Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nissan zavede řízení po drátě, obejde přitom současnou legislativu

aktualizováno 
Již příští rok by se v některém z modelů luxusní značky Infiniti měl objevit systém řízení po drátě. Volant a kola tedy nebudou mít mechanické spojení, což prý povede ke komfortnější a bezpečnější jízdě. Kvůli zákonům ale bude muset ponechat záložní řešení.

Nissan chce v modelech Infiniti zavést řízení po drátě steer-by-wire | foto: Infiniti

Řízení po drátě, tedy systém, kdy volant není přímo mechanicky spojen s koly a natáčení ovládá elektronika, jsme viděli už v celé řadě konceptů. V sériové výrobě se u osobních automobilů zatím neobjevil, a to třeba i kvůli platné legislativě. Ta totiž vyžaduje mezi koly a volantem mechanické spojení jako záruku bezpečnosti a ovladatelnosti vozu.

Elektronické řízení už příští rok

Japonský Nissan chce ale pod značkou Infiniti přivést systém řízení po drátě (steer-by-wire) do sériové výroby. Tento záměr oznámili vývojáři automobilky a naznačili, jak bude systém fungovat. Aby například Nissan dostál liteře vyhlášek, zůstane zachováno záložní mechanické spojení mezi koly a volantem. O to se postará speciální spojka, která v případě výpadku napájení řídicího systému automaticky spojí na dvě části rozdělenou tyč řízení.

Za běžných podmínek se však o řízení bude starat výhradně elektronika. Snímač bude zaznamenávat úhel natočení volantu a skrze zálohovanou řídicí jednotku se o natáčení kol postarají výkonné elektromotory. Nissan slibuje, že takový systém bude z hlediska řízení rychlejší a přesnější než dnes běžné mechanické spojení. O zpětnou vazbu pro řidiče se postará elektromotor pod volantem, který bude řidiči prezentovat důležité informace, ale nebude přenášet ty nepotřebné a nepříjemné.

Vývojáři například slibují klidné a stabilní řízení i na rozbitých vozovkách. Tvrdí, že vzhledem k tomu, že se do řízení nebudou přenášet nežádoucí rázy a pohyby, se sníží i zátěž řidiče a ten se nebude při dlouhé jízdě unavovat tak rychle jako dnes. Současně s řízením po drátě, které Nissan nazývá Independent Control Steering, dostane budoucí model Infiniti i nově vyvinutý systém sledování jízdních pruhů. Bude fungovat v součinnosti s novým elektronickým řízením a pomůže auto stabilizovat a eliminovat různé negativní vlivy.

Lepší stabilita i odezva

Řidič se tak nebude muset prát s řízením třeba při intenzivním bočním větru, systém rozpozná, že řidič chce pokračovat rovně, a sám podle toho auto nasměruje, aniž by to vlastně musel šofér vědět. Podobně nebude muset řidič auto držet volantem v rovině třeba na nakloněné vozovce a systém dovede automaticky vyrovnávat i drobné změny směru způsobené nerovnostmi.

Ačkoli celý systém řízení po drátě vypadá trochu jako sci-fi, v automobilovém průmyslu nejde o novou myšlenku. Automobilky už s jeho zavedením koketují mnoho let a inspiraci si vzaly v leteckém průmyslu, kde funguje obdobný systém fly-by-wire. Kromě samotného zatáčení přitom bude možné po drátě ovládat například brzdy nebo spojku. Překážky jsou ale nejen legislativní, zavedení do praxe zatím brání i finanční stránka a také všeobecné předsudky motoristů vůči takovým systémům.

Řidiči si ale vcelku rychle zvykli na aktivní posilovače řízení, které mění velikost úhlu natočení kol v závislosti na rychlosti jízdy. Řízení po drátě může být dalším krokem v této oblasti.

Dlouhodobý vývoj

Navíc Nissan rozhodně nový systém nepřivede na svět bez předchozího intenzivního vývoje. Na něm pracuje už minimálně od roku 2007, od něhož sponzoroval výzkum v oblasti aktivního řízení na univerzitě ve Stanfordu. Univerzita postavila prototyp vozidla s názvem P1, který používal systém nápadně podobný tomu, který chce teď Nissan uvádět do praxe.

Navíc ani samotný Nissan potažmo jeho luxusní značka Infiniti nejsou v oblasti řízení po drátě zcela bez zkušeností. Jeden takový systém totiž současná legislativa připouští, a to řízení zadní nápravy. To používal už nadvakrát přeplňovaný Nissan 300ZX druhé generace (Z32s) vyráběný v letech 1989–2000. Do roku 1994 bylo natáčení zadních kol ovládáno hydraulicky, novější modely mají natáčení elektrické.

Řízení všech kol také používá celá řada současných modelů Infiniti, například řada G37, některé modely řady M a také SUV FX50 se sportovním paketem. Zkušeností vývojářů Nissanu využívá i Renault Laguna GT, který má stejné řešení jako Infiniti G37.

Aktivní řízení zadní nápravy obvykle funguje dvěma způsoby. V nízkých rychlostech se kola natáčejí opačně oproti předním, takže se tím zmenšuje poloměr zatáčení a auto je lépe manévrovatelné, ve vyšších rychlostech se pak kola natáčejí stejně jako ta přední, což činí auto stabilnějším. Aktivní řízení zadní nápravy funguje u vozů Infiniti pouze druhým zmíněným způsobem (souhlasné natáčení předních i zadních kol) pro větší jistotu a stabilitu při rychlé jízdě (systém 4WAS).





Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.