Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rinspeed překvapil karosérií i motorem

  0:07aktualizováno  0:07
Každý rok překvapuje malá švýcarská firma tisíce motoristických fandů. Nejinak tomu bylo i letos na ženevském autosalonu. Rinspeed opět upustil uzdu fantazii a svým modelem presto udělil malou lekci z nápaditosti i podstatně větším automobilovým gigantům. Koncept, jehož budoucnost je jako u většiny podobných kreací velice nejistá, zaujal především variabilní délkou a pokrokovým dvoupalivovým motorem.

První zlepšení je velice praktické. Automobil řadící se do kategorie roadsterů lze totiž libovolně zkrátit či prodloužit. Pomocí speciálního mechanismu a centrálně umístěného elektromotoru se zadní i přední část vozu sesunou tak, že parkování je při délce rovných třech metrů doslova hračkou. Z vozu se rázem stane dvoumístné mini. Pokud autem cestují čtyři cestující nebo v případě potřeby stability ve vyšších rychlostech lze zmáčknutím elektronického ovládání Rinspeed Presto prodloužit až na 3,75 metru.

Zlí jazykové v Ženevě tvrdili, že jde sice o nápadité řešení, ale mělo by zůstat jen na podiích výstav či posloužit jako inspirace v hračkářském průmyslu. Toto ale švýcarští inženýři okamžitě vyvrátili: "posuvný mechanismus využívající speciálních lyžin je naprosto bezpečný." Problémy nejsou ani s torzní tuhostí karosérie, což je známý nešvar kabrioletů i roadsterů. Rinspeed tvrdí, že použité řešení i toto eliminuje.

Švýcaři představili zajímavé překvapení i pod kapotou presta. Jde o agregát využívající spalování dvou paliv současně, konkrétně nafty a zemního plynu. Motor pro Rinspeed vyvinula spřízněná firma Esoro. Za základ posloužil turbodiesel 1,7 litru propůjčený od Mercedesu. Chválený systém Common-Rail byl rozšířen o zařízení mísící zemní plyn s naftou v poměru 40 : 60. Technicky novinka funguje tak, že se nafta nevstřikuje do válce s obyčejným vzduchem, ale s podstatně vznětlivějším zemním plynem.
 
Neobvyklý pohon prý splňuje veškeré nároky běžného použití, navíc v některých charakteristikách konvenční jednotky překonává. Dosahuje například podstatně lepších hodnot emisí. Zemní plyn je k životnímu prostředí velice šetrný, neboť jeho hlavní složkou je ekologicky čistý metan. Naopak problematické sloučeniny síry tvoří zcela nepatrný zlomek. Hodnoty emisí jsou tak dle lidí z vedení Rinspeed nižší oproti současným motorům o 10 až 40 procent a samozřejmě splňují všechny normy, i ty plánované.

Zákazníka zajímá ale i výkon motoru. "Plynový diesel" nabízí 120 koní při 4200 ot/min. a velice solidní zrychlení z nuly na 100 km/h těsně pod 11 sekund. Maximální rychlost se dle proklamací pohybuje na úrovni 180 kilometrů za hodinu. O spotřebě zatím firma detaily nezveřejnila.

Zatím lze tedy o posledním konceptu společnosti Rinspeed slyšet převážně slova chvály. Ty však mohou být předčasná, neboť vůz prověří eventuelně až poctivé testování, jak ze strany výrobce, tak i od veřejnosti. To jsme ale již v hypotetické rovině. O produkci technologicky odvážného roadsteru se dvěma nádržemi nebylo zatím rozhodnuto. A v případě, že si připomenem osudy obdobných studií švýcarské firmy z minulosti, zrovna pozitivní paralela se nenabízí.

Autor:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.