Po třech pivech za volant. V Irsku to odhlasovali jako lék na samotu

  18:04aktualizováno  18:04
Irské úřady dlouhá léta prosazovaly snížení povolené hranice alkoholu v krvi a v roce 2011 se jim to konečně podařilo. V irském hrabství Kerry si však tento týden místní zastupitelé prosadili mnohem větší toleranci k alkoholu za volantem a jejich návrhem se musí zabývat i vládní ministr.

Irsko a pivo Guiness patří k sobě | foto: Roman SmetanaiDNES.cz

Městečko Kilgarvan leží v poklidné části na jihozápadě irského ostrova. Necelých 200 obyvatel trápil až do tohoto týdne jediný větší problém: rušení televizního signálu nedalekými větrnými turbínami na výrobu elektřiny.

V pondělí ale místní zastupitelstvo schválilo vyhlášku, která na město v historickém okrese Kerry obrátila pozornost několika vládních úředníků. A zaujala i podstatnou část Irů. Na zasedání městské rady totiž prošlo v poměru pět proti třem nařízení, podle kterého mohou obyvatelé žijící v okolí městečka usednout za volantem i po vypití několika piv.

Zastupitelstvo už požádalo ministerstvo spravedlnosti o projednání vydávání speciálních povolenek, se kterými budou moci lidé žijící v odlehlých zemědělských oblastech jet z nejbližší hospody domů po dvou až třech pivech po málo frekventovaných silnicích malou rychlostí.

Radní je hospodský a nejspíš kozel zahradníkem

Boj za řízení v opilosti má na svědomí Danny Healy-Rae, který kromě práce úředníka také vlastní jednu z místních restaurací. Jeho návrh podpořili i další tři zastupitelé, kteří vlastní, světe div se, také restauraci.

Danny Healy-Rae tvrdí, že nařízení obhajuje ne jako výčepní, ale jako úředník, který dbá o své obyvatele. Konkrétně o ty, kteří bydlí na samotách v okolních kopcích. "Mohlo by to hodně pomoci lidem, kteří žijí sami mezi čtyřmi stěnami. Chceme znovu obnovit sociální aktivity v místních restauracích," říká.

Den svatého Patrika, patrona Irska, který do země přinesl křesťanství, se slaví...

Podle něj totiž tito samotáři jezdí z restaurací v podnapilém stavu jen traktorem, pomalou rychlostí a po odlehlých silnicích, kde nikoho neohrožují. Rozhodně prý nejsou pro ostatní účastníky provozu takovým ohrožením jako v ostatních částech Irska.

Přísná omezení hladiny alkoholu v krvi u řidičů přijalo Irsko v roce 2011 a přiblížilo se tak ostatním zemím Evropské unie. Limitní hranice dosahuje 0,50 miligramu v krvi u všech řidičů, 0,20 miligramu je pak maximem u některých profesionálních řidičů a nováčků silničního provozu, kteří vlastní řidičský průkaz méně než dva roky.

Tato hranice podle Dannyho Healy-Rae nutí zůstat samotáře doma se svojí lahví whiskey a osamocené pití pak může vést k depresím a v nejhorších případech až k sebevraždě. "Příčinou sebevraždy je deprese, a ne nemožnost jít do hospody," namítá ale zastupitelka Gillian Wharton-Slatteryová, která podle svých slov nechce mít s novým nařízením nic společného. "V Kilgarvanu se dá dělat víc věcí než jít do hospody."

Nejrizikovější jsou venkovské silnice

Irové patří k největším milovníkům alkoholu v Evropě. Z podezření za řízení v opilosti bylo v roce 2008 obviněno v zemi Svatého Patrika více než 18 tisíc lidí, což v průměru vychází na 347 řidičů za jediný týden. Počet mrtvých na irských silnicích sice klesá, ale podle úředníků je řízení v opilosti pořád velkým problémem.

Noel Brett, který má boj s alkoholem v Irsku v popisu práce, tvrdí, že nejvíce zranění a mrtvých se objevuje právě na venkovských silnicích. "Máme nesporné důkazy o tom, že existuje spojení mezi pitím alkoholu a horšími statistikami. Na základě těchto údajů je nemyslitelné, že bychom se vrátili k systému, který se domáhá vyšší hranice alkoholu v krvi."

"Nikdy nikoho nezabili," brání Danny Healy-Rae místní samotáře. Nařízením, které ve vedení města prosadil, se teď bude zabývat ministr spravedlnosti Alan Shatter, který rozhodne o tom, zda se dostane i na program jednání celé vlády.

Autor:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Další z rubriky

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Nápady ze startupu Škody: rikša, která nabíjí elektromobil

Mobilní nabíjecí stanice je zařízení připojené za elektrokolo.

Společnost DigiLab, která funguje jako startupový inkubátor nápadů Škody Auto, spustila v Praze pilotní fázi projektu...

PRODLUŽUJEME: Soutěž o zimní pneu pokračuje, ve hře je sada gum navíc

Ilustrační snímek

Doba přezouvání do zimního obutí je v plném proudu. Od začátku listopadu platí povinnost mít na autě zimní pneumatiky v...

Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...
Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...

r.v. 2016, naj. 210 km, benzín, 1. majitel
6 460 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz