Diskuze
IT odborníci varují: průmysloví roboti automobilek se dají hacknout
Děkujeme za pochopení.
M85i39r44e12k 26G86a32j65e45r
Urcite se o tohle zajimaji vojenske sfery. Poskodit vyrobu protivnika bude obzvlaste dulezite v prvni fazi valky.
P79a92v48e69l 89K89u98d39r11n35a
Ceska koruna je kryta usilim operatoru na vyrobnich linkach. Ale hacknout se daji. Prikazy "Skolka v dosahu MHD", "Nemecka prumerna mzda za dvojnasobek produkce v porovnani s nemeckym standardem", nebo "lidsky pristup k vyrobnim silam", ci "60 hodin tydne staci". Na ty ostatni, co uz emigrovali, to ale uz nefunguje.
M37i12c47h33a47l 85H14a93u60f
Mohli by ve Škodovce hacknout roboty, aby začaly zase do aut montovat motory místo servomotorů do sekaček :-)
R42a70d69e14k 67H90o36d13a80ň
Problém není v tom že "se dají hacknout". Problém je v tom, že při snaze dělat vše "online", být "connected" atd. se prostě do zařízení cpou technologie, o kterých dotyční buď ví pendrek, nebo tam úmyslně cpou nejlevnější krámy aby se ušetřilo. A na nějakou bezpečnost či zabezpečení se dlabe. Důvod je prostý: náklady na "problémy" jdou jen zřídkakdy na vrub výrobce, většinou to má dopad spíš na majitele.
Důsledek je, že nejen že se leccos dá hacknout, ale i že se třeba věci vzájemně ruší. Takže meteostanice komunikující s čidlem na 433 MHz v rámci "ceny" neřeší vůbec že by tam mohla být jakákoli jiná, a tak jsou dnes v sídlištích nepoužitelné. Sporttester se vám občas zase "napojí" na hrudní pás kolemběžícího běžce. Tady o nic nejde, máte v pytli statistiku, ale jsou daleko horší případy - snaha "kontrolovat" auto přes internet končící např. https://www.wired.com/2016/08/jeep-hackers-return-high-speed-steering-acceleration-hacks/ nebo https://www.wired.com/2015/05/possible-passengers-hack-commercial-aircraft/
K16a51r41e71l 86N76o86v74o35t44n28y
Uh, asi jsem naivni, ale cekal bych, ze takovato zarizeni budou mit vlastni sit zcela oddelenou od internetu. Ale asi jsem naivni :-(.
L25u24b41o73š 57H75o86l48í16k
Ve většině případů to tak fungovalo. S rozvojem outsourcování a přenosu údržby na externí firmy nebo na centrálu (a požadavkem na servis téměř 24/7) se většina zařízení už bez vzdálené správy neobejde - ale rozhodně to není neřešitelný problém.
M95a25r22t91i71n 33Š74i19m87e79k
Je to dáno leností a snahou ušetřit, když už centrální správu takových zařízení, tak na LAN nepřipojenou k internetu, už i u VLAN bych se cukal
M77a62r86t27i33n 59V93y65s24k69o45c72i59l
VLAN je snad zaklad, ne? Uz jen proto, aby kdejaky hejhula z PC nemohl ovlivnovat provoz VoIP telefonu a tak, ne? Hlavne VLAN nerika, jestli se do ni da dostat z internetu, z jakych adres a tak. Hlavne jde o to, ze diky vlan se treba opravar svareciho automatu vubec nedostane (a ani o nich nevi) k serverum, tel. uzstrednam apod. A to je snad dobre, ne?
O69s75k44a28r 38B95r55u90n13a
"Problémem je to, že ovladače robotů jsou napojeny na internet" - to je zajímavá teze. Roboty se zabývám pěknou řádku let a roboty ABB znám velmi dobře. Ovladač, který by byl připojen na internet jsem nikdy neviděl. Pokud je tím ovladačem myšlen řídící průmyslový počítač, tak připojení na internet nebývá běžné ani účelné. Ale, jak známo, pokud někdo chce, jde to. Pokud někdo připojí robot na internet tak, aby byl přístupný zvenčí, patří mu to. Pokud ovšem máte představu o běžné topologii korporátních sítí, k nimž takový robot bývá spíše připojen, uznáte, že tak jednoduché, jak se píše v článku, to není. Připadá tak v úvahu spíše útok uvnitř organizace než zvenčí prostřednictvím internetu. A svou roli samozřejmě hraje velice běžné nevyužití existujících možností zabezpečení systému robotu, protože to přináší určitý diskomfort.
K87a96r84e89l 39N48o98v63o12t77n86y
Diky, rikal jsem si, ze to asi nebude uplne bezna praxe mit tyhle stroje za kdovikolik milionu jentak vystrcene do celeho sveta...
Z65d64e38n96ě18k 24S63t20o72d77o69l33a
V naší firmě roboty na internet připojené nemáme, i když to umožňují.
No a jako další past máme data na 3,5" nosičích. Dnešní hackeři už nebudou vědět k čemu to slouží a jak se to používá
F73r88a42n42t30i55s65e59k 67C66h84o14m13a20t
Myslim, ze by se konecne prokazalo zapojeni ruskych hackeru. Teda kdyby roboti v americkem Fordu zacaly vyrabet Moskvice.
P16a31v30e81l 91J80e40ř20á37b60e34k
A nebo v Rusku v Kamazu americké tahače.
J72i58ř65í 65E55r65b90e89n
Jinak řečeno, namísto třiceti skutečných technologů-znalců přímo v tom výrobním závodě bude mít taková firma pět dálkových programátorů-technologů v okrese, dvě externí programátorské firmy pro bezpečnost sítě z jiného kraje, databázové specialisty v Indii, úložiště dat v Africe a management v USA.
Ale ve skutečnosti budou všechny problémy na místě řešit jen dvojice zbylých uhoněných reálných ajťáků a čtveřice zbylých uhoněných reálných technologů, kteří jediní o tom provoze něco budou vědět...
Jo a všechny je bude řídit nově vzniklý pětičlenný tým pro štíhlou výrobu.
M75i92c18h53a22e20l 12L48ö60f48f15e30l83m25a39n48n
složený z manažerů kteří žádný stroj v životě neviděli a na počítači umí poslat mail a udělat prezentaci.
Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU
Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....
Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud
Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu
Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...
Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje
Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední
Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...
Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny
S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...
Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz
Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...
Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu
Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...
Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší
V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...