IT odborníci varují: průmysloví roboti automobilek se dají hacknout

aktualizováno 
Jen malá změna nastavení může mít katastrofální následky. Firma Trend Micro si na dálku pohrála s nastavením robota společnosti ABB.

Ilustrační snímek | foto: Fiat

Automobilové továrny stejně jako většina dalších průmyslových podniků využívá roboty, které tak dnes vyrábí prakticky všechno: od mobilních telefonů přes notebooky, automobily až po letadla. Správné nastavení robota pochopitelně výrazně ovlivňuje funkčnost finálního výrobku a je tedy klíčové, aby tato sofistikovaná zařízení byla dobře chráněna proti útokům zvenčí.

Poslední dobou však většina uživatelů přechází na vzdálenou správu podobných přístrojů, jež proto musí být připojeny na internet. Operátoři, údržbáři a programátoři se k nim následně připojují pomocí různých terminálů nebo klasických počítačů. Experti z firmy Trend Micro se proto domluvili s jedním z největších výrobců podobných robotů, společností ABB, a vyzkoušeli, jak snadno se do takového zařízení dá nabourat.

Zjistili, že to vlastně není nijak složité. Po úvodním naprogramování stroje, aby kreslil rovnou čáru, byli odborníci schopni změnit na dálku jeho nastavení tak, že ji ruka robota malovala o dva milimetry vedle. „Pokud by takový robot zrovna svařoval šasi automobilu nebo křídlo letadla, mohla by mít podobná odchylka katastrofické následky,“ tvrdí Mark Nunnikhoven, viceprezident společnosti Trend Micro pro výzkum cloudových služeb.

Problémem je to, že ovladače robotů jsou napojeny na internet a připojení není vždy zabezpečené. Podle odborníků existují podobné problémy i u strojů ostatních firem (např. Fanuc, Mitsubishi, Kawasaki nebo Yaskawa), ABB jako jediná byla ochotná svůj výrobek k testu zapůjčit.

Mimo nezabezpečené připojení existují v ovládacích systémech robotů další díry. Spojené jsou s ověřováním uživatelů: řada ovládacích terminálů totiž vůbec nevyžaduje k přihlášení heslo, u jiných se to přednastavené vůbec nedá změnit.

Tyto nejzávažnější díry v zabezpečení robotů jsou naštěstí snadno opravitelné a ABB již pracuje na nápravě. Existují však i mezery, které jsou spojeny se základním návrhem strojů, které původně vůbec neměly být napojeny na internet. Trend Micro chce podobné testy provést i s roboty dalších výrobců.

Autoři:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Potvrzeno, nová Škoda Octavia se začne odhalovat příští rok

Škoda Octavia 1.4 TSI G-TEC

Čtvrtá generace Octavie, stěžejního modelu mladoboleslavské značky, se představí v příštím roce. Na setkání s novináři...



Najdete na iDNES.cz