Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doprava plánuje utratit miliardy za inteligentní dopravní systémy

  13:30aktualizováno  13:30
Čidla a družicové systémy by měly do budoucna zvýšit bezpečnost dopravy, umět předpovídat sesuvy půdy nebo prudké zhoršení počasí. Předpokládá to akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů, který schválila vláda.
Do technologií bude podle materiálu ministerstva dopravy potřeba do roku 2020 investovat 17,5 miliardy korun ze státního rozpočtu a dalších 4,5 miliardy Kč by měly přispět kraje a města.

Do technologií bude podle materiálu ministerstva dopravy potřeba do roku 2020 investovat 17,5 miliardy korun ze státního rozpočtu a dalších 4,5 miliardy Kč by měly přispět kraje a města. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Do technologií bude podle materiálu ministerstva dopravy potřeba do roku 2020 investovat 17,5 miliardy korun ze státního rozpočtu a dalších 4,5 miliardy Kč by měly přispět kraje a města.

„Zatím je vše ale v rovině konceptu,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold s tím, že schválený akční plán pouze vypočítává předpokládanou výši investic. Zatím pro tyto projekty nejsou fixované peníze ve státním rozpočtu, uvedené náklady tak nejsou pro ČR zavazující.

„Náklady na budování a provozování systémů ITS ( inteligentních dopravních systémů) jsou výrazně nižší než náklady na odstraňování následků dopravních nehod. Podle studie Centra dopravního výzkumu se celkové roční ekonomické ztráty ČR zapříčiněné dopravní nehodovostí pohybují v rozmezí 35-55 miliard korun,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Systémy, jako jsou chytré dopravní značky a telematické informační tabule, které umí usměrňovat provoz, už na několika místech v Česku jsou. Do budoucna ale resort dopravy počítá s podstatně sofistikovanějšími technologiemi.

Inteligentní dopravní systémy nejsou podle ministerstva dopravy hudbou vzdálené budoucnosti. Můžeme očekávat, že za několik let bude datově připojeno téměř každé vozidlo, uvedl úřad s tím, že uvedený akční plán je způsobem, jak se na tuto dobu připravit.

Autoři: ,




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.