Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rok 2005 ve znamení Kolína

  8:19aktualizováno  8:19
V novém roce v České republice začíná výroba osobních automobilů v Kolíně. Jaké budou další AUTOMOBILOVÉ NOVINKY, které vstoupí na český trh?

Kolín se letos zapisuje do historie.
V novém roce v České republice začíná výroba osobních automobilů v Kolíně. Jaké budou další AUTOMOBILOVÉ NOVINKY, které vstoupí na český trh?

Kolín se letos zapisuje do historie. Tedy motoristické. Zdejší automobilka TPCA obohatí nabídku desítek světových značek o hodně očekávané novinky. Ale i mezi těmi dalšími, jejichž stručný přehled uvádíme, se najdou zajímavé automobily.

Ten rituál se opakuje vždy na přelomu roku: motoristické časopisy se snaží odhalit co nejvíce novinek, které nový rok přinese. Letos poprvé do těchto předpovědí zasahuje z českých zdrojů i jiná značka než tradiční mladoboleslavská Škoda Auto. Z pouze šedesát kilometrů vzdáleného Kolína začnou již ve druhém čtvrtletí vyjíždět z gruntu nová auta.

Trojčata z Kolína

Novinky se objeví hned u tří značek. Malý Citroën C1, Peugeot 107 i Toyota Aygo obohatí zase po čase nabídku nových aut s rodným listem, na němž bude uvedeno: Česká republika. "Tento rok je pro nás hodně významný," nepochybuje Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu. "Přinese výrazné zvýšení automobilové výroby na českém území, tedy i růst exportu, a tím i výrazně kladný vliv na domácí dodavatele. Úhrnem je to soubor samých pozitivních zpráv pro domácí hospodářství."

Co to je české auto

V dnešní době všeobecné globalizace výroby - tedy i automobilové - je velmi obtížné vysledovat, odkud auto pochází. S ohledem na nutnost snižování výrobních nákladů se velké koncerny při vývoji motorů spojují, a proto není ničím neobvyklým, že jedna firma pod různými značkami vyrábí prakticky stejný motor hned pro několik aut. A v oblasti příslušenství už vůbec neplatí hranice; specializovaný výrobce může svými komponenty zásobovat třeba desítky automobilových koncernů.
Bez ohledu na to je však pohled na novinky (přehled přinášíme na následující straně) zajímavý. Kdyby už pro nic jiného, pak proto, že na svět dnes už vlastně nepřicházejí ošklivá auta. Je tedy na co se těšit. Bedlivý průzkum trhu předcházející zahájení vývoje nového vozu totiž možnost uvedení nevzhledné novinky prakticky vylučuje. Každý zákazník, i ten s vyhraněným vkusem, je dnes dobrý. Tedy i potenciální zájemce o nové auto z nepříliš velké země, z poměrně malého trhu.

Co na to domácí trh?

V tomto ohledu je trh České republiky ve srovnání třeba s takovým Německem, Francií či Polskem hodně malý. "I tak předvídat vývoj v novém roce na českém trhu s osobními automobily, to je trochu hádání z křišťálové koule," tvrdí Antonín Šípek. "Mohu jen předpokládat, že po loňském poklesu prodeje zhruba o pět procent to bude v nastávajícím roce přibližně stejné. Ale mírný optimismus, podpořený vzrůstem prodeje v posledních dvou měsících roku 2004, mi našeptává, že by to mohlo být přece jen o trochu lepší."
Jinak se na to dívá Martin Krob, prodejní a marketingový ředitel značky Chevrolet, představitel jedné z těch nemnoha, které si loni na českém trhu polepšily: "Domnívám se, že trendem roku 2005 bude ještě výraznější orientace zákazníků na ceny. Nečekáme, že by se tuzemský trh nějak dramaticky zotavoval, situace obecně importérům příliš nepřeje. Ale paradoxně právě proto si i letos docela věříme, protože naše značka se řadí mezi ty, které nabízejí solidní hodnoty v dostupných cenách. Očekávám, že to budou zákazníci hledat."

Další informace Strana E2

***

Novinky 2005

Zatímco podoba některých novinek nového roku je již známá, u dalších jsou k dispozici v tuto chvíli jen kresby.

AUDI A6 AVANT

Na podzim uvedený nový model dostane s jarem i kombiverzi

KIA RIO

Květen je měsícem, kdy by měl přijít tento nástupce modelu Rio

PEUGEOT 1007

Další z nových velkých/malých aut, tentokrát jen s párem dveří

SUBARU

Blízká budoucnost značky s univerzálním využitím

TROJČATA Z KOLÍNA Tři letošní novinky, které již za pár týdnů změní mapu automobilové výroby v České republice
foto: archiv MF DNES

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.