sloupek řízení složit do středové polohy a řízení ponechat na autopilotovi. V čistě manuálním režimu může mít Budii pod kontrolou pouze řidič na levém sedadle, vpravo totiž chybí pedály.

Rinspeed Budii

Moderní systémy během manuálního řízení sledují a zaznamenávají styl jízdy a návyky řidiče a následně je aplikují do charakteru autonomního řízení. Učící se palubní systém nemá vliv pouze na řízení. Pojí se s ním také široké možnosti konektivity s telefonem, chytrými hodinkami, automatizovanou domácností, moderními elektronickými službami či bezkontaktními platbami prostřednictvím technologie NFC.

„Rinspeed Budii není jen dalším z řady koncepčních vozidel, jejichž cílem je zkoumání technických hranic autonomního řízení,“ říká Frank Rinderknecht. „V konektivitě a automatizaci je budoucnost, ale přechod od tradičního až po autonomní řízení bude v následujících desetiletích vyžadovat víc než jen řešení technických problémů a právních otázek. Člověk si bude muset zvykat na novou formu mobility a různé interakce mezi ním a technikou“.

Rinspeed Budii
Rinspeed Budii

„Náš koncept je navržen tak, aby tento přechod rozdělil do několika méně radikálních fází. Řidič si může vybrat, jestli cestu do práce absolvuje manuálně a ve stresu z hustého provozu, nebo bude relaxovat s ranní kávou jako pasažér. Automobil jako Budii má být aktivním společníkem člověka, nejlepším kamarádem svého majitele“, dodává výkonný ředitel společnosti Rinspeed.

Vybavený společník

Budii je připraven i na občasné výlety mimo asfalt. Jeho vzduchový podvozek umí na základě vyhodnocení údajů ze zařízení TrackView automaticky měnit světlost vozu až o 100 mm. Ve výbavě jsou elektricky ovládané dveře, okenní žaluzie nebo podsvícené stropní ventilátory a výdechy ventilace, které mění barvu podle teploty vzduchu.

Rinspeed Budii

Pobyt na palubě zpříjemňují držáky nápojů, sklopné stolečky a dostatek odkládacích prostorů. Neposlední z řady technických fines představuje dvojice elektrických minivozítek uložená v prostoru místo zadních sedadel, která fungují na podobném principu jako populární Segway.





Nejčtenější

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Další z rubriky

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.