Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rok po uvedení Škody Fabia na silnice: Chvála krátké verze, kombi s rozpaky

aktualizováno 
Škoda Fabia jezdí na zdejších silnicích už déle než rok a za tu dobu si vydobyla pověst jednoho z nejlepších zástupců v kategorii malých automobilů. Jejím největším handicapem je v porovnání s konkurencí líný a žíznivý motor 1.4 o výkonu 50 kilowattů, který je jedním ze čtveřice benzinových pohonů 1.4 v mladoboleslavské nabídce.

Zcela bez výhrad však dlouhodobým testem MF DNES na 40 tisíc kilometrů neprojela ani Škoda Fabia 1.4 16V o výkonu 74 kilowattů: měla řadu závad, které výrobce vysvětloval tím, že se jednalo o dětské bolesti vůbec prvního prodaného vozu nového modelu.

Před několika měsíci se objevila verze kombi, která při srovnávacím testu pořádaném MF DNES zklamala nejistými jízdními vlastnostmi. Někteří z porotců je dokonce označili za nebezpečné, zatímco Škoda Auto na dané téma obstarala názory odborníků i laiků, kteří si naopak nemohli jízdní vlastnosti Fabie kombi vynachválit.

Do neuzavřené diskuse v posledních dnech vstoupili také zákazníci, kteří při koupi Škody Fabia kombi narazili na problém: k silnějším verzím modelu výrobce nedodával podélné střešní nosiče. Prodejci škodovek tvrdili, že je to kvůli špatné aerodynamice, která má za následek horší jízdní vlastnosti vozu. Mladoboleslavská Škoda Auto to však popřela.

"Střešní ližiny jsme neměli pro verze 1.9 TDI a 2.0 vůbec v nabídce," říká mluvčí automobilky Evžen Krauskopf. "Nyní jsme vyvinuli takové výrobky, které budeme moci nabídnout i k těmto motorům. Liší se nepatrně svými tvary. Staré ližiny měly takové fyzikální vlastnosti, jež byly určeny jen k slabším pohonným jednotkám."

Ližiny se nemění
Zájemci o Fabie kombi z různých koutů republiky se přitom v prodejnách nových automobilů Škoda mohli dozvědět: "Střešní ližiny automobilka nedodává na silnější verze, asi se bude na tyto vozy montovat zadní spoiler, který jízdní vlastnosti Fabie kombi uhlídá," znělo z úst obchodníků.

Potvrzují to nejen dopisy do MF DNES, ale také redakční telefonický průzkum v prodejnách Škody. "Mám zájem o Fabii kombi 1.9 TDI, po prostudování katalogu jsem zjistil, že na fotografiích propagované hagusy (střešní ližiny - pozn. red.) jsou k mání pouze pro motory s výkony 47, 50 a 55 kilowattů," píše například čtenář Martin Mrázek z Ostravy. "Takové propagační materiály jsou podle mne na hranici klamavé reklamy."

"O spoileru ani o horších jízdních vlastnostech Fabie kombi se silnějšími motory ani střešními ližinami nic nevíme," reaguje Evžen Krauskopf. "A není jasné, odkud to prodejci vědí."

Na otázku, zda starší provedení ližin, se kterými už řada Fabií kombi jezdí, může nějak ovlivnit jízdní vlastnosti vozu, Evžen Krauskopf odpovídá: "Ne, byly vyvinuty jen pro slabší motory a takové Fabie kombi tak nemají žádné jízdní problémy. O výměně střešních ližin na již prodaných vozech neuvažujeme."

Otazníky zůstávají
Připomeňme, že na nečekaně horší jízdní vlastnosti Fabie kombi upozornila koncem loňského listopadu jedenáctičlenná porota, která v rámci srovnávacího testu pořádaného MF DNES vyzkoušela Fabii kombi a její čtyři konkurenty - Seat Cordoba kombi, Opel Astru Classic kombi, Škodu Felicia kombi a Škodu Octavia kombi.

