Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rolls Royce 100EX - kabriolet XXL

  14:54aktualizováno  14:54
Na stánku nejproslulejšího světového výrobce těch nejluxusnějších vozů letos trůnil přes pět a půl metru dlouhý kabriolet, budící řádný respekt. Při pohledu na studii 100 EX má divák pocit, že protentokrát u Rolls Royce "nezvládli rozměry" a vytvořili kabriolet, který je o několik velikostí větší, než je normální.

Studie vypadá impozantně už na fotografiích, při setkání "naživo" ale člověk konečně pochopí jak vypadá "kus auta". Potkat tohoto obra, vyjíždějícího zpoza rohu a mířícího proti vaší "plechovce", by pro slabší nátury pravděpodobně bylo dosti rázným podnětem k útěku.

RR 100EX je prostě a jednoduše OBROVSKÉ AUTO. I přes svou velikost ale působí velmi ladným a vyváženým dojmem. Vše je sice velké a impozantní, vše má ale styl a neopakovatelnou důstojnost. Vše ostatní co bylo na ženevském autosalonu působí vedle Rolls Royce 100EX jako autíčko od jiné světoznámé britské automobilky - Matchbox.

Koncept nevznikl jen tak náhodou. Čtyřkřeslový kabriolet si totiž automobilka nadělila ke stým narozeninám, které oslaví letos v květnu. Přestože by to 100EX, vedle před rokem uvedeného RR Phantom, ve výrobě moc slušelo, tisková zpráva zdůrazňuje, že nepočítá s uvedením kabrioletu do sériové výroby.

100 EX je prvním konceptem Rolls Royce, který vznikl poté, co v roce 1998 převzalo nadvládu nad značkou BMW.

Ač automobilka Rolls Royce symbolizuje klasiku staré dobré Anglie, její poslední výtvory rozhodně "při zdi" nejsou. Za vše hovoří už velké dveře, které se otvírají proti směru jízdy. Nejen, že netradiční umístění obří kliky upoutá na první pohled pozornost, jde především o řešení usnadňující nastupování do silničního korábu. Řekněme si, že automobilka 100EX ráda srovnává s lodí-korábem-jachtou.

Mluvit více o ušlechtilosti RR by byla téměř svatokrádež. Teakové a mahagonové dřevo, kůže, hliník, kila chromu ... luxus nad luxus, jinak to ale v Goodwoodu ani neumí. Studie ale není pouhou exhibicí aristokratičnosti a luxusu, 100EX je vybaven i odpovídající technikou 21. století. Prostorový hliníkový rám byl vypůjčen a upraven z phantomu. Nechybí ani vzduchové odpružení.

S délkou 5669 mm je o 165 mm kratší než phantom, je i o něco (71 mm) nižší. Do šířky narostl na 1990 mm, vysoký je 1561 mm. Rozvor je 3470 mm.

Urozený kabriolet nepotřebuje lákat na pevnou skládací střechu, kterou momentálně "žijí" plebejci. Sochu na kolech zdobí plátěná střecha z hi-tech vláken. Pozornost zaslouží i jedenadvacetipalcová kola vpředu s rozměry 255/50, vzadu pak 285/45.

Pořádné auto zaslouží pořádný motor. Pod nekonečnou kapotou kabrioletu trůní agregát překračující chápání normálního smrtelníka - atmosférický devítilitrový šestnáctiválec s šedesátičtyřmi ventily. S motorem hodným kamionu spolupracuje automatická šestistupňová převodovka. Auto má sice osmdesátilitrovou nádrž, ale při eventuálním uvedení do výroby by se designéři RR ještě zapotili s vymýšlením cisterny, kterou by majitel dozajista využil.

K pohonné jednotce přidejme malý historický exkurz. V roce 1930 Henry Royce odstartoval projekt nového výkonného šestnáctiválce. Postupem času ovšem počet válců zredukoval na 12. Dvanáctiválcová konfigurace byla "na půl cesty" mezi šestiválci a šestnáctiválci, které Henry Royce považoval za konce spektra motorů, které by se měly objevovat pod kapotami vozů Rolls Royce.

100 EX byl rozhodně největším (fyzicky i obrazně) a nejpříjemnějším překvapením autosalonu u ženevského jezera.

EX historie
Experimentální vozy (jak je u RR nazývají) mají u britské automobilky dlouhou tradici. V roce 1919 vznikl první Rolls Royce s označením EX, jmenoval se 1EX a byl postaven na základě legendárního Silver Ghostu. V následujících 40 letech pak vznikla dlouhá řada dalších. V roce 1958 se pak EX-historie uzavřela.

Velké studie nesly označení EX (experimental), malé pak G (odvozené od Goshawk).

Rolls Royce - netradiční přístup do zavazadlového prostoru

Rolls Royce - pracoviště řidiče je vyvedeno v klasickém stylu

Rolls Royce - pod krytem z ušlechtilého dřeva se ukrývá látková střecha

Rolls Royce 100EX - mohutná příď

Rolls Royce 100EX

Rolls Royce 100EX - luxus do posledního detailu

Rolls Royce 100EX - tradice zavazuje

Rolls Royce 100EX - netradiční otvírání dveří

Rolls Royce

Rolls Royce 100EX - mohutná klika dveří

Rolls Royce 100Ex - klasický kabriolet má mít klasickou plátěnou střechu

Rolls Royce 100EX - beze střechy mu to ale sluší více

Rolls Royce 100EX

Rolls Royce 100EX

Rolls Royce 100EX

Rolls Royce 100EX - mohutnost, síla a elegance

Autoři: ,




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.