Rolls-Royce Silver Ghost

Rolls-Royce Silver Ghost z roku 1911 | foto: Profimedia.cz

Rolls-Royce - auta, která se linou

Ve velšském Monmouthu mají na náměstí sochu rodáka. Má leteckou kazajku a trochu nevěřícně se dívá na ruce, v nichž drží letadlo.

Což je asi vhodné u člověka, který založil firmu, jež dodnes působí v leteckém průmyslu, a který byl i první britskou obětí leteckého neštěstí.

Přesto by mnozí namítali, že se tento rodák, Charles Rolls zapsal více do dějin jiného odvětví. Slávu mu přinesla auta - i když pro ně neudělal nic více, než že byl přesvědčen, že je Britové budou umět dělat lépe než cizinci, a že je pár let prodával.

Vozy Rolls-Royce však patří k těm nemnoha moderním výrobkům, o která ihned poté, co sjedou z výrobní linky, mají zájem i muzea. A tak má nemajetný zájemce o rollsy možnost buď postávat u londýnského hotelu Claridges, kde skoro vždy nějaký je.

Druhá, a v Británii často využívaná možnost, je v pronajatém Rolls-Royci se oženit či vdát. Patrně nejméně riskantní ale je vypravit se do Gaydonu severně od Londýna, protože tam ve Středisku automobilového dědictví mají rollsů hned pět.

Mezi nimi i zcela nový Rolls-Royce Phantom, tedy současný model. Sednout si nikdo nemůže, ale sáhnout ano.

Sáhnutí v muzeu stojí pár liber vstupného, sáhnutí na vlastní nový phantom přijde podle nejnovějšího ceníku na 216.950 liber, tedy devět milionů korun.

A to jen v základním vybavení. Podle firmy si skoro tři čtvrtiny z loňských 796 zákazníků koupily auto na míru.

"Objednávat nového Rolls-Royce, to je jako zadávat umělecké dílo," vypráví obchodní ředitel, k jehož úkolům patří co nejčastěji používat obrat "auto, které se line". Právě to napsal začátkem minulého století jeden z novinářů o jednom z prvních rollsů. Vyrábět auta, která se linou, je ctižádostí firmy dodnes.

Před sto lety byl vyroben první rolls
...VELKÁ PŘÍLOHA