Když rolls svlékne střechu, je z něj výletní jachta na rozpálený asfalt

aktualizováno 
Není osobitějšího krále automobilového světa. Rolls-Royce je esencí dokonalosti a stárne stejně dobře jako víno. Anglický Goodwood, kde se luxusní kočáry vyrábějí, je Champagní automobilového světa. Místo, kde dozrávají jen ti vybraní.

Rolls-Royce Dawn | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Včetně zatím posledního modelu Dawn. Opulentního kabrioletu, který má německé srdce a nestárnoucí britský šarm.

Rolls-Royce Dawn

Jachta a Rozkoš

Vzduch se tetelí nad rozpáleným asfaltem a rozmazává kopce na horizontu. Mohutný dvanáctiválec se zhluboka nadechne, až zvedne předek luxusní jachty na čtyřech kolech podobně jako rozbouřené moře. Pedál na zemi, vítr ve vlasech. Ten pocit se popisuje těžko, je to nádhera.

Dvě a půl tuny už sviští, jako když se hrne lavinový masiv. Rychle, tiše a zároveň s hlubokým, leč něžným hřměním. Na palubě byste řekli, že sedíte v elektromobilu. Vidlicový benzíňák s objemem 6,6 litru a přímým vstřikováním ale sílu nijak neskrývá, všech 571 koní posílá s nadšením dozadu. A jak ženou! Za pět sekund je auto na stovce. Asi za půl minuty už pádí rychlostí 250 km/h. Rychleji nemůže, brání mu elektronika. Ale dawn by rád, věřte mi.

Když britští gentlemani v tvídových sakách nový model Dawn před dvěma lety představovali na západním pobřeží Jihoafrické republiky, vzali hosty mezi vinice jednoho z nejznámějších světových šperkařů Laurence Graffa. Já výletní jachtě z Goodwoodu ukazuju klikaté okresky na hranici Prahy. Aby nezpychla. Je to trochu nemístné, ale zrovna projíždíme vísku Rozkoš. Náhoda? Kdeže.

Rolls-Royce Dawn

Rád rozmazlí

Slunce pálí do kůže bavorské býčky žijících na hřebenech Alp. Povalují se na polích roztahaných vysoko nad mořem, aby je neštípali komáři. Jejich kůže je pak hezky hladká. V Goodwoodu ji vyčiní a začnou s ní pracovat. Kůži zchladí na minus deset stupňů, pak prudce ohřejí na bod varu. Potom jde opětovně k ledu. Takto pořád dokola, deset dní v kuse. Když vydrží, je hodna dvou zlatých písmen R, která švadleny vyšívají do hlavových opěrek pochopitelně ručně. Rolls-Royce své majitele rozmazluje, jak může.

Šéf nejluxusnější automobilky světa Torsten Müller-Ötvös o dawnu s nadšením říká, že je nejvíc sexy rollsem, který v Goodwoodu vyrobili. Dvaadvacet sekund autu trvá, než svlékne plátěnou střechu. A pak není důvod, proč tomu nevěřit. Múzou byl pro návrháře Rolls-Royce Silver Dawn z 50. let, dnes jedno z nejvzácnějších aut na světě. Pojí je jméno i soška Spirit of Ecstasy, tomu ornamentálnímu znaku vozů Rolls-Royce se také familiérně říká „Emily“.

Na předku kapoty ji mají vozy Charlese Rollse a Henryho Royce už 107 let a u dawnu je o centimetru a půl výš, aby na ni dohlédli i ze zadních sedadel.

Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn
Rolls-Royce Dawn

I kdyby na jeden den v roce

Zatímco v honosném phantomu má z rádia preludovat Beethoven, dawn vyžaduje odvaz, trochu funku, podobně jako kupé Wraith. S ním toho má dawn mnoho společného, celou techniku. Angličané nicméně upravili nastavení vzduchového podvozku, stabilizátory, snížili čelní sklo a vyměnili osmdesát procent karosářských dílů. V Goodwoodu proto srovnání s rychlým kupé neslyší rád. Nedej bože, aby někdo v Rolls-Roycu zmínil BMW 7, ze kterého je vypůjčená technika.

Fotogalerie

Přitom německé srdce je skvělé a šarmantní Brit s ním dokonale ladí. Všech 571 koní je v urputném trysku těsně nad pěti tisíci otáčkami a v šesti už potí krev. Točivý moment dosahuje v 1500 otáčkách ohromných 780 Nm.  Nemít soška Emily křídla z nerezové oceli, jistě by jí vlála. 

Dawn je tak nejenom designovou perlou a nejluxusnějším kabrioletem světa, ale ještě umí řidiči na silnici předat kus své rozvernosti. Pro upřesnění: ve slovníku Rolls-Roycu se slovo „sport“ nevyskytuje, bylo by to, ehm, nemístné .

Cena? Od nějakých osmi milionů do dna vašeho účtu. To kdybyste chtěli na přístrojovou desku třeba lipové dřevo ze zahrádky nebo úplně stejnou barvu, jakou mělo vaše první auto. I to v Goodwoodu umějí. 

Britové si potrpí na dobrá auta. Když už je na ostrovech jednou pěkně, chtějí vyrazit s tím nejlepším. A zároveň rádi říkají, že i kdyby jen jeden den v roce mělo být hezky, vyplatí se mít v garáži schovaný kabriolet. Být to právě dawn, s radostí jim věřím.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Prototyp v akci. Kurážná Kia si chce vyšlápnout na Mercedes

Kia chystá novou karosářskou verzi modelu Proceed. Stylovým kombíkem typu...

Před třiceti čtyřiceti lety byly silnice západní Evropy mnohem pestřejší, kromě sedanů, kombíků a rozmáhajících se...

Auto pro mladé miláčkem seniorů. V elektroverzi je to ideál do města

Kia Soul EV

Konverze klasické Kie Soul na elektromobil se povedla. Klíčové vlastnosti hranatého, vysokého a trochu legračního...

Nejprodávanější elektromobil v Evropě: velký dojezd a otravný cvrkot

Elektromobil Renault Zoe

Nová generace Renaultu Zoe, nejprodávanějšího elektromobilu v Evropě, vypadá na papíře skvěle. Velký 40kWh akumulátor...

Najdete na iDNES.cz