Rolls Royce 100EX - kabriolet XXL

  • 11
Na stánku nejproslulejšího světového výrobce těch nejluxusnějších vozů letos trůnil přes pět a půl metru dlouhý kabriolet, budící řádný respekt. Při pohledu na studii 100 EX má divák pocit, že protentokrát u Rolls Royce "nezvládli rozměry" a vytvořili kabriolet, který je o několik velikostí větší, než je normální.

Studie vypadá impozantně už na fotografiích, při setkání "naživo" ale člověk konečně pochopí jak vypadá "kus auta". Potkat tohoto obra, vyjíždějícího zpoza rohu a mířícího proti vaší "plechovce", by pro slabší nátury pravděpodobně bylo dosti rázným podnětem k útěku.

RR 100EX je prostě a jednoduše OBROVSKÉ AUTO. I přes svou velikost ale působí velmi ladným a vyváženým dojmem. Vše je sice velké a impozantní, vše má ale styl a neopakovatelnou důstojnost. Vše ostatní co bylo na ženevském autosalonu působí vedle Rolls Royce 100EX jako autíčko od jiné světoznámé britské automobilky - Matchbox.

Koncept nevznikl jen tak náhodou. Čtyřkřeslový kabriolet si totiž automobilka nadělila ke stým narozeninám, které oslaví letos v květnu. Přestože by to 100EX, vedle před rokem uvedeného RR Phantom, ve výrobě moc slušelo, tisková zpráva zdůrazňuje, že nepočítá s uvedením kabrioletu do sériové výroby.

100 EX je prvním konceptem Rolls Royce, který vznikl poté, co v roce 1998 převzalo nadvládu nad značkou BMW.

Ač automobilka Rolls Royce symbolizuje klasiku staré dobré Anglie, její poslední výtvory rozhodně "při zdi" nejsou. Za vše hovoří už velké dveře, které se otvírají proti směru jízdy. Nejen, že netradiční umístění obří kliky upoutá na první pohled pozornost, jde především o řešení usnadňující nastupování do silničního korábu. Řekněme si, že automobilka 100EX ráda srovnává s lodí-korábem-jachtou.

Mluvit více o ušlechtilosti RR by byla téměř svatokrádež. Teakové a mahagonové dřevo, kůže, hliník, kila chromu ... luxus nad luxus, jinak to ale v Goodwoodu ani neumí. Studie ale není pouhou exhibicí aristokratičnosti a luxusu, 100EX je vybaven i odpovídající technikou 21. století. Prostorový hliníkový rám byl vypůjčen a upraven z phantomu. Nechybí ani vzduchové odpružení.

S délkou 5669 mm je o 165 mm kratší než phantom, je i o něco (71 mm) nižší. Do šířky narostl na 1990 mm, vysoký je 1561 mm. Rozvor je 3470 mm.

Urozený kabriolet nepotřebuje lákat na pevnou skládací střechu, kterou momentálně "žijí" plebejci. Sochu na kolech zdobí plátěná střecha z hi-tech vláken. Pozornost zaslouží i jedenadvacetipalcová kola vpředu s rozměry 255/50, vzadu pak 285/45.

Pořádné auto zaslouží pořádný motor. Pod nekonečnou kapotou kabrioletu trůní agregát překračující chápání normálního smrtelníka - atmosférický devítilitrový šestnáctiválec s šedesátičtyřmi ventily. S motorem hodným kamionu spolupracuje automatická šestistupňová převodovka. Auto má sice osmdesátilitrovou nádrž, ale při eventuálním uvedení do výroby by se designéři RR ještě zapotili s vymýšlením cisterny, kterou by majitel dozajista využil.

K pohonné jednotce přidejme malý historický exkurz. V roce 1930 Henry Royce odstartoval projekt nového výkonného šestnáctiválce. Postupem času ovšem počet válců zredukoval na 12. Dvanáctiválcová konfigurace byla "na půl cesty" mezi šestiválci a šestnáctiválci, které Henry Royce považoval za konce spektra motorů, které by se měly objevovat pod kapotami vozů Rolls Royce.

100 EX byl rozhodně největším (fyzicky i obrazně) a nejpříjemnějším překvapením autosalonu u ženevského jezera.

EX historie
Experimentální vozy (jak je u RR nazývají) mají u britské automobilky dlouhou tradici. V roce 1919 vznikl první Rolls Royce s označením EX, jmenoval se 1EX a byl postaven na základě legendárního Silver Ghostu. V následujících 40 letech pak vznikla dlouhá řada dalších. V roce 1958 se pak EX-historie uzavřela.

Velké studie nesly označení EX (experimental), malé pak G (odvozené od Goshawk).

Rolls Royce - netradiční přístup do zavazadlového prostoru

Rolls Royce - pracoviště řidiče je vyvedeno v klasickém stylu

Rolls Royce - pod krytem z ušlechtilého dřeva se ukrývá látková střecha

Rolls Royce 100EX - mohutná příď

Rolls Royce 100EX

Rolls Royce 100EX - luxus do posledního detailu

Rolls Royce 100EX - tradice zavazuje

Rolls Royce 100EX - netradiční otvírání dveří

Rolls Royce

Rolls Royce 100EX - mohutná klika dveří

Rolls Royce 100Ex - klasický kabriolet má mít klasickou plátěnou střechu

Rolls Royce 100EX - beze střechy mu to ale sluší více

Rolls Royce 100EX

Rolls Royce 100EX

Rolls Royce 100EX

Rolls Royce 100EX - mohutnost, síla a elegance

,