Autofotka týdne: Evropská premiéra nového rollsu proběhla v Praze

Na začátku září představila aristokratická značka Rolls-Royce svůj nový nejmenší model Ghost. Jen o několik dní později jsme se dočkali jejího uvedení v Česku, Ghost se v rámci „turné“ po evropských zemí představil jako první právě v Praze. Auto zaujme především konzervativním designem bez výstřelků.
Nový Rolls-Royce Ghost v Praze

Nový Rolls-Royce Ghost v Praze | foto: Rolls-Royce Motor Cars Prague

Ghost je pro vozy značky Rolls-Royce tradiční označení, ovšem ten novodobý z továrny v Goodwoodu založený na technice BMW existuje od roku 2009. Tato generace se tedy vyráběla dlouhých 11 let, teď ovšem přijíždí nová. Tu jsme mimochodem loni, ještě v maskování, nachytali v okolí Mnichova při testech.

Na záběrech z zářijové online premiéry i na zveřejněných fotografiích nový Ghost vypadá jako facelift svého předchůdce. Ale nenechte se mýlit: zbrusu nová je jak technika, tak design vozu. Nový Ghost se od svého předchůdce vizuálně liší poměrně hodně, byť samozřejmě původního ducha vozu zachovává. Zjistili jsme to na představení vozu v pražské Hauch Gallery, kam Rolls-Royce v rámci evropského představování Ghostu svou novinku přivezl hned na úvod celého turné.

Auto se podle slov zástupců automobilky přizpůsobilo vkusu a potřebám zákazníků. Vizuálně to znamená, že přijalo styl, kterému u Rolls-Roycu přezdívají „post-opulentní“. Ne že by předchůdce byl nějakým „křiklavým“ vozem se zdobnými křivkami, novinka se však skutečně nese v duchu naprostého minimalismu a co největší čistoty designu. 

Při setkání tváří v tvář to vynikne dvojnásob, linie jsou jednoduché a elegantní, na karoserii je minimum zlomů, prolisů a různých zdobných detailů. Posun je logický: Ghost je auto pro konzervativnější zákazníky, ti odvážnější sáhnou po SUV Cullinan a boháči se specifickým vkusem i potřebami zvolí obří Phantom.

Neznamená to však, že by nový Ghost byl autem nenápadným. Nadále je nepřehlédnutelný, i když je to nejmenší Rolls-Royce, je to pořádný kus auta a typická maska chladiče, která je teď širší a může mít i nezvyklé podsvícení, samozřejmě poutá pozornost. Ghost však rozhodně nešokuje, neuráží, je to krásné a čistě provedené auto. Jeho proporce jsou doslova balzámem na duši, protáhlá silueta auta je krásně vyvážená, jak to u sedanů Rolls-Royce bývá.

Mimochodem, novinka vypadá hodně dlouhá a čísla to potvrzují. Délka je 5 546 mm, což představuje nárůst o téměř 15 centimetrů oproti předchůdci, standardní verze je téměř stejně dlouhá jako ta s prodlouženým rozvorem v generaci minulé. I ta se chystá, přijde později – víme, že to bude relativně brzy, ale víc prozradit nesmíme. Rozvor standardní verze zůstal zachován na úrovni 3 295 mm, takže nárůst jde na vrub převisů karoserie – hlavně toho zadního, nový Ghost má pro vozy Rolls-Royce typičtější siluetu, kdy auto jako by „sedí“ na zadní nápravě.

Kromě výrazné masky chladiče zvenku zaujmou třeba nové světlomety s laserovou technologií a pozoruhodným tvarem LED pro denní svícení, světlo jako by vychází z nitra světlometu a pak obepisuje jeho vnitřní hrany. Pro Rolls-Royce typická linie ramen může být samozřejmě zdůrazněna ručně malovanou linkou nazývanou coach line. Ghost celkově působí majestátně, daleko víc než předchozí provedení.

Přední a zadní dveře se pochopitelně otevírají proti sobě, to je další typický znak vozů z Goodwoodu. Zatímco u předchozí generace se elektromotory postaraly o elektrické zavření dveří, u novinky je lze elektricky rovněž otevírat: v celém procesu je potřeba držet tlačítko umístěné u bočního okénka. I interiér působí celkově trochu umírněnějším dojmem a místo okázalosti vsadil na elegantní linky. Dokonalé zpracování a ta nejjemnější kůže jsou opět samozřejmostí, s atmosférou Ghostu mnoho aut soupeřit nedovede.

