Řízením hloupneme: z dlouhé jízdy rychle stárne mozek

aktualizováno 
Jezdíte často, dlouho a rádi? Zpozorněte: pokud trávíte za volantem auta více než dvě hodiny denně, stárne mozek a rychleji klesá IQ, vzkazují britští výzkumníci.

Pravidelné dlouhé řízení nám neprospívá. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Výzkum studoval život zhruba půl milionu Britů. Více než 93 tisíc z nich trávilo v autě dvě až tři hodiny denně. A podle výzkumů jim inteligence klesla rychleji než těm, kteří řídí méně často nebo vůbec. Projekt zkoumal řidiče ve věku 37 až 73 let po dobu pěti let.

Lidé ve výzkumu vykazovali během testů zpočátku horší náladu a navíc se během studie jejich IQ snižovalo rychleji než těm, kteří auto neřídí, nebo podnikají jen krátké cesty.

Pro lidský mozek je řízení auta velmi náročné - znamená to dlouhou dobu kognitivní pasivity, stresu a únavy - a to má za následek pokles inteligence, uvádějí podle Daily Mail odborníci. Hladina IQ v případě, že je těmto podmínkám mozek vystaven více než dvě hodiny denně, klesá, míní.

Nepříjemná zpráva je to především pro řidiče z povolání ve středním věku - jejich mozek zkrátka stárne rychleji. Důvodem je podle vědců právě fakt, že mysl člověka za volantem je v případech delší než dvouhodinové cesty dlouho neaktivní a bez potřebných podnětů.

„Pravidelné řízení škodí našemu srdci, to už dávno víme. Tento výzkum navíc dokázal, že dlouhé sezení za volantem škodí i našemu mozku, možná právě proto, že v tomto čase je mozek málo aktivní,“ míní epidemiolog z univerzity v Leichesteru Kishan Bakrania a pokles inteligence přirovnal ke každodennímu více než dvouhodinovému sledování televize.

Autor:
Témata: Daily mail

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Devět z deseti reflexních pásek nevyhovuje předpisům

reflexní páska

Devět z deseti reflexních pásek, které letos zkontrolovala Česká obchodní inspekce, nesplnilo předpisy. Pásky...

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Najdete na iDNES.cz