Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rinspeed překvapil karosérií i motorem

  0:07aktualizováno  0:07
Každý rok překvapuje malá švýcarská firma tisíce motoristických fandů. Nejinak tomu bylo i letos na ženevském autosalonu. Rinspeed opět upustil uzdu fantazii a svým modelem presto udělil malou lekci z nápaditosti i podstatně větším automobilovým gigantům. Koncept, jehož budoucnost je jako u většiny podobných kreací velice nejistá, zaujal především variabilní délkou a pokrokovým dvoupalivovým motorem.

První zlepšení je velice praktické. Automobil řadící se do kategorie roadsterů lze totiž libovolně zkrátit či prodloužit. Pomocí speciálního mechanismu a centrálně umístěného elektromotoru se zadní i přední část vozu sesunou tak, že parkování je při délce rovných třech metrů doslova hračkou. Z vozu se rázem stane dvoumístné mini. Pokud autem cestují čtyři cestující nebo v případě potřeby stability ve vyšších rychlostech lze zmáčknutím elektronického ovládání Rinspeed Presto prodloužit až na 3,75 metru.

Zlí jazykové v Ženevě tvrdili, že jde sice o nápadité řešení, ale mělo by zůstat jen na podiích výstav či posloužit jako inspirace v hračkářském průmyslu. Toto ale švýcarští inženýři okamžitě vyvrátili: "posuvný mechanismus využívající speciálních lyžin je naprosto bezpečný." Problémy nejsou ani s torzní tuhostí karosérie, což je známý nešvar kabrioletů i roadsterů. Rinspeed tvrdí, že použité řešení i toto eliminuje.

Švýcaři představili zajímavé překvapení i pod kapotou presta. Jde o agregát využívající spalování dvou paliv současně, konkrétně nafty a zemního plynu. Motor pro Rinspeed vyvinula spřízněná firma Esoro. Za základ posloužil turbodiesel 1,7 litru propůjčený od Mercedesu. Chválený systém Common-Rail byl rozšířen o zařízení mísící zemní plyn s naftou v poměru 40 : 60. Technicky novinka funguje tak, že se nafta nevstřikuje do válce s obyčejným vzduchem, ale s podstatně vznětlivějším zemním plynem.
 
Neobvyklý pohon prý splňuje veškeré nároky běžného použití, navíc v některých charakteristikách konvenční jednotky překonává. Dosahuje například podstatně lepších hodnot emisí. Zemní plyn je k životnímu prostředí velice šetrný, neboť jeho hlavní složkou je ekologicky čistý metan. Naopak problematické sloučeniny síry tvoří zcela nepatrný zlomek. Hodnoty emisí jsou tak dle lidí z vedení Rinspeed nižší oproti současným motorům o 10 až 40 procent a samozřejmě splňují všechny normy, i ty plánované.

Zákazníka zajímá ale i výkon motoru. "Plynový diesel" nabízí 120 koní při 4200 ot/min. a velice solidní zrychlení z nuly na 100 km/h těsně pod 11 sekund. Maximální rychlost se dle proklamací pohybuje na úrovni 180 kilometrů za hodinu. O spotřebě zatím firma detaily nezveřejnila.

Zatím lze tedy o posledním konceptu společnosti Rinspeed slyšet převážně slova chvály. Ty však mohou být předčasná, neboť vůz prověří eventuelně až poctivé testování, jak ze strany výrobce, tak i od veřejnosti. To jsme ale již v hypotetické rovině. O produkci technologicky odvážného roadsteru se dvěma nádržemi nebylo zatím rozhodnuto. A v případě, že si připomenem osudy obdobných studií švýcarské firmy z minulosti, zrovna pozitivní paralela se nenabízí.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Dan Neil, Pulitzerovou cenou oceněný autonovinář, sestavil pro slavný magazín Time seznam padesáti nejhorších aut všech...

OBRAZEM: Takové budou ulice v Evropě. Den bez aut v Paříži a Bruselu

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Starostové Paříže a Bruselu by chtěli zavést celoevropský den bez aut. Obě města dala autům na den stopku o uplynulém...

Za dva roky nové auto: vietnamská automobilka ohromuje rychlostí

Skici chystaných modelů nové vietnamské automobilky VinFast

Pařížský autosalon bude letos chudý, nejstarší automobilová přehlídka se má změnit na salon mobility, spousta značek se...

Najdete na iDNES.cz