Uspořádání pracoviště řidiče je pro značku tradiční, Ghost se ovšem nebojí ani moderní techniky: je tu špičkový infotainment a přístrojový štít je digitální, byť jednotlivé „budíky“ mají svá pevná místa a vlastní fyzické rámečky, mít pod volantem jen displej by bylo na Rolls-Royce zatím příliš „divoké“. Je tu i rozměrný head-up displej, ovšem zatím ne s podporou rozšířené reality, jako to má například nový Mercedes třídy S – ten je přeci jen ve využití hi-tech řešení o trochu dále než Ghost.

Vytříbená technika

Na druhou stranu je to přes celkový konzervativní přístup až nečekaně moderní a špičkové auto. Většina těchto technických libůstek se ovšem skrývá pod kabátem a za těmi všemi funkcemi, ke kterým má řidič přístup. Tak trochu v duchu tradice automobilky, která dříve nezveřejňovala ani výkony motorů prostě Ghost různé technické „hračky“ a vymoženosti má, jen to vlastně majitel či řidič nepotřebují úplně nutně vědět.

Základem konstrukce vozu je nová hliníková platforma Architecture of Luxury, kterou využívají již modely Phantom a Cullinan a která byla vyvinuta speciálně pro Rolls-Royce. Jejím základem je prostorový rám zajišťující velkou tuhost vozu, což dává konstruktérům lepší možnosti k dokonalému odladění odpružení. S novinkou jsme nejeli, ale v tomto ohledu očekáváme největší posun: předchozí Ghost byl přeci jen hodně podobný BMW 7, na jehož platformě stál – a byť byl vyladěn komfortněji, třeba chování zadní nápravy na nerovnostech na mnichovský sedan dávalo vzpomenout. 

Můžeme čekat, že nová platforma přinese opravdu magickou jízdu jako na létajícím koberci: Phantom je v tomto nejdokonalejším autem na světě a i vysoký Cullinan, u kterého musí konstruktéři krotit náklony mohutné karoserie, si vede výtečně.

I přes použití nové platformy není Ghost nové generace lehčí než předchozí provedení, pohotovostní hmotnost začíná na hodnotě 2 490 kilogramů. Dáno je to tím, že pod kabátem je daleko víc techniky. Poprvé v historii je Ghost standardně vybaven pohonem všech kol, navíc je tu i systém natáčení zadní nápravy, který usnadní manévrování s velkým sedanem.

Změny se udály i pod kapotou, ale cílem nebyl nárůst výkonu. Zákazníci prý toužili po ještě lepším zátahu motoru z nízkých otáček, proto byl dvanáctiválec přepracován. Nově má pro Rolls-Royce tradiční objem 6,75 litru, dosud to bylo 6,6 litru. Výkon stoupl o pouhý 1 kW na 420 kW (571 koní), mamutích 850 Nm (o 30 či 70 víc) točivého momentu je ovšem k mání už od neuvěřitelných 1 600 otáček za minutu.

Možná i proto nám připadá, že je Rolls-Royce při uvádění zrychlení trochu konzervativní. Ano, nárůst výkonu tu prakticky není, ale pohon všech kol a masivní točivý moment v nízkých otáčkách by mohly přinést víc než zlepšení o desetinu sekundy na 4,8 s. Maximální rychlost zůstává omezena na 250 km/h. I v největším kalupu by přitom měl být motor v interiéru skvěle odhlučněn, na jeho celkovém zvukovém projevu a na pronikání zvuku do kabiny také konstruktéři zapracovali. Celkovému odhlučnění pomáhá i speciální tlumicí hmota v pneumatikách.

Nový „malý“ Rolls-Royce je zatím základem modelové řady, která se může v budoucnu rozrůstat. Příchod verze s prodlouženým rozvorem je hotová věc, stejně tak můžeme očekávat, že se časem objeví i provedení Black Badge s vyšším výkonem motoru (v minulé generaci to bylo 612 koní). Velkou otázkou ovšem je, zda a kdy případně se Ghost stane základem odvozených modelů kupé a kabriolet Wraith a Dawn. 

Důvod? Ghost je třetí velkou novinkou značky ve třech letech, toto tempo je pro Rolls-Royce až nečekaně intenzivní a s dalšími novinkami by si mohla značka dát pauzu. Navíc výrobně firmu intenzivně zaměstnává Cullinan.

 „V dohledné budoucnosti Wraith a Dawn v nabídce zůstanou. Roll-Royce nemá tradiční modelové životní cykly a tyto vozy jsou pro zákazníky stále velmi atraktivní,“ říká na adresu kupé a kabrioletu mluvčí značky Frank Tiemann.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...