Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pírko na čtyřech kolech. Supersport muší váhy staví za českou hranicí

  16:12aktualizováno  16:12
Zakázkové supersporty se posouvají zpátky tam, kde byla auta před desítkami let. Nikoliv výkonem, bezpečností nebo emisemi, ale hmotností. Roding Roadster R1 má váží pod tisíc kilogramů, což mu s běžným motorem od BMW stačí na výborné zrychlení na stovku za 3,9 sekundy.

Šasi lehkého supersrportu Roding Roadster R1 | foto: Roding Automobile

Značka Roding je asi většině běžných automobilových fandů neznámá. Mladá firma začala s konstrukcí aut teprve v roce 2008 a v roce 2012 začala vyrábět první model Roding Roadster R1. Jméno Roding nebylo vybráno náhodně, auto se jmenuje podle města, kde vzniká. A onen Roding leží necelých 40 kilometrů od českých hranic za městečkem Cham směrem na Řezno.

Roding Roadster R1

Roadster R1 je po technické docela zajímavé auto, ale po stránce designu to už tolik neplatí. Poměrně krátký dvousedadlový vůz s motorem uprostřed a pohonem zadních kol připomíná spíš upravený hatchback než supersport. Karoserie má odnímatelné střední panely, které lze uschovat v kufru. Ten je vpředu a prý se do něj díky průvlaku do kabiny vejdou i kratší lyže. Výrobce uvádí, že má objem slušných 330 litrů, což je více, než do kufru pobere Škoda Fabia.

Hlavní devizou auta je extrémně lehká stavba. To je dnes mantra nejen malosériových producentů, ale i masových výrobců aut. Před dvaceti či spíše třiceti lety čtyřmetrové auto běžně vážilo pod jednu tunu a výjimkou nebyly ani ještě lehčí modely. Od začátku devadesátých let však především z bezpečnostních důvodů začala hmotnost aut narůstat.

Jenže co je moc, to je příliš. Když se běžný hatchback nižší střední třídy vyšplhal na hmotnost 1,5 tuny, tak už i moderní výkonné motory běžných objemů přestávaly stačit. To zase nekorespondovalo s další moderní automobilovou mantrou, tedy emisemi. Spotřeba a emise s hmotností aut samozřejmě rostou.

Proto se v posledních pěti letech začalo razantně hubnout. U velkosériové produkce díky použití vysokopevnostní oceli, u supersportů pomohlo využití uhlíkových vláken.

Fotogalerie

Přesto je dnes auto s hmotností pod tisíc kilogramů výjimkou, tedy vyjma těch nejmenších modelů. Limit jedné tuny se nedaří pokořit ani většině supersportů. Roadster R1 váží 950 kilogramů. Při rozměrech 4,1 × 2 × 1,2 metru a rozvoru 2,5 metru je to výborný výsledek. Může za něj monokok z uhlíkových vláken, který vpředu a vzadu doplňují pomocné rámy z karbonových vláken a hliníku. Ten tvoří základní strukturu auta, kterou doplňují karosářské panely ze stejného materiálu.

Motor je uložen uprostřed a poháněna jsou zadní kola přes šestistupňovou manuální převodovku. Na zadní nápravě je mechanický samosvorný diferenciál. Motor není žádné vysoké inženýrství z vlastní dílny. Výrobce sáhl po tom nejbližším, co mu Bavorsko nabízí, tedy po agregátu BMW. Konkrétně po třílitrovém šestiválci s přeplňováním a s výkonem 235 kW. To není nic zázračného, ale v kontextu lehké stavby auta to stačí na velmi výrazné dynamické parametry.

Roding Roadster R1 zrychlí na stovku za 3,9 sekundy a dokáže uhánět až 285 kilometrů za hodinu. S ohledem na civilní motor a lehkou stavbu je uváděná spotřeba velmi přívětivá, podle výrobce si auto v kombinovaném provozu řekne o osm litrů na sto kilometrů.

Roadster R1 je dost drahý sporťák. Malosériová výroba a speciální materiály vyhnaly základní cenu auta na 150 tisíc eur, což jsou v přepočtu asi čtyři miliony korun.

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Opel Zafira 1,7 CDTI KLIMA
Opel Zafira 1,7 CDTI KLIMA

r.v. 2009, naj. 122 000 km, diesel
159 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.