Jízdní vlastnosti Fabie kombi byly mezi porovnávanými auty nejproblematičtější. "Poté, co jsme před necelým rokem rovněž ve srovnávacím testu MF DNES vyhodnotili krátkou fabii jako krále malé třídy v jízdních vlastnostech, bylo chování kombíku překvapující," řekl tehdy jeden z porotců, Ivan Zatyko, povoláním technik nezávislé pražské zkušebny automobilů.

Fabia kombi se na uzavřeném letišti při vyhýbacích manévrech chovala nedotáčivě. To je nedostatek, který se může projevit při složitém manévru, když se například řidič vyhýbá překážce a poté se vrací do svého pruhu.

Další z porotců - dlouholetý řidič Vladimír Petruš z Plzně, který vždy jezdil s vozy Škoda a má za sebou několikaletou praxi technického komisaře při motoristických sportovních podnicích - při hledání příčin problémů Fabie kombi mínil, že problematické jízdní vlastnosti mohou padat na konto pneumatik.

Jednalo se o výrobky Michelin, které na fabii naprosto nezávisle na testech MF DNES kritizoval jeden ze čtenářů - mimořádně zkušených motoristů. Poté, co mu Škoda Auto uznala reklamaci, odmítl zveřejnění svého dopisu, který však má redakce k dispozici.

Bolesti prý byly malé
"Rozjezd výroby fabie hodnotíme i nadále jako nejúspěšnější ze všech modelů," odpovídá Evžen Krauskopf na dotaz, jak moc podle zkušeností automobilky trpěl model Fabia ve svém prvním prodejním roce závadami. Právě první měsíce sériové výroby totiž u aut odhalí závady, které příprava na výrobu nezachytila.

Poněkud v rozporu s uvedenou zkušeností vyzněl test vůbec první prodané fabie, kterou v dražbě ve prospěch nadace Paraple získala MF DNES. Během 40 tisíc testovacích kilometrů musely servisy Škodě Fabia 1.4 16V Elegance o výkonu 74 kilowattů vyměnit nejen všechny brzdové kotouče, ale také přední sedadla a řídicí jednotku motoru. Navíc se porouchal airbag řidiče a střešní okno.

Veškeré nedostatky na testované fabii odstranily značkové servisy zdarma v rámci garance, ovšem z dlouhodobé zkoušky vozu vyplynulo pozoruhodné: závady se projevily až po ujetí 20 tisíc kilometrů, což průměrný řidič nezvládne během roku, kdy je Škoda Fabia v záruce.

Cena všech oprav a servisů, které by takový motorista zaplatil, dosáhla částky 70 tisíc korun. To ovšem technik jednoho ze servisů, které o testovaný automobil pečovaly, komentoval slovy, že při mimozáručních opravách by nebyli tak velkorysí. Většinu z porouchaných dílů by servis nevyměnil, ale opravil. Zákazník by tak v konečném účtování tolik neplatil.

Cizina fabii chválí
Škoda Fabia sklízí v testech zahraničních časopisů většinou dobrá hodnocení. V západní Evropě je však zájem o dražší verze vybavené německými motory, které netrpí neduhy českých ne zrovna střídmých a nepříliš rychlých benzinových pohonů 1.4.

Jedním z největších trumfů fabie bylo vítězství ve srovnávacím testu německého časopisu Auto Bild, v němž malá Škoda s motorem 1.9 TDI pokořila nejen Audi A2, ale také Mercedes třídy A. Fabii kombi však prestižní zahraniční časopisy, jako je Auto Motor und Sport, Auto Bild nebo britský Autocar, zatím jen krátce představily.

Do velkého redakčního testu ji dosud žádný z těchto magazínů nezařadil. Hodnocení jízdních vlastností z takového testu uspořádaného nezávislým motoristickým časopisem proto zatím chybí.

Za rok 2000 našla Škoda Fabia v Česku přes 20 tisíc zákazníků.

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.