Nicméně se ukázalo, že při nehodách způsobených řidiči staršími 75 let lidé častěji umírají.
Výsledky výzkumu byly publikovány na serveru www.medicina.cz.
Příčinou nehod seniorů bývá zhoršená koordinace a snížená orientace, za kterou může špatný zrak a sluch.
Mládí samo o sobě však bezpečnější jízdu nezaručuje. Zjistilo se totiž, že mladí řidiči jezdí často rychle, na červenou a ve špatném počasí - mají zkrátka sklon podceňovat závažnost situace.
"Starší lidé mohou být pomalejší, to je však vyváženo faktem, že mají více zkušeností," říká gerontoložka Iva Holmerová.
***
"Poměrný podíl na nehodách v dopravě je u věkové skupiny do 25 let a přes 55, popřípadě 60 let oproti jiným skupinám zřetelně zvýšený. Nebezpečí nehod u řidičů stoupá zejména po 65. roce. Relativně nejnižsí podíl na nehodovosti mají řidiči zhruba mezi 35 a 45 lety."
(Studie Moore, Sedgley a Sabey, 1982)
S přibývajícími lety ubývají síly a snižuje se výkonnost smyslůOČI: Starší lidé tak potřebují pro rozeznání předmětu větší o Snižuje se také schopnost vidění za soumraku. V tomto případě nepomohou ani brýle. UŠI: POSTŘEH REAKCE: Starší lidé také potřebují více času na započetí a provedení nějakého pohybu. Potřebují také větší přestávky, než přejdou k další úvaze. Přehled dopravní psychologie; Jiří Štikar, Jiří Hoskovec; Univerzita Karlova; 1995 |