Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rinspeed překvapil karosérií i motorem

  0:07aktualizováno  0:07
Každý rok překvapuje malá švýcarská firma tisíce motoristických fandů. Nejinak tomu bylo i letos na ženevském autosalonu. Rinspeed opět upustil uzdu fantazii a svým modelem presto udělil malou lekci z nápaditosti i podstatně větším automobilovým gigantům. Koncept, jehož budoucnost je jako u většiny podobných kreací velice nejistá, zaujal především variabilní délkou a pokrokovým dvoupalivovým motorem.

První zlepšení je velice praktické. Automobil řadící se do kategorie roadsterů lze totiž libovolně zkrátit či prodloužit. Pomocí speciálního mechanismu a centrálně umístěného elektromotoru se zadní i přední část vozu sesunou tak, že parkování je při délce rovných třech metrů doslova hračkou. Z vozu se rázem stane dvoumístné mini. Pokud autem cestují čtyři cestující nebo v případě potřeby stability ve vyšších rychlostech lze zmáčknutím elektronického ovládání Rinspeed Presto prodloužit až na 3,75 metru.

Zlí jazykové v Ženevě tvrdili, že jde sice o nápadité řešení, ale mělo by zůstat jen na podiích výstav či posloužit jako inspirace v hračkářském průmyslu. Toto ale švýcarští inženýři okamžitě vyvrátili: "posuvný mechanismus využívající speciálních lyžin je naprosto bezpečný." Problémy nejsou ani s torzní tuhostí karosérie, což je známý nešvar kabrioletů i roadsterů. Rinspeed tvrdí, že použité řešení i toto eliminuje.

Švýcaři představili zajímavé překvapení i pod kapotou presta. Jde o agregát využívající spalování dvou paliv současně, konkrétně nafty a zemního plynu. Motor pro Rinspeed vyvinula spřízněná firma Esoro. Za základ posloužil turbodiesel 1,7 litru propůjčený od Mercedesu. Chválený systém Common-Rail byl rozšířen o zařízení mísící zemní plyn s naftou v poměru 40 : 60. Technicky novinka funguje tak, že se nafta nevstřikuje do válce s obyčejným vzduchem, ale s podstatně vznětlivějším zemním plynem.
 
Neobvyklý pohon prý splňuje veškeré nároky běžného použití, navíc v některých charakteristikách konvenční jednotky překonává. Dosahuje například podstatně lepších hodnot emisí. Zemní plyn je k životnímu prostředí velice šetrný, neboť jeho hlavní složkou je ekologicky čistý metan. Naopak problematické sloučeniny síry tvoří zcela nepatrný zlomek. Hodnoty emisí jsou tak dle lidí z vedení Rinspeed nižší oproti současným motorům o 10 až 40 procent a samozřejmě splňují všechny normy, i ty plánované.

Zákazníka zajímá ale i výkon motoru. "Plynový diesel" nabízí 120 koní při 4200 ot/min. a velice solidní zrychlení z nuly na 100 km/h těsně pod 11 sekund. Maximální rychlost se dle proklamací pohybuje na úrovni 180 kilometrů za hodinu. O spotřebě zatím firma detaily nezveřejnila.

Zatím lze tedy o posledním konceptu společnosti Rinspeed slyšet převážně slova chvály. Ty však mohou být předčasná, neboť vůz prověří eventuelně až poctivé testování, jak ze strany výrobce, tak i od veřejnosti. To jsme ale již v hypotetické rovině. O produkci technologicky odvážného roadsteru se dvěma nádržemi nebylo zatím rozhodnuto. A v případě, že si připomenem osudy obdobných studií švýcarské firmy z minulosti, zrovna pozitivní paralela se nenabízí.

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

VIDEO: Jak se obouvá rallyový speciál? Je to alchymie, guma vydrží 100 km

Jan Kopecký spotřebuje na Rallye Šumava maximálně 25 pneumatik

Tovární tým Škody pro iDNES.cz odhalil tajemství závodních pneumatik na Rally Šumava. Tradiční česká soutěž startuje v...

Nový systém pozná, že hrozí akvaplaning. Data předá ostatním motoristům

Continental vyvíjí systém varování před  akvaplaningem

Pozor na akvaplaning! Continental vyvíjí systémy, které řidiče varují před hrozícím smykem. Data ze senzorů a využití...

Najdete na iDNES.cz