Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin Design

Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin Design | foto: Ugur Sahin Design

Autofotka týdne: Famózní Rolls-Royce s ploutví má moderního dvojníka

  • 16
Nizozemské designérské studio s tureckým designérem připravilo moderní variantu předválečného britského rollse. Originál karosovaný v Belgii je v rukou japonského sběratele a odpočívá v automobilovém muzeu v Los Angeles.

Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin Design je celé jméno moderní interpretace předválečného auta snů. Původní Rolls-Royce Phantom I vznikl už v roce 1925, ale americký kupec auto neodebral. Vůz zůstal v Británii a nový majitel si stále nové auto nechal překarosovat v Belgii u firmy Jonckheere. Ta vytvořila z Phantomu I neuvěřitelné kupé s kulatými dveřmi, aerodynamickou karoserií a mohutnou ploutví vzadu.

Vůz poháněl obří řadový litinový šestiválec OHV s objemem 7,67 litru. Výkon byl 80,5 kW při 2 300 otáčkách. Auto mělo bubnové brzdy na všech kolech a čtyřstupňovou manuální převodovku. Lahůdkou jsou půlená boční okénka, která se při stahování odklání ve dveřích od sebe.

Auto se zachovalo a přes několik majitelů a několik přelakování od bílé po zlatou skončilo v devadesátých letech minulého století v rukou japonského sběratele za 1,5 milionu dolarů. Ten ho nechal přelakovat do původní černé barvy je nyní vystaveno v Petersenově automobilovém muzeu v Los Angeles.

Concorso d’Eleganza Ville d’Este

Původní Rolls Royce Phantom I Jonckheere

O poznání hůř dopadla belgická karosárna Jonckheere. Za války byla vybombardována a shořely i všechny záznamy o výrobě vzácného kupé. Firma vznikla v Beverenu již v roce 1881, autobusy a auta stavěla od dvacátých let minulého století. Dnes v rámci koncernu VDL nadále pokračuje ve výrobě autobusů.

Slavné kupé v roce 1935 připravil zakladatel firmy Henri Jonckheere a jeho syn Joseph a auto si hned vysloužilo cenu z automobilové přehlídky na Francouzské riviéře.

Moderní verze auta Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II vznikla právě jako pocta výrobci původní karoserie, belgické firmě Jonckheere. Designér Ugur Sahin se držel původního vzhledu předválečného kupé včetně zcela charakteristických a zároveň velmi exotických kulatých dveří. Rysy auta jsou však čistší a jednodušší. Karoserie je zaoblenější než u originálu.

Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin Design

Nadále striktně kapkovitá karoserie ztratila v zadní partii mohutnou ploutev. Krásné je pak kulaté zadní okno, které ladí s kulatými dveřmi, otevírajícími se tradičně proti směru jízdy. Předek auta je stylizovaný do podoby současných modelů značky Rolls-Royce, třeba v podobě kupé phantom.

Na obří přední masku navazuje kapota ve stejné barvě a z masky vycházející dvě lišty, které obepínají celou kabinu až do velmi střídmých zadních světel. Současný Phantom Coupé má v barvě masky celou kapotu až po A sloupky. Podobné lišty, ale níž posazené, má i originál.

Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II Ugur Sahin Design

Oproti originálu jsou výrazně menší přední světla, tvarově ale na původní vůz odkazují. Moderní dobu představují doplňková diodová světla pro denní svícení. Zadní kola zůstala zakrytovaná a čistý design nenarušují žádné nárazníky.

Koncept Rolls-Royce Jonckheere Aerodynamic Coupé II se sériové produkce jistojistě nedočká, ale možná vznikne opět jen jediný kus, jako tomu bylo u originálu.