Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řízením hloupneme: z dlouhé jízdy rychle stárne mozek

aktualizováno 
Jezdíte často, dlouho a rádi? Zpozorněte: pokud trávíte za volantem auta více než dvě hodiny denně, stárne mozek a rychleji klesá IQ, vzkazují britští výzkumníci.

Pravidelné dlouhé řízení nám neprospívá. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Výzkum studoval život zhruba půl milionu Britů. Více než 93 tisíc z nich trávilo v autě dvě až tři hodiny denně. A podle výzkumů jim inteligence klesla rychleji než těm, kteří řídí méně často nebo vůbec. Projekt zkoumal řidiče ve věku 37 až 73 let po dobu pěti let.

Lidé ve výzkumu vykazovali během testů zpočátku horší náladu a navíc se během studie jejich IQ snižovalo rychleji než těm, kteří auto neřídí, nebo podnikají jen krátké cesty.

Pro lidský mozek je řízení auta velmi náročné - znamená to dlouhou dobu kognitivní pasivity, stresu a únavy - a to má za následek pokles inteligence, uvádějí podle Daily Mail odborníci. Hladina IQ v případě, že je těmto podmínkám mozek vystaven více než dvě hodiny denně, klesá, míní.

Nepříjemná zpráva je to především pro řidiče z povolání ve středním věku - jejich mozek zkrátka stárne rychleji. Důvodem je podle vědců právě fakt, že mysl člověka za volantem je v případech delší než dvouhodinové cesty dlouho neaktivní a bez potřebných podnětů.

„Pravidelné řízení škodí našemu srdci, to už dávno víme. Tento výzkum navíc dokázal, že dlouhé sezení za volantem škodí i našemu mozku, možná právě proto, že v tomto čase je mozek málo aktivní,“ míní epidemiolog z univerzity v Leichesteru Kishan Bakrania a pokles inteligence přirovnal ke každodennímu více než dvouhodinovému sledování televize.

Autor:


Témata: Daily mail


Nejčtenější

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Další z rubriky

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.