Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Riversimple: malé levné vodíkové auto si postavíte sami

aktualizováno 
Britská firma Riversimple připravuje zajímavý vodíkový městský vůz, který má být dostupný, měl by mít velký dojezd, nízkou spotřebu a jeho know-how bude údajně komukoli dostupné zdarma.

Vodíkové minivozítko Riversimple | foto: Riversimple

Společnost Riversimple představila před několika týdny svůj ambiciózní projekt nového vodíkového vozu. Ten nemá být náhradou současných běžných automobilů, ale má je spíše doplnit. Dvoumístné městské vozítko, jehož vývoj mimo jiné financuje i rodina Piechů, má změnit pohled na vodíkové automobily.

Veškerá dokumentace k vozidlu a technologické know-how k němu bude totiž k dispozici v rámci open-source licence. Pokud tedy bude mít kdokoli patřičné technické zázemí, může si daný vůz vyrobit klidně sám nebo jej může stavět a prodávat. Samotná firma Riversimple hovoří o pronájmu vozidla za 200 liber měsíčně, tedy asi za 6 000 korun. Zatím ale není jasné, na jak dlouho by si musel zákazník auto pronajmout, firma ale tvrdí, že v ceně jsou zahrnuty i náklady na palivo.

Vodíkové minivozítko Riversimple

Pouze 350 kilogramů vážící vozítko má mít dojezd až 390 kilometrů na jedno natankování malé, jednolitrové nádrže na vodík. To odpovídá produkci 31 gramů CO2 na kilometr v celém energetickém cyklu. Ten mimo jiné počítá s výrobou vodíku ze zemního plynu. Maximální rychlost dvoumístného vozidla činí 80 km/h. O pohon se starají elektromotory v každém kole, energii jim dodává 6kW palivový článek. V automobilu jsou nainstalovány také vysokovýkonné kondenzátory, které jsou schopny pojmout přes 30 kW energie z regenerativního brzdění. Dodávat mohou až 15 kW po dobu deseti sekund, což bohatě stačí na urychlení vozítka na maximální rychlost.

Vodíkové minivozítko Riversimple

Prvních 10 prototypů se začne v ulicích Londýna prohánět již v příštím roce. Firma předpokládá, že zákazníkům bude moci svůj automobil nabídnout někdy v roce 2013. Počítá se s počáteční výrobou 5–10 tisíc kusů ročně.





Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.