Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Doprava plánuje utratit miliardy za inteligentní dopravní systémy

  13:30aktualizováno  13:30
Čidla a družicové systémy by měly do budoucna zvýšit bezpečnost dopravy, umět předpovídat sesuvy půdy nebo prudké zhoršení počasí. Předpokládá to akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů, který schválila vláda.
Do technologií bude podle materiálu ministerstva dopravy potřeba do roku 2020 investovat 17,5 miliardy korun ze státního rozpočtu a dalších 4,5 miliardy Kč by měly přispět kraje a města.

Do technologií bude podle materiálu ministerstva dopravy potřeba do roku 2020 investovat 17,5 miliardy korun ze státního rozpočtu a dalších 4,5 miliardy Kč by měly přispět kraje a města. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Do technologií bude podle materiálu ministerstva dopravy potřeba do roku 2020 investovat 17,5 miliardy korun ze státního rozpočtu a dalších 4,5 miliardy Kč by měly přispět kraje a města.

„Zatím je vše ale v rovině konceptu,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold s tím, že schválený akční plán pouze vypočítává předpokládanou výši investic. Zatím pro tyto projekty nejsou fixované peníze ve státním rozpočtu, uvedené náklady tak nejsou pro ČR zavazující.

„Náklady na budování a provozování systémů ITS ( inteligentních dopravních systémů) jsou výrazně nižší než náklady na odstraňování následků dopravních nehod. Podle studie Centra dopravního výzkumu se celkové roční ekonomické ztráty ČR zapříčiněné dopravní nehodovostí pohybují v rozmezí 35-55 miliard korun,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Systémy, jako jsou chytré dopravní značky a telematické informační tabule, které umí usměrňovat provoz, už na několika místech v Česku jsou. Do budoucna ale resort dopravy počítá s podstatně sofistikovanějšími technologiemi.

Inteligentní dopravní systémy nejsou podle ministerstva dopravy hudbou vzdálené budoucnosti. Můžeme očekávat, že za několik let bude datově připojeno téměř každé vozidlo, uvedl úřad s tím, že uvedený akční plán je způsobem, jak se na tuto dobu připravit.

Autoři: ,



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Europoslanci navrhli povinné asistenční systémy v nových autech

Asistent udržování v jízdním pruhu

Evropští poslanci ve Štrasburku podpořili návrh, aby součástí nových motorových vozidel byly v budoucnu povinně...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.