Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Famózní Rolls-Royce s ploutví má moderního dvojníka

aktualizováno 
Nizozemské designérské studio s tureckým designérem připravilo moderní variantu předválečného britského rollse. Originál karosovaný v Belgii je v rukou japonského sběratele a odpočívá v automobilovém muzeu v Los Angeles.

Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin Design | foto: Ugur Sahin Design

Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin Design je celé jméno moderní interpretace předválečného auta snů. Původní Rolls-Royce Phantom I vznikl už v roce 1925, ale americký kupec auto neodebral. Vůz zůstal v Británii a nový majitel si stále nové auto nechal překarosovat v Belgii u firmy Jonckheere. Ta vytvořila z Phantomu I neuvěřitelné kupé s kulatými dveřmi, aerodynamickou karoserií a mohutnou ploutví vzadu.

Fotogalerie

Vůz poháněl obří řadový litinový šestiválec OHV s objemem 7,67 litru. Výkon byl 80,5 kW při 2 300 otáčkách. Auto mělo bubnové brzdy na všech kolech a čtyřstupňovou manuální převodovku. Lahůdkou jsou půlená boční okénka, která se při stahování odklání ve dveřích od sebe.

Auto se zachovalo a přes několik majitelů a několik přelakování od bílé po zlatou skončilo v devadesátých letech minulého století v rukou japonského sběratele za 1,5 milionu dolarů. Ten ho nechal přelakovat do původní černé barvy je nyní vystaveno v Petersenově automobilovém muzeu v Los Angeles.

Concorso d’Eleganza Ville d’Este

Původní Rolls Royce Phantom I Jonckheere

O poznání hůř dopadla belgická karosárna Jonckheere. Za války byla vybombardována a shořely i všechny záznamy o výrobě vzácného kupé. Firma vznikla v Beverenu již v roce 1881, autobusy a auta stavěla od dvacátých let minulého století. Dnes v rámci koncernu VDL nadále pokračuje ve výrobě autobusů.

Slavné kupé v roce 1935 připravil zakladatel firmy Henri Jonckheere a jeho syn Joseph a auto si hned vysloužilo cenu z automobilové přehlídky na Francouzské riviéře.

Moderní verze auta Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II vznikla právě jako pocta výrobci původní karoserie, belgické firmě Jonckheere. Designér Ugur Sahin se držel původního vzhledu předválečného kupé včetně zcela charakteristických a zároveň velmi exotických kulatých dveří. Rysy auta jsou však čistší a jednodušší. Karoserie je zaoblenější než u originálu.

Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin Design

Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin Design

Nadále striktně kapkovitá karoserie ztratila v zadní partii mohutnou ploutev. Krásné je pak kulaté zadní okno, které ladí s kulatými dveřmi, otevírajícími se tradičně proti směru jízdy. Předek auta je stylizovaný do podoby současných modelů značky Rolls-Royce, třeba v podobě kupé phantom.

Na obří přední masku navazuje kapota ve stejné barvě a z masky vycházející dvě lišty, které obepínají celou kabinu až do velmi střídmých zadních světel. Současný Phantom Coupé má v barvě masky celou kapotu až po A sloupky. Podobné lišty, ale níž posazené, má i originál.

Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin Design

Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin Design

Oproti originálu jsou výrazně menší přední světla, tvarově ale na původní vůz odkazují. Moderní dobu představují doplňková diodová světla pro denní svícení. Zadní kola zůstala zakrytovaná a čistý design nenarušují žádné nárazníky.

Koncept Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II se sériové produkce jistojistě nedočká, ale možná vznikne opět jen jediný kus, jako tomu bylo u originálu.

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Corolla se vrací. Nový kombík s velkým kufrem jede do Paříže

Toyota Corolla kombi

Ještě na jaře se to auto jmenovalo Auris, Toyota se ovšem nyní rozhodla, že důležitému modelu pro evropské trhy bude...

Škoda Vision RS: první ochutnávka nástupce Rapidu

Škoda Vision RS

Nástupce Škody Rapid se odhaluje. Koncept Vision RS automobilka ukáže na autosalonu v Paříži začátkem října a sériové...

Další nešpanělský seat v plné parádě. Nové SUV Tarraco jede z Německa

Seat Tarraco

Seat má už třetí SUV, Tarraco bude vlajkovou lodí španělské automobilky. Vyrábí se ve Wolfsburgu, má parádní vzhled,...

Najdete na iDNES.cz