Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rok 2038: řízení aut bude protizákonné

aktualizováno 
Podle různých autorů sci-fi literatury se mělo již v současnosti lidstvo přepravovat dopravními prostředky, které osobní automobily připomínají jen vzdáleně. A především, řidič již měl být dávno nahrazen počítačem. Podle jedné studie tato doba přijde během deseti let.

Auta bez řidičů už jezdí, ovšem pouze jako prototypy: VW Touareg Stanley. | foto: Volkswagen

Autoři sci-fi až do osmdesátých let předkládali ve svých dílech všemožné vize o tom, jak bude vypadat automobilová doprava v novém tisíciletí. Podle nich jsme se měli již dávno přepravovat počítačem plně ovládanými vozy na centrálně řízených dálnicích nebo létat v různých vznášedlech a letadlo-automobilech.

Ve skutečnosti však osobní automobilová přeprava vypadá stále velmi podobně jako v době svého vzniku. Jen má teď automobil téměř každý a přeplněné silnice začínají být vážným problémem.

Zpráva společnosti Future Laboratory ale říká, že lék na současné problémy automobilové dopravy přijde poměrně brzy. A tento lék bude mít podobu ve sci-fi právě mnohokrát omílaných vozů plně řízených počítačem.

Ještě před několika lety bychom toto možná považovali stále jen za nedostižný sen některých inženýrů, ale vzhledem k současnému rozmachu všemožných elektronických asistentů a řídících systémů v automobilech je jasné, že doba, kdy nebudeme muset svůj automobil řídit, není zas tak daleko. Ostatně již dnes není takový vůz technicky nerealizovatelný, ovšem problém by byl s jeho provozem na veřejných komunikacích.

Podle studie Future Laboratory se automaticky řízených aut dočkáme na silnicích kolem roku 2018, tedy již za deset let. A pokud se podíváte, jaký pokrok udělaly automobily za posledních 10 let, není důvod tomu nevěřit. Počítačem řízené automobily vyvíjí třeba automobilka General Motors, stranou nezůstává ani BMW. A nikdo nepochybuje o tom, že průkopníkem v této oblasti jistě bude chtít být i Mercedes Benz, jehož modely zvládají spoustu úkonů za řidiče již dnes.

Podle Jamese Wallmana, autora studie, budou automatický řízené automobily využívat řadu současných technologií, jen dojde k jejich zdokonalení. Ke slovu tak přijdou infračervené senzory pro snímání a udržování bezpečné vzdálenosti vozidel, GPS systémy pro spolehlivé a přesné navádění a RFID technologie pro další funkce. Řidič, tedy vlastně pasažér, pak bude svůj vůz ovládat hlasovými povely.

Součinnost těchto systémů by měla zaručit, že automobily se budou po silnicích pohybovat bezpečně bez vyššího rizika havárie, zvýšit by se výrazně měla plynulost dopravy. Podle studie by se dokonce mohlo stát, že v roce 2038 bude řízení automobilu člověkem protizákonné. Jednoduše proto, že přes 90 % nehod dnes způsobí lidská chyba, a tak by přechod na plně automaticky řízené automobily měl značně snížit nehodovost a tím i počet zranění a úmrtí na silnicích.





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.